Анотація
The article investigates the influence of social and cultural transformations of the late 1980–1990s on the work of one of the largest and historically oldest theater groups in Ukraine – the Maria Zankovetska National Theater. The purpose of the work is to analyze the features of the repertoire strategy of the theater and the work of its leading directors in the historical context. Attention is focused on the activities of the main director of the theater from 1987–2019, Fedir Stryhun, who determined the creative processes in the team, as well as the directors Alla Babenko and Vladyslav Sikorskyi, and other manifestations of public activity of theater artists. As a result of the research, the educational component of the team’s work is highlighted and described as dominant at this time. It was seen in filling gaps in the minds of viewers, their ideas about their own country, cultural and historical heritage. The integrity of the period of the Zankovetska Theater 1980–2010 is emphasized and the impact of the socially significant creative program of the 1990s on the following years of his work.
Посилання
Antkiv B. ta in., Pro instsenizatsiiu trylohii Bohdana Lepkoho „Mazepa”: rozdumy-monolohy zankivchan [On the staging of Bohdan Lepky’s trilogy „Mazepa”: reflections-monologues of Zankivchan], [v:] „Nedilia”, 17.02.1995, s. 4.
Veselovska H., Lavrentii R., Natsionalnyi akademichnyi ukrainskyi dramatychnyi teatr imeni Marii Zankovetskoi: Chas i doli. Knyha persha (1917–1944) [Maria Zankovetska National Academic Ukrainian Drama Theater: Time and Destiny. Book one (1917–1944)], Lviv: Kameniar, 2016.
Voronyi M., V putakh brekhni („Brekhnia”, piesa V. Vynnychenka) [In the shackles of lies („Lies”, a play by V. Vynnychenko)], Voronyi M. Tvory. Kyiv: Dnipro, 1989.
Drak A., Zankivchany znovu v Kyievi [Zankivchany are back in Kyiv], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1989, no. 5, s. 16–20.
Dyshkant V., Ura, my hraiemo Vynnychenka! [Hooray, we play Vynnychenko!], [v:] „Kultura i zhyttia”, 13.05.1991.
Zabolotna V., Yim ne odnakovo [They do not care], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 2001, no. 3, s. 3–6.
Zholdak B., PereVYVYKhovannia [Re-Education], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 2, s. 26–27. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.1993.tb01097.x
Istoriia ukrainskoi kultury [History of Ukrainian Culture], t. 5, Ukrainska kultura XX – pochatku XXI stolit, red. M.H. Zhulynskyi ta in., kn. 2, Kyiv: Naukova dumka, 2011.
Kozak B., Aktorska shkola zankivchan [Zankivchan acting school], [v:] „Prostsenium”, 2002, no. 3 (4), s. 89–93.
Kolomiiets R., Zankivchany. Antolohiia teatralnykh prystrastei [Zankivchany. Anthology of theatrical passions], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 1, s. 2–4.
Kurbas L., Berezil: iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: from the creative heritage], Kyiv: Dnipro, 1988.
Osadchuk T., Tvorchist Fedora Stryhuna u konteksti teatralnoi kultury Ukrainy ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia [Creativity of Fedor Strygun in the context of theatrical culture of Ukraine of the last third of the XX – the beginning of the XXI century], dys. kand. mystetstvoznavstva: Prykarpat. nats. un-t im. Vasylia Stefanyka, Ivano-Frankivsk, 2017.
Ofitsiinyi sait Natsionalnoho teatru im. Marii Zankovetskoi [Official site of the National Theater Maria Zankovetskaya], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.zankovetska.com.ua/collective/creative_composition/actors/svjatosla-maksymchuk.html (11.10.2021).
Pavi P., Slovnyk teatru [Dictionary of theater], Lviv: Vydavnychyi tsentr LNU im. I. Franka, 2006.
Rosa S., Rezhyser Vadym Sikorskyi [Directed by Vadim Sikorsky], [v:] „Prostsenium”, 2005, no. 3 (13), s. 76–82.
Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia], Kyiv: IMFE im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy, t. 5.: Pavana, „Polikarp”, 2018, s. 436–438.
Shevchenko T., Prymkhlyve zhyttia lvivskoi melpomeny [The capricious life of the Lviv Melpomene], [v:] „Ukrainskyi teatr”, 1993, no. 4, s. 20–21.
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Tetiana Batycka
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).