Immer in Bewegung. Migration als Faktor, der … bewegt. Eine Sicht aus der Perspektive des interreligiösen Dialogs
PDF

Słowa kluczowe

dialog międzyreligijny
pedagogika wobec innych
religie monoteistyczne
mentalność człowieka

Jak cytować

Halczuk, P. (2018). Immer in Bewegung. Migration als Faktor, der … bewegt. Eine Sicht aus der Perspektive des interreligiösen Dialogs. Teologia Praktyczna, (19), 103–113. https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.07

Abstrakt

Migracje ludności powodują nie tylko zewnętrzne zmiany w postaci pojawiającej się różnorodności kulturowej i religijnej. Przyczyniają się także do przemiany ludzkiej myśli – spojrzenia, na „stającą się” rzeczywistość – czy też to wymuszają. Niniejszy artykuł jest próbą przedstawienia zaistniałych zmian w wymiarze intelektualnym z perspektywy dialogu międzyreligijnego. Tak zwane „wewnętrzne migracje” zostały ukazane jako „poruszenia” w kilku dziedzinach: w (ludzkim) pojmowaniu Boga, w teologicznej refl eksji Kościoła katolickiego o niechrześcijańskich religiach monoteistycznych, w pedagogicznym spojrzeniu na ludzi innych pod względem religijnym i kulturowym oraz w ofi cjalnym odniesieniu chrześcijaństwa, judaizmu i islamu do siebie nawzajem. Ostatnia z przedstawionych w artykule „wewnętrznych migracji”, w mentalności człowieka, jest najtrudniejsza. Nie zrealizuje jej żaden dokument czy też naukowa dywagacja (które są istotne i mobilizujące), lecz osobiste krytyczne spojrzenie na siebie samego (tzw. autorefl eksja) każdego, kto zajmuje się przepowiadaniem, wychowywaniem i kształceniem.

https://doi.org/10.14746/tp.2018.19.07
PDF

Bibliografia

Borrmans M.: Wege zum christlich-islamischen Dialog. Frankfurt 1985.

Chrostowski W.: Nowy Testament a judaizm – możliwości a wyzwania. „Collectanea Theologica” 2: 1994 s. 11–23.

Cremer G.: Migration. In: Lexikon fur Theologie und Kirche 7. Freiburg–Basel–Rom–Wien 19983 s. 248–249.

Czajkowski M.: Dlaczego deklaracja „Dabru emet” jest potrzebna chrześcijanom. http://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,51,art,1272 [Stand: 25.Marz 2018].

Dupuis J.: Chrześcijaństwo i religie. Od konfrontacji do dialogu. Krakow 2003.

Egger S.: Visionen und Traume, Herausforderungen und Moglichkeiten fur den christlich-judischen Dialog. „Dialog – DuSiach” 105: November 2016 s. 22–25.

Erbacher J. (Hg.): Gottes Erster Name. Ein islamisch-christliches Gesprach uber Barmherzigkeit. Ostfi ldern 2017 s. 49–105.

Eterovic N.: Eine neue missionarische Dynamik. In: Ch.C. Udeani, D. Greb (Hg.): Einander begegnen. Chancen und Grenzen im Dialog der Religionen heute. Wurzburg 2016 s. 19–28.

Hilger G., Leimgruber S., Ziebertz H.G.: Religionsdidaktik. Ein Leitfaden fur Studium, Ausbildung und Beruf. Munchen 2010.

Konig F.: Off en fur Gott – off en fur die Welt. Kirche im Dialog. Freiburg–Basel–Wien 2006.

Krochmalnik D.: Das Tupfelchen auf dem i. Die Schrift und ihre Auslegung in der judischen Tradition. In: Meisner S., Wenz G. (Hg.): Uber den Umgang mit den Heiligen Schriften. Juden, Christen und Muslime zwischen Tuchfuhlung und Kluft. Berlin 2007 s. 28–37.

Ley M.: Der Selbstmord des Abendlandes: die Islamisierung Europas. Osnabruck 2015.

Muszyński H.: Jak się modlimy za Żydow. http://labo-old.wiez.pl/teksty.php?jak_sie_modlimy_za_zydow&p=4 [Stand: 25.Marz 2018].

Ratzinger J.: Glaube. Wahrheit. Toleranz. Das Christentum und die Weltreligionen. Freiburg–Basel–Wien 2005.

Schmidt-Leukel P.: Gott ohne Grenzen. Eine christliche und pluralistische Theologie der Religionen. Gutersloh 2005.

Wąs A.: Muzułmańska Nostra aetate? http://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,532,art,14638 [Stand: 25.Marz 2018].