Анотація
The article is devoted to the analysis of narrative strategies in the debut novel of Illarion Pavliuk White Ashes. Taking into consideration the author’s intention and tracking the influence of the textual indicia on the recipient, the article aims to find out how the narration is organized and what artistic effects the author was trying to achieve. The features of retrodetective and noir as “adrenaline” genres present in the novel are analyzed. The cinematic qualities of the work as a result of the author’s intention is marked. The leading narrative strategy used in the novel, the intertextuality, is highlighted, in particular, the intertextual interaction with the story of M. Hohol Vii, and the influence of intertextems on the reader’s interpretation of the text. The phenomenon of unreliable narration is considered on the basis of the selected material and it is proved that the homodiegetic narrator, private detective Taras Bilyi, is unreliable. The strategy of using prolepsis and provoking the reader’s hesitation which is realized through the formation of doubts about the nature of the artistic convention of the events described, is also examined.
Посилання
Veshchykova O.S., Naratyvni stratehii mistychnoho u khudozhnomu tvori (na materiali prozy
V. Shevchuka, H. Pahutiak, V. Danylenka) [The Narrative Strategies of the Mystical in Fiction (on the Prose by V. Shevchuk, H. Pahutiak, V. Danylenko)], dys. … kand. filol. nauk, Zaporizhzhia 2017.
Hanoshenko Yu. A., Arkheolohiia psykhichnoho: ontolohiia chasu v suchasnii ukrainskii prozi [Archeology of The Mental: The Ontology of Time In Modern Ukrainian Prose], [v:] „Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo”, 2015, t. 259, vyp. 247, s. 24–28.
Hrebeniuk T.V., Podiia v khudozhnii systemi suchasnoi ukrainskoi prozy: morfolohiia, semiotyka, retseptsiia [Event In The Artistic System Of Modern Ukrainian Prose: Morphology, Semiotics, Reception], Zaporizhzhia: Prosvita, 2010.
Polishchuk Ya., Inversiia smysliv u tekstovomu dialozi (M. Kotsiubynskyi – M. Khvylovyi) [The Inversion of Meanings in The Dialog Of Texts (by Novels of M. Kotsubynskiy And M. Khvyloviy)], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2014, nr 2, s. 271–282.
Uliura H., Dama bie valeta, korol bie damu [The Queen Beats The Jack, The King Beats The Queen], [v:] Elektronnyi resurs: https://lb.ua/culture/2018/08/10/404808_dama_bie_valeta_korol_bie_damu_.html (14.11.2020).
Filatova O., Zhanrovi hibrydy, abo pryiomy kino v literaturnomu teksti [Genre Hybrids or Cinematic Techniques in A Literary Text], [w:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2014, nr 2, s. 187–193.
Filonenko S.O., Masova literatura v Ukraini: dyskurs/gender/zhanr [Mass Literature In Ukraine: Discourse/Gender/Genre], Donetsk: LANDON–ХХІ, 2011.
Shestakova Yu., Illarion Pavliuk pro svoiu knyzhku: „Svidomo khotiv ekspluatuvaty same Hoholia, bo rosiiany, zdaietsia, yoho vzhe pryvatyzuvaly” [Illarion Pavliuk about his book: “I consciously wanted to exploit Hohol, because the russians, it seems, have already privatized him”], [v:] Elektronnyi resurs: https://detector.media/community/article/136306/2018-04-03-illarion-pavlyuk-pro-svoyu-knizhku-svidomo-khotiv-ekspluatuvati-same-gogolya-borosiyani-zdaetsya-iogo-vzhe-privatizuvali/ (14.11.2020).
Grebeniuk T., Narrative Unreliability in Paula Hawkins’ The Girl on the Train as a Strategy of Reader Immersion, [in:] “American & British Studies Annual”, 2018, vol. 11, p. 36–48.
Riggan W., Picaros, Madmen, Naifs, and Clowns: The Unreliable First-Person narrator, Norman: U of Oklahoma P., 1981.
Ліцензія
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).