КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПРОСТІР ТЕКСТУ НОВОГО ЗАВІТУ
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest analizie poszczególnych konceptów w kontekście tekstowej całości. W pracy badano relacje głównych tematów i idei utworu ze strukturami konceptualnymi, które skupiają sensy pól tekstowych słów kluczy. Zaproponowana metodologia pozwala pokazać sens warstwy głębokiej tekstu określany przez konceptosferę utworu.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Шевченко, Л. (2016). КОНЦЕПТУАЛЬНИЙ ПРОСТІР ТЕКСТУ НОВОГО ЗАВІТУ. Studia Ukrainica Posnaniensia, 4, 173-181. https://doi.org/10.14746/sup.2016.4.22
Numer
Dział
Językoznawstwo
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Бабенко Л. Г. и др., Лингвистический анализ художественного текста, Екатеринбург 2000.
- Беляева Н. И., Текстовые категории и принцип поля в их изучении (на материале рассказа Ю. Нагибина „Терпение”, [в:] Проблемы исследования слова в художественном тексте, Ленинград 1990, с. 71-80.
- Болотнова Н. С., Филологические анализ текста, Пособ. для филологов, Томск 2003.
- Вежбицкая А., Язык. Культура. Познание, Москва 1996.
- Воркачев С. Г., Культурный концепт и значение, [в:] Труды Кубанского государственного технологического университета, Сер. Гуманитарные науки, Краснодар 2003, т. 17, вып. 2, с. 271-280.
- Каменская О. Л., Текст и коммуникация, Москва 1990.
- Караулов Ю. Н., С позиций рецептивной языковой личности (Идиоглосса в структуре текста и в восприятии читателя), [в:] Слово Достоевского, Москва 2001, с. 153-162.
- Караулов Ю. Н., Словарь Пушкина и эволюция русской языковой способности, Москва 1992.
- Красных В. В., От концепта к тексту и обратно, [в:] „Вестник Московского университета. Сер. Филология”, Москва 1998, № 1, с. 21-30.
- Кубрякова Е. С., О тексте и критериях его определения, [в:] Текст. Структура и семантика, Москва 2001, т. 1, с. 67-78.
- Кубрякова Е. С., Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира, Москва 2004.
- Лихачев Д. С., Концептосфера русского языка, [в:] Русская словесность. От теории словесности к структуре текста: антология, Москва 1997, с. 281-290.
- Михальчук И. П., Концептуальные модели в семантической реконструкции (индоевропейское понятие „закон”), [в:] Известия РАН, Москва 1997, т. 56, № 4. с. 25-31.
- Никитин М. В., Развернутые тезисы о концептах, [в:] Вопросы когнитивной лингвистики, Москва 2004, № 1, с. 51-61.
- Новиков Л. А., Современный русский язык. Теоретический курс: Лексикология, Москва 1987.
- Пименова М. В., Душа и дух: особенности концептуализации, Кемерово 2004.
- Селиванова Е. А., Основы лингвистической теории текста и коммуникации, Киев 2002.
- Чернейко Л. О., Лингво-философский анализ абстрактного имени, Москва 1997.
- Щур Г. С., Теория поля в лингвистике, Москва 1974. с. 19; А. М. Кузнецов, Поле, [в:] Языкознание. Большой энциклопедический словарь, Москва 1998, с. 380–381.