НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА БАЗА ДЛЯ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ НА ПІДГОТОВЧОМУ ВІДДІЛЕННІ

Main Article Content

НІНА ДАНИЛЮК
ТЕТЯНА МАСИЦЬКА

Abstrakt

Badanie przeprowadzono w ramach kierunku metody nauczania języka ukraińskiego jako obcego. Istotność badania warunkuje potrzeba systematyzacji materiału. Celem badania jest charakterystyka wyposażenia dydaktyczno-metodycznego, którym dysponują wykładowcy Wschodnioeuropejskiego Uniwersytetu Narodowego im. Łesi Ukrainki w nauczaniu języka ukraińskiego jako obcego w oddziale przygotowawczym. Artykuł wyjaśnia zasady teoretyczne, wyznacza główne pojęcia metodyki nauczania języka ukraińskiego jako obcego, takie jak: zasada, podejście, metoda, sposób. Dokonano przeglądu tradycyjnych i nowych metod oraz podejść nauczania, podręczników, słowników niezbędnych na początkowym etapie nauki języka ukraińskiego, zwrócono uwagę na metody interaktywne, zintegrowanie podejść komunikacyjnego i językowo-krajoznawczego.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Językoznawstwo

Bibliografia

  1. Brońska A., Linhvokrainoznavchyi aspekt u vykladanni Ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Aspect in Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Dyvoslovo”, 2000, № 7, s. 43-44.
  2. Brońska A. A., Teoretychni osnovy bazovoi metodychnoi pidhotovky vykladachiv ukrainskoi ta rosiiskoi mov yak inozemnykh [Theoretical Bases of Basic Methodical Preparation of Teachers of Ukrainian and Russian as Foreign Languages], Kyiv: Redaktsiia „Biuleten Vyshchoi atestatsiinoi komisii Ukrainy”, vyd-vo „Toloka”, 2002.
  3. Hnatkevych Yu. V., Navchannia leksychnoho aspektu chuzhozemnoi movy u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Teaching Lexical Aspect of Foreign Language in Higher Educational Institutions], Kyiv: Vyd. tsentr „Prosvita”, 1999.
  4. DanyliukN., Vykorystannia linhvokrainoznavchoho slovnyka uprotsesi vyvchennia. ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Dictionaries Using in the Process of Studying the Ukrainian Language as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2014, vyp. 10, s. 160-169.
  5. DanyliukN. O., Leksyka z natsionalno-kultumym zmistom napochatkovomu etapi vyvchennia. ukrainskoi movy inozemtsiamy [Leksyks with National and Cultural Content at the Initial Stage of Studying the Ukrainian Language by Foreigners], [v:] „Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P.Drahomanova”, ser. 10. „Problemy hramatyky і leksykolohii ukrainskoi movy”, 2012, vyp. 9, s. 186-189.
  6. DanyliukN.,Mizhmovni ta mizhkulturniparaleli nа pochatkovomu etapi navchannia ukrainskoi movy arabskykh studentiv [Interlingual and Intercultural Parallels at the Initial Stage of Teaching the Ukrainian Language of Arab Students], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2016, № 12, s. 257-264.
  7. Zaichenko N. F., Prysiazhniuk N. K., Pytannia ukrainoznavstva v aspekti linhvodydaktyky slovianskykh mov [The Issue of Ukrainian Studies in the Aspect of the Lingvodidactics of the Slavic Languages], [v:] Krakivski ukraiński zoshyty, Krakiv: Shvaypolt Fiol, 1995, t. III-IV, s. 36 43.
  8. Kasianenko T., Vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: pryntsypy optymizatsii ta innovatsii [Teaching Ukrainian as a Foreign Language: Principles of Optimization and Innovation], [v:] „Kultura narodov Prichemomor'ya ”, 2013, № 257, s. 7-10.
  9. Kochan I., Stanovlennia і rozvytok metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Formation and Development of the Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi yak inozemnoi”, 2012, vyp. 7, s. 17-23.
  10. Kocherhan M.P.,Zahalne movoznavstvo [General Linguistics], Kyiv: Akademiia, 2006.
  11. Kosmeda T., Vid 20-richchia do 25-richchia: dosyahnennia poznanskoi ukrayinistyky (2011- 2016)[From 20 years to 25-years: Achievements of Poznan Ukrainian Studies], [в:] „Studia Ukrainica Poznaniensia”, 2017, zesz. V,s.7-17.
  12. Matsko L., Kudina T.,Innovalsiini tekhnolohii vykladannia ukrainskoi movyyakinozemnoi na pidhotovchomu viddilenni universytetu [Innovative Technologies of Teaching Ukrainian as a Foreign Language at the Preparatory Department of the University], [v:] „Teoriia і praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2011, vyp. 6, s. 229-238.
  13. Onkovych H., Ukrainoznavstvo і linhvodydaktyka [Ukrainian Studies and Linguodidactics], Kyiv: Lohos, 1997.
  14. Palamar L. M., Linhvodydaktychni osnovy formuvannia ukrainomovnoi osobystosti [Lingvo Didactic Basis for the Formation of a Ukrainian-Speaking Personality], Kyiv: NPTs „Kyivskyi universytet”, 1997.
  15. Protsyk I., Linhvokrainoznavchyi slovnyk vlasnykh nazv ukrainskoi movy v navchalnii leksykohrafii dlia chuzhozemtsiv [Linguistic Country Studies Dictionary of the Proper Names of the Ukrainian Language in the Educational Lexicography for Foreigners], [v:] „Visnyk Lvivskoho universytetu”, ser. filol., 2011, vyp. 52, s. 388-394.
  16. Sokil H., Metody vyvchennia ukrainskoi movy yak inozemnoi ta yikh kharakterystyka [Methods of Studying the Ukrainian Language as a Foreign Language and their Characteristics], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2007, vyp. 2, s. 14-18.
  17. Seliverstova L., Linhvistychna ta psykholohichna osnova navchannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic and Psychological Basis of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2007, vyp. 2, s. 8-13.
  18. Smolińska O., Linhvokrainoznavstvo u navchanni ukrainskoi movy yak inozemnoi [Linguistic Country Studies Dictionaries in the Teaching of the Ukrainian Language as a Foreign Language], [v:] „Ridna shkola”, 2002, № 2, s. 43-45.
  19. Strohanova H., Pidkhody do zasvoiennia ukrainskoi movy inozemnymy studentamy [Conceptual Approaches to Studying of Ukrainian Language by Foreign Students], [v:] „Teoriia i praktyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi”, 2008, vyp. 3, s. 173-179.
  20. Trubnikova Yu. O., Zastosuvannia komunikatyvnoi metodyky yak odniiei z naiefektyvnishykh metodyk pry vykladanni ukrainskoi movy inozemnym studentam na pidhotovchomu viddilenni [Application of the Communicative Methodology as One of the Most Effective Methods in Teaching Ukrainian Language of Foreign Students at the Preparatory Department], [v:] „Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia”, ser. „Pedahohika і psykholohiia”, 2013, № 1 (5), s. 27-30.
  21. Turkevych О. V., Evoliutsiia terminoleksyky metodyky vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [Evolution of Terminology of Methods of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], avtoref. ... kand. filol. nauk, Lviv 2012.
  22. Turkevych O. V., Metodyka vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi: problemy unormuvannia terminoleksyky [Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language: Problemy of Norms of Terminology Vocabulary], [v:] „Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho un-tu im. M. P. Drahomanova”, ser. 10, „Problemy hramatyky і leksykolohii ukrainskoi movy”, 2012, vyp. 9, s. 247-249.
  23. Shvets H. D., Stanovlennia metodyky vykladannia ukrainskoi movyyakinozemnoi [Development of the Methodology of Teaching Ukrainian as a Foreign Language], [v:] Elektronnyi resurs: NBUV,http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=pspo_2013_39(4)__60 (14.09.2018).