Анотація
W proponowanym artykule rozpatrywana jest rewizja pamięci jako konstruktywny czynnik współczesnej świadomości narodowej Ukraińców. W ciągu ostatnich lat ten problem okazał się jednym z najważniejszych w społeczeństwie i kulturze Ukraińców. Aktualne badanie polega na dokładnej analizie książki Serhija Osoki Три лини для Марії (Trzy liny dla Mariji). Książka jest zbiorem opowiadań związanych ze sobą wspólną strategią przemyślenia przez bohatera własnego doświadczenia życia, szczególnie z okresu dzieciństwa. Wartością nadrzędną takiej strategii literackiej jest sposób wyeksponowania przez autora indywidualnej pamięci bohatera na tle pamięci zbiorowej, reprezentowanej poprzez odrębne doświadczenia ludzi skazanych na zapomnienie w biegu historii.
Посилання
Barabash Yu., Chuzhe – inakshe – svoie. Etnokulturne pohranychchia: kontseptualnyi, typolohichnyi i sytuatyvnyi aspekty. Tryptykh [Another’s – Otherwise – Your own. Ethnocultural Frontier: Conceptual, Typological and Situational Aspects. Triptych], Kyiv: Tempora, 2020.
Danylenko L., „Prodovolchi ekspedytsii” ta „avoska”: spozhyvchi prystrasti „homo sovieticus” u suchasnii prozi [„Food Expeditions” and „Avoska”: Consumer Passions „homo sovieticus” in Modern Prose,], [v:] „Slovo i Chas”, 2021, No 3 (717), s. 48–59. DOI: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2021.03.48-59
Zharkova R., „Sutsilne tobi horlo z anhinoiu”. Retsenziia na knyhu Serhiia Osoky „Try lyny dlia Marii” [„Totally Throat”. Review of Serhiy Osoka’s Book „Three Tenches for Mariia”], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.bbc.com/ukrainian/features-59377575 (04.12.2021).
Kyrydon A., Heterotopii pamiati: Teoretyko-metodolohichni problemy studii pamiati [Heterotopias of Memory: Theoretical and Methodological Problems of Memory Studies], Kyiv: Nika-Tsentr, 2016.
Monakhova T., Postkolonialnyi kompleks ukraintsiv u dobu postmodernizmu [Postcolonial Complex of the Ukrainians in the Dayes of Postmodernism], [v:]„Posttotalitariana Wratislaviensia. Między pamięcią a zapomnieniem. Trauma postkomunistyczna”, 2013, nr 1, s. 111–122.
Nora P., Teperishnie, natsiia, pamiat [Contemporary, Nation, Memory], per. iz fr. A. Riepy, Kyiv: TOV „Vydavnytstvo Klio”, 2014.
Osoka S., Try lyny dlia Marii [Three Tenches for Mariia], Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 2021.
Pukhonska O., Literaturnyi vymir pamiati [Literature Demention of Memory], Kyiv: Akdemvydav, 2018.
Xal’bvaks M., Kollektivnaya i istoricheskaya pam’yat’ [Collective and Historical Memory], [v:] „Neprikosnovennyj zapas”, 2005, no. 2–3 (40–41), [v:] Elektronnyj resurs: http://magazines.russ.ru/nz/2005/2/ha2.html (27.02.2005).
Xejzinga J., Homo Ludens. V teni zavtrashnego dnya [Homo Ludens. In the Shadow of Tomorrow], Moskva: Progress, 1992.
Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych [Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination], tłum. A. Kryczyńska-Pham, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.
Erll A., Cultural Memory Studies: An Introduction, [in:] „Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook”, Berlin–New York: de Gruyter, 2008, p. 1– 15.
Gosk H., Wychodzenie z „cienia imperium”. Wątki postzależnościowe w literaturze polskiej XX i XXI wieku [Getting out of the „Shadow of the Empire”. Postdependent Threads in Polish Literature of the Twentieth and Twenty-First Centuries], Kraków: Universitas, 2015.
Matusiak A., Wstęp. Pokolenie – transformacja – tożsamość [Introduction. Generation – Transformation – Identity], [w:] „Miscellanea Posttotalitariana Wratislaviensia. Pokolenie – Transformacja – Tożsamość. Gardzienickie czytania teatroznawcze… i nie tylko”, 2016, nr 4, s. 9–16. DOI: https://doi.org/10.19195/2353-8546.4.1
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Oksana Puchonska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).