KOMPETENCJE ORTOGRAFICZNE JAKO ELEMENT PROFESJOGRAMU WYKŁADOWCY DYSCYPLIN LINGWISTYCZNYCH

Main Article Content

ХРИСТИНА КАРПОВЕЦЬ

Abstrakt

W artykule przeanalizowano kompetencje ortograficzne jako element profesjogramu wykładowcy dyscyplin lingwistycznych. Opisano językowe, metodyczne i psychologiczne czynniki kształtowania odpowiednich kompetencji. Profesjogram wykładowcy szkoły wyższej we właściwym paradygmacie edukacyjnym obejmuje takie cechy specjalisty, jak kompetencje zawodowe, profesjonalizm, umiejętności, warunki ich nabywania i rozwoju oraz kryteria ich oceny. Kompetencje ortograficzne w strukturze zawodowych kompetencji lingwistycznych filologa należą do kilku „podsystemów” (kompetencje ortograficzne → kompetencje lingwistyczne → kompetencje profesjonalnej komunikacji językowej). Jednocześnie stanowią one jednostkę złożoną, która zawiera elementy poznawcze, operacyjne, czynnościowe, semantyczne i behawioralne. Badanie naukowe ukazuje zjawisko mowy w związku z rozwojem umiejętności ortograficznych. Ich rozwój obejmujeprzekształcenie mowy zewnętrznej w wewnętrzną, gdy reprodukcja obrazu słowa następuje automatycznie,a faktyczny proces językowy pozostaje poza świadomością.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
КАРПОВЕЦЬ, Х. (2020). KOMPETENCJE ORTOGRAFICZNE JAKO ELEMENT PROFESJOGRAMU WYKŁADOWCY DYSCYPLIN LINGWISTYCZNYCH. Studia Ukrainica Posnaniensia, 8(2). https://doi.org/10.14746/sup.2020.8.2.05
Dział
Językoznawstwo

Bibliografia

  1. Bondarenko N., Kulturomovnyi aspekt formuvannia pravopysnoi kompetentnosti uchniv [Cultural Aspect of the Formation of Students’ Spelling Competency], [v:] „Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu „Ostrozka akademiia”. Seriia: Filolohichna”, 2012, № 31, s. 159 –162.
  2. Vygotskyi L.S., Myshlenie i rech. Sobranie sochinenii v 6 t. [Thinking and Speech. Collected Works in 6 Volumes], Moskva: Pedagogika, 1982.
  3. Vitvytska S.S., Profesiohrama yak model mahistra osvity [Profesiogram as a Model of the Master of Education], [v:] „Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: naukovyi zhurnal”, 2010, № 8 (10), s. 211–224.
  4. Vitchenko A.O., Vitchenko A. Yu., Proektuvannia profesiohramy vykladacha vyshchoi shkoly dlia systemy neperervnoi pedahohichnoi osvity [The Projection of a Lecturer’s Professiogram for a System of Continuous Pedagogical Education], [v:] „Zbirnyk naukovykh prats
  5. Viiskovoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka”, 2017, № 55, s. 174–180.
  6. Halperin P. Ia., K voprosu o vnutrennei rechi [To the Question of Internal Speech], [v:] „Khrestomatyia po pedahohycheskoi psykholohyy”, Moskva: Mezhdunarodnaia pedahohycheskaia akademyia, 1995, p. 23–31.
  7. Honcharenko S.U., Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary], Kyiv: Lybid, 1997.
  8. Hura O.I., Profesiohrama vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu yak osnova yoho profesiinoi pidhotovky [Professiogram of a Teacher from a Higher School as the Basis of His Professional Training], [v:] „Sotsialnye tekhnologii. Aktualnye problemy teorii i praktiki.
  9. Mezhdunarodnyy mezhvuzovskiy sbornik nauchnykh robot”, 2007, № 36, s. 83–92.
  10. Entsyklopediia osvity [The Encyclopedia of Education], hol. red. V. H. Kremen, Kyiv: Yurinkom Inter, 2008.
  11. Zasiekina L.V., Zasiekin S.V., Vstup do psykholinhvistyky [Introduction to Psycholinguistics], Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu „Ostrozka akademiia”, 2002.
  12. Klymova K., Formuvannia movno-komunikatyvnoi profesiinoi kompetentnosti studentiv nefilolohichnykh spetsialnostei pedahohichnykh universytetiv [The Formation of Languagecommunicative Professional Competence of Students of non-Philological Specialties in Pedagogical Universities], avtoref. … d-ra. ped. nauk, Kyiv 2011.
  13. Miroshnyk Z.M., Talash I.O., Pobudova profesiohramy vykladacha vyshchoi pedahohichnoi shkoly: rolovyi pidkhid [The Construction of a High Teacher’s Professiogram: a Role Approach], [v:] „Zbirnyk naukovykh prats K-PNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy „Problemy suchasnoi psykholohii””, 2014, vyp. 23, s. 413–425.
  14. Mordovtseva N.V., Kompetentnisnyi pidkhid do formuvannia movnoi osobystosti molodshoho shkoliara [The Competency Approach in the Formation of a Pupil’s Linguistic Identity], [v:] „Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytet imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni
  15. nauky”, 2013, № 13 (272), s. 114–119.
  16. Savchenko K. Yu., Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv filolohichnykh spetsialnostei zasobamy modeliuvannia pedahohichnykh sytuatsii [The Formation of Professional Competence of Future Philological Teachers by the Modeling of Pedagogical Situations], [v:] „Science and education a new dimension”, 2013, № 2, s. 3–7.
  17. Symonenko T.V., Formuvannia profesiinoi movnokomunikatyvnoi kompetentsii studentiv filolohichnykh fakultetiv [The formation of professional language and communicative competence of students atphilological faculties], dys. … d-ra. ped. nauk, Cherkasy, 2006.
  18. Khomiak I.M., Analiz pidkhodiv do problemy formuvannia orfohrafichnykh navychok [The Analysis of Approaches to the Formation of Spelling Skills], [v:] Elektronnyi resurs: http://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/825 (15.08.2019).
  19. Dell G.S., Oppenheim G.M., Insights for speech production planning from errors in inner speech, [in:] „The handbook of speech production”, in M. Redford (Ed.), Boston, MA: Wiley-Blackwell, 2015, p. 404–418.
  20. Scott M., Corollary discharge provides the sensory content of inner speech, [in:] „Psychological science”, 2013, vol. 24, issue 9, p. 1824–1830.