STRATEGIE NARRACYJNE W POWIEŚCI IŁŁARIONА PAWLUKА BIAŁY POPIÓŁ
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

strategia narracyjna
strategia narracyjna, kryminał retro, noir, intertekstualność, niewiarygodny narrator; prolepsis
kryminał retro
noir
intertekstualność
niewiarygodny narrator
prolepsis

Jak cytować

Weszczykowa, O. (2021). STRATEGIE NARRACYJNE W POWIEŚCI IŁŁARIONА PAWLUKА BIAŁY POPIÓŁ. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(1), 121–130. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.10

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie strategii narracyjnych w debiutanckiej powieści Iłłariona Pawluka Biały popiół. Celem artykułu jest ustalenie, jak zorganizowana jest narracja i jakie efekty artystyczne autor starał się osiągnąć, poprzez zwrócenie uwagi na intencje autora i śledzeniewpływu poszczególnych znaków  tekstowych na odbiorcę. Analizowane są obecne w powieści cechy kryminału retro i noir jako gatunków „adrenaliny”. Zwrócono uwagę na kinematograficzny charakter pracy wynikający z pomysłu autora. Podkreślono wiodącą strategię narracyjną powieści – intertekstualność, w szczególności intertekstualne interakcje z opowieścią Mikołaja Gogola Wij oraz wpływ intertekstów na interpretację tekstu przez czytelnika. Rozpatrzono zjawisko nierzetelnej narracji na wybranym materiale i wykazano, że narrator homodiegetyczny – prywatny detektyw Taras Biłyj – jest niewiarygodny. Badana jest także strategia stosowania prolepsy i wywoływania wahania czytelnika, realizowana poprzez budzenie wątpliwości co do natury artystycznej umowności przedstawianych wydarzeń.

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.10
PDF (Українська)

Bibliografia

Veshchykova O.S., Naratyvni stratehii mistychnoho u khudozhnomu tvori (na materiali prozy

V. Shevchuka, H. Pahutiak, V. Danylenka) [The Narrative Strategies of the Mystical in Fiction (on the Prose by V. Shevchuk, H. Pahutiak, V. Danylenko)], dys. … kand. filol. nauk, Zaporizhzhia 2017.

Hanoshenko Yu. A., Arkheolohiia psykhichnoho: ontolohiia chasu v suchasnii ukrainskii prozi [Archeology of The Mental: The Ontology of Time In Modern Ukrainian Prose], [v:] „Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo”, 2015, t. 259, vyp. 247, s. 24–28.

Hrebeniuk T.V., Podiia v khudozhnii systemi suchasnoi ukrainskoi prozy: morfolohiia, semiotyka, retseptsiia [Event In The Artistic System Of Modern Ukrainian Prose: Morphology, Semiotics, Reception], Zaporizhzhia: Prosvita, 2010.

Polishchuk Ya., Inversiia smysliv u tekstovomu dialozi (M. Kotsiubynskyi – M. Khvylovyi) [The Inversion of Meanings in The Dialog Of Texts (by Novels of M. Kotsubynskiy And M. Khvyloviy)], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2014, nr 2, s. 271–282.

Uliura H., Dama bie valeta, korol bie damu [The Queen Beats The Jack, The King Beats The Queen], [v:] Elektronnyi resurs: https://lb.ua/culture/2018/08/10/404808_dama_bie_valeta_korol_bie_damu_.html (14.11.2020).

Filatova O., Zhanrovi hibrydy, abo pryiomy kino v literaturnomu teksti [Genre Hybrids or Cinematic Techniques in A Literary Text], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2014, nr 2, s. 187–193.

Filonenko S.O., Masova literatura v Ukraini: dyskurs/gender/zhanr [Mass Literature In Ukraine: Discourse/Gender/Genre], Donetsk: LANDON–ХХІ, 2011.

Shestakova Yu., Illarion Pavliuk pro svoiu knyzhku: „Svidomo khotiv ekspluatuvaty same Hoholia, bo rosiiany, zdaietsia, yoho vzhe pryvatyzuvaly” [Illarion Pavliuk about his book: “I consciously wanted to exploit Hohol, because the russians, it seems, have already privatized him”], [v:] Elektronnyi resurs: https://detector.media/community/article/136306/2018-04-03-illarion-pavlyuk-pro-svoyu-knizhku-svidomo-khotiv-ekspluatuvati-same-gogolya-borosiyani-zdaetsya-iogo-vzhe-privatizuvali/ (14.11.2020).

Grebeniuk T., Narrative Unreliability in Paula Hawkins’ The Girl on the Train as a Strategy of Reader Immersion, [in:] “American & British Studies Annual”, 2018, vol. 11, p. 36–48.

Riggan W., Picaros, Madmen, Naifs, and Clowns: The Unreliable First-Person narrator, Norman: U of Oklahoma P., 1981.