Semantyka i pragmatyka złożonych okazjonalizmów w nagłówkach współczesnych ukraińskich gazet
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

nagłówki gazet
okazjonalizm
funkcje nagłówków
cechy językowo-pragmatyczne
strategie i taktyki komunikacyjno-pragmatyczne
efekty pragmatyczne

Jak cytować

Popkowa, O. (2022). Semantyka i pragmatyka złożonych okazjonalizmów w nagłówkach współczesnych ukraińskich gazet. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(1), 45–58. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.02

Abstrakt

Materiałem do badań jest zbiór tekstów współczesnego ukraińskiego dyskursu prasowego, a dokładnie – tytuły artykułów publikowanych w gazetach ogólnoukraińskich, które charakteryzują się swoistym potencjałem komunikacyjnym i pragmatycznym. Współczesna gazeta, podobnie jak inne media, jest przeznaczona do przekazywania różnego rodzaju informacji, wpływania na masowego czytelnika. Aby to osiągnąć, nagłówek gazety musi być sporządzony profesjonalnie. Jasne, zauważalne, łatwe do zapamiętania tytuły są w stanie zapewnić maksymalny pragmatyczny efekt, pełnić różnorodne funkcje. W badaniu istotne jest rozważenie specyfiki funkcjonowania złożonych okazjonalizmów w gazetach, obdarzonych różnym potencjałem pragmatycznym. W artykule przeanalizowano językowo-pragmatyczne cechy nagłówków, zdefiniowano ich główne cele komunikacyjne oraz scharakteryzowano strategie i taktyki komunikacyjne.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.1.02
PDF (Українська)

Bibliografia

Bezuhla L.R., Teoretyko-metodolohichni zasady linhvoprahmatychnykh doslidzhen dyskursu. Vid slova do dila: linhvoprahmatyka dyskursu: kolektyvna monohrafiia [Theoretical and methodological principles of linguopragmatic research of discourse. From word to deed: linguistic pragmatics of discourse: a collective monograph] / [Artemenko Yu.O., Bezuhla L.R., Bielozorova O.M. ta in.]; za zah. red. L.R. Bezuhloi, Vinnytsia: Nova Knyha, 2020, rozd. 1., s. 27.

Ivanov V.F., Tekhnika oformlennia hazety [Technique of newspaper design]: Kurs lektsii, Kyiv: T-vo „Znannia”, 2000, s. 108.

Koloiz Zh.V., Ukrainska okazionalna deryvatsiia [Ukrainian occasional derivation]: Monohrafiia, Kyiv: Aktsent, 2007.

Kuznetsova O., Korol T., Chynnyky psykholohichnoho vplyvu zaholovkiv lvivskykh hazet „Vysokyi Zamok”, „Ekspres”, „Ratusha” [Factors of psychological influence of the headlines of Lviv newspapers „Vysokyi Zamok”, „Express”, „Ratusha”], [v:] „Visnyk Natsionalnoho universytetu „Lvivska Politekhnika”. Seriia: Zhurnalistski nauky”, vyp. 4, 2020, s. 53–62. DOI: https://doi.org/10.23939/sjs2020.01.053

Myslyva-Bunko I.Ya., Skladni slova v zaholovkakh statei suchasnoi ukrainskoi presy [Complex words in the headlines of articles in the modern Ukrainian press], [v:] „Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Filolohichni nauky. Movoznavstvo”, 2013, no. 1 (250), s. 71–75.

Mykhailyn I.L., Osnovy zhurnalistyky [Fundamentals of journalism], Kyiv: TsUL, 2002, s. 225.

Pantso S., Vakariuk L., Prahmatyko-stylistychnyi potentsial skladnykh sliv u suchasnomu poetychnomu teksti [Pragmatic and stylistic potential of complex words in modern poetic text], [v:] „Humanitarna osvita u tekhnichnykh vyshchykh navchalnykh zakladakh”, 2012, vyp. 24, s. 122–134.

Popkova O.A., Komunikatyvno-prahmatychnyi potentsial skladnykh sliv periodu pandemii (na materiali ukrainskykh hazetnykh tekstiv) [Communicative and pragmatic potential of complex words of the pandemic period (based on Ukrainian newspaper texts)], [v:] „Zapysky z ukrainskoho movoznavstva”, vyp. 28.: Zb. nauk. prats Opera in linguistica ukrainiana: Fascicullum 28. / Holovnyi red. Zh.V.Krasnobaieva-Chorna, Odesa: «PolyPrynt», 2021, s. 175.

Savchuk (Rizhko) R.L., Linhvistychni zasoby eksplikatsii prahmatychnoho znachennia u zaholovkakh suchasnykh ZMI (za materialamy rehionalnykh internet-vydan) [Linguistic means of explication of pragmatic significance in the headlines of modern media (based on regional online publications)], [v:] „Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia Zhurnalistyka”, 2018, vyp. 43, s. 252–261.

Topchyi L.M., Pryiomy aktualizatsii prahmatychnoho znachennia v media-nazvakh. [Techniques for actualizing pragmatic meaning in media titles], [v:] „Naukovyi visnyk DDPU im. I. Franka. Movoznavstvo: Seriia: Filolohichni nauky”, 2019, no. 12, s. 221–224.

Fadieieva O.V., Funktsii ta zasoby prahmatyzatsii hazetnykh zaholovkiv [Functions and means of pragmatization of newspaper headlines], [v:] „Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia”, 2017, no. 27, t. 2, s. 135–139.

Folker V., Zhurnalistyka hazet i zhurnaliv [Journalism of newspapers and magazines], Kyiv: Tsentr vilnoi presy, 2017.