Abstrakt
W artykule zostały opisane przejawy zachowań komunikacyjnych Ukraińców w sytuacjach handlu bezpośredniego. Wyodrębniono konstruktywne i destrukcyjne regulacyjne taktyki komunikacji, stosowane przez sprzedawców i kupujących, dokonano ich analizy. Omówione zostały sposoby komunikacji i środki językowe, mające wyraźny potencjał manipulacyjny.Bibliografia
Дімаров А., Сільські історії, Київ 1987.
Зленко И. П., Коммуникативное поведение французского продавца, [в:] „Русское и французское коммуникативное поведение”, сб. науч. тр., научн. ред.: И. А Стернин, Р. А. Ермакова, Воронеж 2002, вып. 1, с. 16–19.
Кешеля Д., Осінь великих небес, або прирічанські характери, Ужгород 2006.
Космеда Т. А., Ego i Alter Ego Тараса Шевченка в комунікативному просторі щоденникового дискурсу, Дрогобич 2012.
Сліпецька В., Засоби вираження негативних емоцій під час сварки в українській, російській й англійській лінгвокультурах (на матеріалі творів І. Нечуя-Левицького, М. Гоголя, Ч. Діккенса), [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2018, Vol. VI, c. 159–165.
Стивенсон Ч., Некоторые прагматические аспекты значения, [в:] „Новое в зарубежной лингвистике”, сб. науч. тр., гл. ред. Е. В. Падучева, Москва 1985, вып. ХVI, с. 129–154.
Таджибова Р. Р., Коммуникативно-прагматические особенности речевого этикета в раз личных лингвокультурах (на материале английского и лезгинского языков), [в:] „Вопросы когнитивной лингвистики”, 2013, вып. 2 (035), с. 151–157.
Харченко Е. В., Модели речевого поведения в профессиональном общении, Челябинск 2003.
Чалдини Р., Психология влияния, Санкт-Петербург 2002.
Шкіцька І. Ю., Маніпулятивні тактики позитиву: лінгвістичний аспект, Київ 2012.
References
Dimarov A., Silski istorii [Rural stories], Kyiv 1987.
Zlenko I. P., Kommunikativnoe povedenie frantsuzskogo prodavtsa [Communicative behavior of a French seller], [v:] „Russkoe i frantsuzskoe kommunikativnoe povedenie”, sb. nauch. tr., nauchn. red.: I. А Sternin, R. А. Ermakova, Voronezh 2002, vyp. 1, s. 16–19.
Keshelia D., Osin velykykh nebes, abo pryrichanski kharaktery [Autumn of great heavens, or Pryrichany tempers], Uzhhorod 2006.
Kosmeda T. A., Ego i Alter Ego Tarasa Shevchenka v komunikatyvnomu prostori shchodennykovoho dyskursu [Ego and Alter Ego of Taras Shevchenko in the communicative space of the diary discourse], Drohobych 2012.
Slipetska V., Zasoby vyrazhennia nehatyvnykh emotsii pid chas svarky v ukrainskii, rosiiskii y anhliiskii linhvokulturakh (na materiali tvoriv I. Nechuia-Levytskoho, M. Hoholia, Ch. Dikkensa) [Means of expression of negative emotions during quarrel in Ukrainian, Russian and English linguo-cultures (based on the works written by I. Nechui-Levytskyi, M. Hohol, Ch. Dickens)], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2018, Vol. VI, s. 159– 165.
Stivenson Ch., Nekotorye pragmaticheskie aspekty znacheniya [Some pragmatic aspects of meaning], [v:] „Novoe v zarubezhnoj lingvistike”, sb. nauch. tr., gl. red. E. V. Paducheva, Moskva 1985, vyp. XVI, s. 129–154.
Tadzhibova R. R., Kommunikativno-pragmaticheskie osobennosti rechevogo ehtiketa v razlichnyh lingvokul'turah (na materiale anglijskogo i lezginskogo yazykov) [Communicative-pragmatic features of speech etiquette in various linguo-cultures (based on the materials of English and Lezgian languages)], [v:] „Voprosy kognitivnoj lingvistiki”, 2013, vyp. 2 (035), s. 151–157.
Kharchenko E. V., Modeli rechevogo povedeniya v professional'nom obshhenii [Models of verbal behavior in professional communication], Chelyabinsk 2003.
Chaldini R., Psikhologiya vliyaniya [Psychology of infl uence], Sankt-Peterburg 2002.
Shkitska I. Yu., Manipuliatyvni taktyky pozytyvu: linhvistychnyi aspekt [Manipulative positive tactics: linguistic aspect], Kyiv 2012.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).