Abstrakt
Предметом уваги авторів є стан дослідження експериментальної літератури, яка в останній час здобуває визнання як культурне явище та як форма художньої трансгресії. Підставою для роздумів на цю тему стала публікації авторської монографії Оксани Ковацької Експериментальні вітрила української прози 20-х років ХХ століття (Київ 2020). Дослідниця доцінює стихію експерименту в українській пореволюційній літературі, високо оцінює новаторські пошуки молодої ґенерації тогочасних письменників. Вона зокрема зосереджує свою увагу на трьох постатях літературного експериментування, розглядаючи їх у контексті творчості Віктора Петрова (Домонтовича), Аркадія Любченка та Майка Йогансена. Монографія Оксани Ковацької видається піонерською працею у презентованому тут вимірі проблематики.
Bibliografia
Korniejenko A., „Rozstrzelane odrodzenie” [Rozstrzelane Odrodzenie], Kraków–Przemyśl: Towarzystwo Przyjaciół Nauk w Przemyślu, 2010.
Korniejenko A., Ukraiński modernizm. Próba periodyzacji procesu historycznoliterackiego [Ukrainian Modernism. An Attempt at Periodization of the Historical and Literary Process], Kraków: Universitas, 1998.
Krupa P., „Na Zachód” i „Z dala od Moskwy”? Publicystyka Mykoły Chwylowego lat 1925–1926 [“To the West” and “Away from Moscow”? Publicistic of Mykola Chwylowyi, 1925–1926], Kraków: Universitas, 2018.
Nowacki A., „Myśli pod prąd”. Twórczość Mykoły Chwylowego w kontekście ukraińskiej dyskusji literackiej lat 1925–1928 [„Thinks Against the Tide.” The Works of Mykola
Chwylowyi in the Context of the Ukrainian Literary Discussion in 1925–1928 Years], Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.
Schechner R., Performatyka. Wstęp [Performatics. Admission], przekł. T. Kubikowski, Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno--Kulturowych, 2006.
Shkandrij M., Avant-Garde Art in Ukraine, 1910–1930: Contested Memory Hardcover, Brookline: Academic Studies Press, 2019.
Antolohiia ukrainskoi literaturno-krytychnoi dumky pershoi polovyny XX stolittia [Anthology of Ukrainian literary and critical thought of the first half of the twentieth century], red. V. Aheieva, Kyiv: Smoloskyp, 2016.
Bila A., Ukrainskyi literaturnyi avanhard: poshuky, stylovi napriamky [Ukrainian literary avantgarde: searches, style directions], Kyiv: Smoloskyp, 2006.
Viktor Petrov. Mapuvannia tvorchosty pysmennyka [Victor Petrov. Mapping the writer’s work], red. K. Glinianowicz, P. Krupa, J. Majewska, Kraków: Universitas, 2021.
Lutskyi Yu., Literaturna polityka v radianskii Ukraini 1917–1934 [Literary policy in Soviet Ukraine 1917–1934], Kyiv: Helikon, 2000.
Mikhayl Semenko i ukrainskiy panfuturizm [Mykhail Semenko and Ukrainian panfuturism], Sankt-Peterburg: Izd. Yevropeyskogo universiteta v SPb., 2016.
Polishchuk V., Literaturnyi avanhard. Perspektyvy rozvytku ukrainskoi kultury, polemika i teoriia poezii [Literary avant-garde. Prospects for the development of Ukrainian culture, polemics and poetry theory], Kharkiv 1926.
Shkandrij M., Avant-Garde Art in Ukraine, 1910–1930: Contested Memory Hardcover, Brookline: Academic Studies Press, 2019.
Ukrainskyi avangard. 1910–1930 rokiv: Albom [Ukrainian avant-garde. 1910–1930. Album], avtor. vst. st. ta uporiad. D. Horbachov. Kyiv: Mystetstvo, 1996.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).