Abstrakt
The work of the visual artist, scenographer and pedagogue Danylo Lider occupies a special place in the history of Ukrainian scenography. Working with the stage space was for Lider the only way to express individual, independent and creative thinking, especially in the years when the prevailing doctrine of socialist realism imposed strict boundaries on art. The postulates of creativity propagated by this Ukrainian artist were based on the idea of active scenography, which, in contrast to flat and unambiguous illustration (decoration), dynamizes the space and allows for the creation of a complex image. Lider created conscious artistic projects, deeply thought-out and, above all, harmonizing with his worldview (expressed in terms of a big and small world).
Bibliografia
Baranowa A., Hommage jako uobecnienie, [w:] Maria Stangret. Hommage à Danił Lider, red. A. Bujnowska, Kraków: Galeria Starmach, luty – marzec 2005, s. 10–14.
Bieriezkin V., Iskusstvo stsenografii mirovogo teatra, Moskva: Krasand, 2008, t. 6.
Braun K., Wielka reforma teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1984.
Brook P., Pusta przestrzeń, Warszawa: Artystyczne i Filmowe Wydawnictwo, 1977.
Daniil Lider. Teatr dla sebe, uporz. O. Ostroversh, Kyiv: Fakt, 2004.
Fialko V., Ukraiinskyi teatr 1970–1980 rokiv: rezhysersko-scenohrafichni poshuky, [w:] Narysy z istorii teatralnoho mystectva Ukraiiny XX stolitt’a, red. V. Sydorenko i in. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006, s. 607–694.
Iermakova N., H. Horin (za Sholom-Aleicheiem) „Tevie-Tevel”, [v:] Ukrainskyi teatr XX stolitta. Antolohija vystav, red. M. Hrynyshyna, Kyjiv: Feniks, 2012, s. 484–493.
Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995a, nr 1, s. 26–29.
Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995b, nr 2, s. 27.
Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995c, nr 3, s. 24–29.
Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995d, nr 4, s. 19–20.
Klekovkin O., Danylo Lider: ludyna ta ii prostir, „Ukrainskyi teatr”, 1995e, nr 5, s. 12–13.
Kovalchuk O., Danylo Lider. Pochatok maloho mikrokosmu, „Mystectvoznavstvo Ukraiiny”, 2013, nr 13, s. 154.
Mielnik A., Piękno w pustce, „Czasopismo Techniczne. Architektura”, R. 104, 2007, z. 6-A, s. 340.
Miroshnychenko N., Najschasnishyi sjuzhet – dotyk palcem, „Kino – Teatr”, 2000, nr 1, s. 14.
Nowicka J., Pusta kartka i liście, „Rzeczpospolita” 39 (7028), 16.02.2005, s. A8.
Ostrowerch O., Ukraińska scenografia: szkoły i kierunki, [w:] Polska. Kultura. Ukraina. Wykłady o teatrze, oprac. W. Sobijański, Narodowe Centrum Sztuki Teatralnej im. Łesia Kurbasa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Kijów – Wrocław/Polska. Kultura. Ukraiina. Lekcii pro
teatr, oprac. W. Sobiiansky, Naciionalnyi centr teatralnoho mystectwa im. Łesia Kurbasa, Instytut im. Iezhoho Grotowskoho Kyjiiv–Vroclav [2010], s. 75–90.
Pleśniarowicz K., A to Polska właśnie: Kantor. Artysta końca wieku, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1997.
Trzupek J., Dialog z naturą, [w:] Maria Stangret. Hommage à Danił Lider, red. A. Bujnowska, Kraków: Galeria Starmach, luty – marzec 2005, s. 6–9.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Joanna Bobula

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
