Abstrakt
The urgency of this paper is conditioned by the importance for the Ukrainian literary process of examining the peculiarities of literary works devoted to the Russian-Ukrainian war (2014–?). In the article, the author reviews the genre status of Andriy Sova’s Zvit za serpen ‘14. The research indicates the syncretic character of Sova’s reportage and reconstructs the social and cultural conditions for the creation of the text. In addition, the author draws attention to the language of reportage (idiostyle), which is saturated not only with emotions, but also with technical and military terminology. It was found that Zvit za serpen ‘14 contains a specific chronotope conditioned by the dynamics of events in 2014. Another important aim of the research was to investigate how Sova strengthens the reference pact with the reader. As a result, it was recognized that Sova’s strategy is to declare the truth (“I am describing only what I have seen”), frequent quoting of other soldiers, as well as posting photos, which strengthens the documentary character of the book.
Bibliografia
Adamczewska I., Wariacje na temat pewnego paktu. O dziennikarstwie gonzo [Variations on a Certain Pact. About Gonzo Journalism], [w:] „Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, 2014, nr 3 (1), s. 187–204.
Grochowski G., Pośmiertny triumf genologii [Posthumous Triumph of Genology], [w:] „Teksty Drugie”, 2001, nr 5, s. 100–110.
Kalin A., Polska szkoła zmyślania — literacki reportaż podróżniczy. Podróże z Mordoru do Międzymorza Ziemowita Szczerka [Polish School of Fabrication — Literary Travel Reportage.
Travels of Ziemowit Szczerek from Mordor to Intermarium], [w:] „Forum poetyki”, 2018, nr 11–12, s. 64–85.
Sławiński J., Synchronia i diachronia w procesie historycznoliterackim [Synchronia and Diachronia in the Literary Process], [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, red. M. Janion, A. Piorunowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1967, s. 8–30.
Stefanowska L., Mission Impossible. MUR i odrodzenie ukraińskiego życia literackiego w obozach dla uchodźców na terytorium Niemiec 1945–1948 [Mission Impossible. MUR and the Revival of Ukrainian Literary Life in Refugee Camps in Germany 1945–1948], Warszawa, 2013.
Vyshniuk N., Gonzo: pravo znaty vse [Gonzo: the Right to Know Everything], [v:] Elektronnyi resurs: https://ms.detector.media/ethics/standards/gonzo_pravo_znati_vse/ (01.03.2019).
Knyzhkova ohliadachka zibrala 150 knyh pro rosiisko-ukrainsku viinu [The Book Reviewer Has Collected 150 Books about the Russian-Ukrainian War], [v:] Elektronnyi resurs: http://archive.chytomo.com/news/knizhkova-oglyadachka-zibrala-150-knig-pro-rosijsko-ukraiinsku-vijnu (01.03.2019).
Pavliv V., Reportazh: mizh faktamy ta emotsiiamy. Praktychnyi posibnyk dlia zhurnalistiv [Reportage: Between Facts and Emotions. Practical Guide for Journalists], Lviv: Vydavnytstvo Ukrainskoho katolytskoho universytetu, 2015.
Pavlychko S., Teoriia literatury [Theory of Literature], Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko „OSNOVY”, 2002.
Polishchuk Ya., Hibrydna topohrafiia. Mistsia y ne-mistsia v snchasnii ukrainskii literaturi [Hybrid Topography. Places and Places in the Contemporary Ukrainian Literature], Chernivtsi: Knyhy — XXI, 2018.
Top-5 naikrashchykh knyh [Top 5 the Best Books], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2472335-top5-najkrasih-knig-vid-povalaevoi-irvanca-i-vodicki.html (01.03.2019).
Trach N., Slogany Maidanu yak ekspresiia identychnosti [Slogans of Maidan as an Expression of Identity], [v:] „Filosofska dumka”, 2016, № 4, s. 50–54.
Shkola publitsystyky dlia veteraniv ATO [School of Journalism for Anti-Terrorist Operation Veterans], [v:] Elektronnyi resurs: http://voiceofwar.org/?cat=7 (01.03.2019).
Yutchenko A., Khudozhnii reportazh: mizh faktom i vyhadkoiu [Artistic Reporting: Between Fact and Fiction], [v:] Elektronnyi resurs: http://litakcent.com/2017/12/28/hudozhniy-reportazh-mizh-faktom-i-vigadkoyu/ (01.03.2019).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).