НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА БАЗА ДЛЯ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ НА ПІДГОТОВЧОМУ ВІДДІЛЕННІ
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 8, nr 1, rok 2020
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

metoda nauczania języka ukraińskiego jako obcego
podstawy dydaktyczno-metodyczne
wyposażenie dydaktyczno-metodyczne
metody i sposoby nauczania
podręczniki
słowniki

Jak cytować

ДАНИЛЮК, Н., & МАСИЦЬКА, Т. (2020). НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА БАЗА ДЛЯ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ НА ПІДГОТОВЧОМУ ВІДДІЛЕННІ. Studia Ukrainica Posnaniensia, 8(1), 19–32. https://doi.org/10.14746/sup.2020.8.1.02

Abstrakt

Badanie przeprowadzono w ramach kierunku metody nauczania języka ukraińskiego jako obcego. Istotność badania warunkuje potrzeba systematyzacji materiału. Celem badania jest charakterystyka wyposażenia dydaktyczno-metodycznego, którym dysponują wykładowcy Wschodnioeuropejskiego Uniwersytetu Narodowego im. Łesi Ukrainki w nauczaniu języka ukraińskiego jako obcego w oddziale przygotowawczym. Artykuł wyjaśnia zasady teoretyczne, wyznacza główne pojęcia metodyki nauczania języka ukraińskiego jako obcego, takie jak: zasada, podejście, metoda, sposób. Dokonano przeglądu tradycyjnych i nowych metod oraz podejść nauczania, podręczników, słowników niezbędnych na początkowym etapie nauki języka ukraińskiego, zwrócono uwagę na metody interaktywne, zintegrowanie podejść komunikacyjnego i językowo-krajoznawczego.

https://doi.org/10.14746/sup.2020.8.1.02
PDF (Українська)

Bibliografia

Brońska A., Linhvokrainoznavchyi aspekt u vykladanni Ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Aspect in Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Dyvoslovo”, 2000, № 7, s. 43-44.

Brońska A. A., Teoretychni osnovy bazovoi metodychnoi pidhotovky vykladachiv ukrainskoi ta rosiiskoi mov yak inozemnykh [Theoretical Bases of Basic Methodical Preparation of Teachers of Ukrainian and Russian as Foreign Languages], Kyiv: Redaktsiia „Biuleten Vyshchoi atestatsiinoi komisii Ukrainy”, vyd-vo „Toloka”, 2002.

Hnatkevych Yu. V., Navchannia leksychnoho aspektu chuzhozemnoi movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Teaching Lexical Aspect of Foreign Language in Higher Educational Institutions], Kyiv: Vyd. tsentr „Prosvita”, 1999.

DanyliukN., Vykorystannia linhvokrainoznavchoho slovnyka uprotsesi vyvchennia. ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Dictionaries Using in the Process of Studying the Ukrainian Language as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2014, vyp. 10, s. 160-169.

DanyliukN. O., Leksyka z natsionalno-kultumym zmistom napochatkovomu etapi vyvchennia. ukrainskoi movy inozemtsiamy [Leksyks with National and Cultural Content at the Initial Stage of Studying the Ukrainian Language by Foreigners], [v:] „Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P.Drahomanova”, ser. 10. „Problemy hramatyky і leksykolohii ukrainskoi movy”, 2012, vyp. 9, s. 186-189.

DanyliukN.,Mizhmovni ta mizhkulturniparaleli nа pochatkovomu etapi navchannia ukrainskoi movy arabskykh studentiv [Interlingual and Intercultural Parallels at the Initial Stage of Teaching the Ukrainian Language of Arab Students], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2016, № 12, s. 257-264.

Zaichenko N. F., Prysiazhniuk N. K., Pytannia ukrainoznavstva v aspekti linhvodydaktyky slovianskykh mov [The Issue of Ukrainian Studies in the Aspect of the Lingvodidactics of the Slavic Languages], [v:] Krakivski ukraiński zoshyty, Krakiv: Shvaypolt Fiol, 1995, t. III-IV, s. 36 43.

Kasianenko T., Vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: pryntsypy optymizatsii ta innovatsii [Teaching Ukrainian as a Foreign Language: Principles of Optimization and Innovation], [v:] „Kultura narodov Prichemomor'ya ”, 2013, № 257, s. 7-10.

Kochan I., Stanovlennia і rozvytok metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Formation and Development of the Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi yak inozemnoi”, 2012, vyp. 7, s. 17-23.

Kocherhan M.P.,Zahalne movoznavstvo [General Linguistics], Kyiv: Akademiia, 2006.

Kosmeda T., Vid 20-richchia do 25-richchia: dosyahnennia poznanskoi ukrayinistyky (2011- 2016)[From 20 years to 25-years: Achievements of Poznan Ukrainian Studies], [в:] „Studia Ukrainica Poznaniensia”, 2017, zesz. V,s.7-17.

Matsko L., Kudina T.,Innovalsiini tekhnolohii vykladannia ukrainskoi movyyakinozemnoi na pidhotovchomu viddilenni universytetu [Innovative Technologies of Teaching Ukrainian as a Foreign Language at the Preparatory Department of the University], [v:] „Teoriia і praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2011, vyp. 6, s. 229-238.

Onkovych H., Ukrainoznavstvo і linhvodydaktyka [Ukrainian Studies and Linguodidactics], Kyiv: Lohos, 1997.

Palamar L. M., Linhvodydaktychni osnovy formuvannia ukrainomovnoi osobystosti [Lingvo Didactic Basis for the Formation of a Ukrainian-Speaking Personality], Kyiv: NPTs „Kyivskyi universytet”, 1997.

Protsyk I., Linhvokrainoznavchyi slovnyk vlasnykh nazv ukrainskoi movy v navchalnii leksykohrafii dlia chuzhozemtsiv [Linguistic Country Studies Dictionary of the Proper Names of the Ukrainian Language in the Educational Lexicography for Foreigners], [v:] „Visnyk Lvivskoho universytetu”, ser. filol., 2011, vyp. 52, s. 388-394.

Sokil H., Metody vyvchennia ukrainskoi movy yak inozemnoi ta yikh kharakterystyka [Methods of Studying the Ukrainian Language as a Foreign Language and their Characteristics], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2007, vyp. 2, s. 14-18.

Seliverstova L., Linhvistychna ta psykholohichna osnova navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic and Psychological Basis of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2007, vyp. 2, s. 8-13.

Smolińska O., Linhvokrainoznavstvo u navchanni ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Dictionaries in the Teaching of the Ukrainian Language as a Foreign Language], [v:] „Ridna shkola”, 2002, № 2, s. 43-45.

Strohanova H., Pidkhody do zasvoiennia ukrainskoi movy inozemnymy studentamy [Conceptual Approaches to Studying of Ukrainian Language by Foreign Students], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2008, vyp. 3, s. 173-179.

Trubnikova Yu. O., Zastosuvannia komunikatyvnoi metodyky yak odniiei z naiefektyvnishykh metodyk pry vykladanni ukrainskoi movy inozemnym studentam na pidhotovchomu viddilenni [Application of the Communicative Methodology as One of the Most Effective Methods in Teaching Ukrainian Language of Foreign Students at the Preparatory Department], [v:] „Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia”, ser. „Pedahohika і psykholohiia”, 2013, № 1 (5), s. 27-30.

Turkevych О. V., Evoliutsiia terminoleksyky metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Evolution of Terminology of Methods of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], avtoref. ... kand. filol. nauk, Lviv 2012.

Turkevych O. V., Metodyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: problemy unormuvannia terminoleksyky [Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language: Problemy of Norms of Terminology Vocabulary], [v:] „Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho un-tu im. M. P. Drahomanova”, ser. 10, „Problemy hramatyky і leksykolohii ukrainskoi movy”, 2012, vyp. 9, s. 247-249.

Shvets H. D., Stanovlennia metodyky vykladannia ukrainskoi movyyakinozemnoi [Development of the Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] Elektronnyi resurs: NBUV,http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=pspo_2013_39(4)__60 (14.09.2018).