ARTYSTYCZNE UCIELEŚNIENIE CECH ‘NOWEJ SZCZEROŚCI’ W POWIEŚCI SOFII ANDRUCHOWYCZ AMADOKA
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 9, nr 1, rok 2021
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

powieść Amadoka
postpamięć
nowa szczerość
metamodernizm
narracja

Jak cytować

Hrebeniuk, T. (2021). ARTYSTYCZNE UCIELEŚNIENIE CECH ‘NOWEJ SZCZEROŚCI’ W POWIEŚCI SOFII ANDRUCHOWYCZ AMADOKA. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(1), 131–144. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.11

Abstrakt

W artykule poddano analizie powieść Sofii Andruchowycz Amadoka jako artystyczną eksplikację istotnego we współczesnych badaniach socjohumanitarnych pojęcia postpamięci, zaproponowanego przez Marianne Hirsch, czyli „struktury inter- i transpokoleniowego przekazu traumatycznej wiedzy i doświadczenia”. Sofia Andruchowycz proponuje czytelnikowi rodzaj eksperymentu – zaszczepienia sztucznych wspomnień, transmitowania traumatycznych przeżyć poprzednich pokoleń człowiekowi, który stracił pamięć z powodu rany odniesionej na wojnie w Donbasie. Celem pracy jest analiza zmysłowości powieści Amadoka w kontekście kojarzonego ze światopoglądem metamodernu etycznego i estetycznego ruchu ‘nowej szczerości’. W szczególności przedmiotem uwagi jest realizacja w powieści ukraińskiej pisarki takich cech artystycznego ruchu ‘nowej szczerości’, jak poważny, nieironiczny ton narracji; odwoływanie się do emocji, uczuć na kartkach książki (lub zauważanie ich nieobecności tam, gdzie powinny być); świadomość sprzeczności i ambiwalencji ludzkich uczuć; wątpliwości podmiotu co do jego własnej zdolności do bycia szczerym; manipulacja wiarą i zaufaniem czytelnika; waga tego, co zostało „poza stroną”.

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.1.11
PDF (Українська)

Bibliografia

Veshchykova O.S., Naratyvni stratehii mistychnoho u khudozhnomu tvori (na materiali prozy V. Shevchuka, H. Pahutiak, V. Danylenka) [The Narrative Strategies of the Mystical in Fiction (on the Prose by V. Shevchuk, H. Pahutiak, V. Danylenko)], dys. … kand. filol. nauk, Zaporizhzhia, 2017.

Grebeniuk Т., Svoboda y etyka v literaturi metamodernoho svitu: ukrainskyi vymir [Freedom and Ethics in the Literature of Metamodern World: Ukrainian Dimentions], [v:] „Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V.N. Karazina Seriia «Filolohiia»”, 2018, vyp. 78, s. 160–164.

Grebeniuk T., Fenomen nedostovirnoi naratsii v systemi suchasnykh naratyvnykh studii [Phenomenon of Unreliable Narration in a System of Contemporary Narrative Studies], „Slovo i Chas”, 2016, nr 6, s. 12–21.

Yermolenko Volodymyr, „My zhyvemo v ozeri zabuttia” – interviu z pysmennytseiu Sofiieiu Andrukhovych [„We live in the Lake of Oblivion” – Interview with the Writer Sofia Andrukhovych], [v:] Elektronnyi resurs: https://hromadske.ua/posts/mi-zhivemo-v-ozerizabuttya-intervyu-z-pismenniceyu-sofiyeyu-andruhovich (26.12.2020).

Platonova A., Sofiia Andrukhovych: „Koly liudyna povertaie sobi spohady, vona povertaie sobi sebe” [When a Person Takes her Memories back She Takes Herself back] [interviu], [v:] Elektronnyi resurs: https://lb.ua/culture/2020/04/01/454180_sofiya_andruhovich_koli_lyudina.html (26.12.2020).

Polishchuk Ya., Literatura u sviti postpravdy [Fiction in the world of Post-Truth], „Slovo i Chas”, 2020, nr 5, s. 57–71.

Ahn S., New Sincerity, New Worldliness: The Post-9/11 Fiction of Don DeLillo and David Foster Wallace, [in:] “Critique: Studies in Contemporary Fiction”, 2019, 60:2, p. 236–250.

Akker R. van den, Vermeulen T., Periodising the 2000s, or, the Emergence of Metamodernism, [in:] “Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism”, London–New York: Rowman & Littlefield International Ltd., 2017, p. 1–20.

Alphen E. van, Bal M., Introduction, [v:] E. van Alphen, M. Bal, C.E. Smith, “The Rhetoric of Sincerity”, Stanford, Calif: Stanford University Press, 2009, p. 1–16.

Balliro M.J., The New Sincerity in American Literature, Rhode Island: University of Rhode Island, 2018.

Booth W.C. The Rhetoric of Fiction, Chicago–London: University of Chicago Press, 1983.

Eve M.P., Sincerity, [in:] “The Routledge Companion to Twenty-First Century Literary Fiction”, eds. R. Eaglestone, D. O’Gorman, London: Routledge, 2018, p. 36–47.

Fludernik M., An Introduction to Narratology, London–New York: Routledge–Taylor & Francis Group, 2009.

Hirsch M., The generation of post-memory, [in:] “Poetics Today”, 2008, 29 (1), p. 103–129.

Hudson C.M., David Foster Wallace is not your friend: The fraudulence of empathy in David Foster Wallace studies and „Good Old Neon”, [in:] “Critique: Studies in Contemporary Fiction”, 2017, vol. 58, issue 5, p. 1–12.

Kelly A., The New Sincerity, [in:] “Postmodern/Postwar and After: Rethinking American Literature”, eds. J. Gladstone et al., Iowa City: University of Iowa Press, 2016, p. 197–208.

Konstantinou L., Four Faces of Postirony, [in:] Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism, eds. R. van den Akker, A. Gibbons, T. Vermeulen. London–New York: Rowman & Littlefield International Ltd., 2017, p. 87–102.

Thorn J., A Manifesto for The New Sincerity, 26th March, 2006, [in:] Electronic source: https://maximumfun.org/news/manifesto-for-new-sincerity/ (26.06.2020).

Wallace D.F., E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction, “The Review of Contemporary Fiction”, 1993, Summer, nr 13:2, p. 151–194.