Abstrakt
W artykule scharakteryzowano dydaktyczne modele kształtowania wielojęzycznej osobowości ucznia w procesie uczenia się języka obcego, takie jak: model czynników oraz model funkcjonalny. Określono istotę modelu czynników, polegającą na uwzględnieniu systemu faktorów zewnętrznych i wewnętrznych, odgrywających ważną rolę w procesie uczenia się języka obcego. Cechami charakterystycznymi modelu czynników jest wielostopniowa struktura i porządek chronologiczny systematyzacji modelu, które polegają na wpływie pierwszego języka obcego podczas posługiwania się przez uczniów drugim czy trzecim językiem obcym.Bibliografia
ЮНЕСКО, Всесторонняя приверженность языковому разнообразию и многоязычию. Международный год языков, 2007, [в:] Электронный ресурс : http://www.un.org/ru/events/iyl/brochure/.shtml (22.02.2018).
Andersen P., Education and Training. Work program–challenges and results, Brussels 2008.
Barcelona-Ziel, [in:] Electronic resourse: http://www.ec.europa.eu/education/languages/pdf/com/2008_0566_cs.pd. (22.02.2018).
Busch B., Trends and innovative practices in multilingual education in Europe: аn overview, Brussels 2011, p. 541–549.
Cook V., Writing papers, [in:] Electronic resourse: http://www.viviancook.uk/Writings/Papers/MCentry.html (22.02.2018).
Hammarberg B., Roles of L 1 and L 2 in L 3 Production and Acquisition, Cle vedon 2001, s. 21–41.
Herdina P. A., Jesner U., Multilingual matters, [in:] Electronic resourse: http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783095292 (11.01.2018).
Herdina P. A., Dynamic Model of Multilingualism: Perspectives of Change in Psycholinguistic, Cleveldon 2002, s. 89–91.
Hufeisen B., Gesamtsprachencurriculum: Einfl ussfaktoren und Bedingungsgefüge, Tübin gen 2005, s. 9–18.
Jessner U., Bilingualismus und Drittspracherwerb : Dynamische Aspekte des Multilingualismus auf individueller Ebene, Tübingen 1998, s. 149–158.
Levelt W., Speaking: From Intention to Articulation. Massachusetts : Massachusetts Institute of Technology, [in:] Electronic resourse: http://ru.scribd.com/doc/131696239/15-ALevelt-Speaking-1989 (20.01.2018).
Williams S., Language switches in L 3 production: Implications for a polyglot speaking model, Oxford 1998, s. 295–333.
References
JUNESKO, Vsestoronnjaja priverzhennost jazykovomu raznoobraziju i mnogojazychiju. Mezhdunarodnyj god jazykov [Multi Favourism to Language Variety and Multiligualism], 2007, [v:] E`lektronnyj resurs: http://www.un.org/ru/events/iyl/brochure/.shtml (22.02.2018).
Andersen P., Education and Training. Work program–challenges and results, Brussels 2008.
Barcelona-Ziel, [in:] Electronic resourse : http://www.ec.europa.eu/education/languages/pdf/com/2008_0566_cs.pd. (22.02.2018).
Busch B., Trends and innovative practices in multilingual education in Europe: аn overview, Brussels 2011, p. 541–549.
Cook V., Writing papers, [in:] Electronic resourse: http://www.viviancook.uk/Writings/Papers/MCentry.htm (22.02.2018).
Hammarberg B., Roles of L 1 and L 2 in L 3 Production and Acquisition, Clevedon 2001, s. 21–41.
Herdina P. A., Jesner U., Multilingual matters, [in:] Electronic resourse: http://www.multilingual-matters.com/display.asp?isb=9781783095292 (11.01.2018).
Herdina P. A., Dynamic Model of Multilingualism: Perspectives of Change in Psycholinguistic, Cleveldon 2002, s. 89–91.
Hufeisen B., Gesamtsprachencurriculum: Einfl ussfaktoren und Bedingungsgefüge, Tübingen 2005, s. 9–18.
Jessner U., Bilingualismus und Drittspracherwerb: Dynamische Aspekte des Multilingualismus auf individueller Ebene, Tübingen 1998, s. 149–158.
Levelt W., Speaking: From Intention to Articulation. Massachusetts : Massachusetts Institute of Technology, [in:] Electronic resourse: http://ru.scribd.com/doc/131696239/15-ALevelt-Speaking-1989 (20.01.2018).
Williams S., Language switches in L 3 production: Implications for a polyglot speaking model, Oxford 1998, s. 295–333.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).