Abstrakt
Artykuł analizuje teksty poetyckie Łesi Ukrainki stworzone na podstawie kulturowych motywów żydowskich i tematów archetypowych, głównie genezy biblijnej. Wybrane wiersze są badane przez pryzmat imagologii oraz zasad teorii gender. Podkreśla się, że w percepcji poetyckiej pisarza temat żydowski ma cechy charakterystyczne gender. Autorka zbadała następujące kwestie imagologiczne i genderowe: legitymizację inności narodowej poprzez interakcje genderowe pomiędzy mężczyzną a kobietą, ujawnienie konkurencji interpersonalnej matek pod presją społeczeństwa patriarchalnego, dyskurs otchłani komunikacyjnej między genderami, wyrównanie i zniesienie ograniczeń genderowych w celu sformułowania koncepcji osoby holistycznej itd. W podsumowaniu stwierdzono, iż skomplikowana historia kobiet starożytnego społeczeństwa żydowskiego w poezji Łesi Ukrainki znajduje swoje odzwierciedlenie w ukraińskiej współczesności.
Bibliografia
Aheieva V., Zhinochyi prostir: Feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu [The Women’s Space: The Feminist Discourse of Ukrainian Modernism], Kyiv: Fakt, 2008.
Volosiuk O., Spetsyfika kontseptualizatsii obrazu „novoi zhinky” u dramaturhii Lesi Ukrainky i Bernarda Shou [Specyfics of Conceptualization of the Image of a „New Woman” in Lesia Ukrainka’s and Bernard Show’s Dramaturgy], [v:] „Lesia Ukrainka i suchasnist: zb. nauk. pr.”, 2007, t. 4, kn. 1, s. 478–490.
Hundorova T., ProIavlennia slova. Dyskusiia rannoho ukrainskoho modernizmu [The Manifestation of the Word. Discussion of Early Ukrainian Modernism], Kyiv: Krytyka, 2009.
Zabuzhko O., Notre Dame dUkraine: Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame dUkraine: Ukrainka in the Conflict of Mythology], Kyiv: Fakt, 2007.
Zborovska N., Moia Lesia Ukrainka: Esei [My Lesia Ukrainka: An Essay], Ternopil: Dzhura, 2002.
Kachak T., Problema zhinochoi druzhby i zistavlennia kharakteriv u prozi Lesi Ukrainky, Oksany Zabuzhko, Svitlany Yovenko: asotsiatyvna paralel [The Problem of Women’s Friendship and the Comparison of Characters in Lesia Ukrainka’s, Oksana Zabuzhko’s and Svatlana Yovenko’s Prose: Associative Parallel], [v:] „Lesia Ukrainka i suchasnist: zb. nauk. pr.”, 2007, t. 4, kn. 1, s. 410–426.
Kocherha S., Yerusalymskyi tekst u tvorchosti Lesi Ukrainky [The Text of Jerusalem in Lesia Ukrainka’s Creativity], [v:] „Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia»”, seriia: Filolohichna, 2014, vyp. 50, s. 116–120.
Korbych H., Kriz pryzmu imaholohii: ukrainsko-polski vidnosyny v ukrainskomu literaturnokrytychnomu dyskursi kintsia XIX – pochatku XX stolittia [Through the Lens of Imagology: Ukrainian-Polish Relations in Ukrainian Literary, and Critical Discourse of the End of the 19th – the Beginning of the 20th Centuries], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2013, zeszyt 1, s. 253–264.
Nalyvaiko D., Teoriia literatury y komparatyvistyky [Literary Theory and Comparative Literature], Kyiv: Vyd. dim „Kyievo-Mohylianska akademiia”, 2006.
Pavlychko S., Dyskurs modernizmu u ukrainskii literature [The Discourse of Modernism in Ukrainian Literature], Kyiv: Lybid, 1999.
Podlisetska O., Hendernyi kod u prozi Lesi Ukrainky [Gender Code in Lesia Ukrainka’s Fiction], [v:] „Problemy suchasnoho literaturoznavstva”, 2017, vyp. 25, s. 119–126.
Sikora L., Feministychnyi dyskurs tvorchosti Lesi Ukrainky [The Feminist Discourse of Lesia Ukrainka’s Creativity], [v:] „Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»”, ser.: Filolohiia. Literaturoznavstvo, 2012, t. 200, vyp. 188, s. 95–101.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).