Ars poetica jako sztuka przetrwania: interpretacja wiersza Tysiąc i jedna noc Urszuli Kozioł
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 7, rok 2017, tytuł zima 2017
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

ars poetica
Szeherezada
opowieść
narracja
autotematyzm
sztuka

Jak cytować

Stusek, M. (2017). Ars poetica jako sztuka przetrwania: interpretacja wiersza Tysiąc i jedna noc Urszuli Kozioł. Forum Poetyki, (7), 72–79. https://doi.org/10.14746/fp.2017.7.26762

Abstrakt

W artykule zinterpretowany został wiersz Urszuli Kozioł Tysiąc i jedna noc, pochodzący z debiutanckiego arkusza Gumowe klocki (1957). Interpretacja uwypukla autotematyczny aspekt utworu i akcentuje znaczenie odwołania do baśni (postać Szeherezady). Sztuka tworzenia jest przedstawiona jako sztuka przetrwania, próba porządkowania chaosu i zrozumienia rzeczywistości pomimo świadomości śmierci. W omówieniu wiersza wyeksponowana zostaje właściwa mu ambiwalencja: podkreślenie wagi słowa przy jednoczesnym dystansie wobec jego gloryfikacji. Autorka artykułu porusza problem potrzeby i wszechobecności narracji.

https://doi.org/10.14746/fp.2017.7.26762
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Kozioł, Urszula. „Tysiąc i jedna noc”. W Stany nieoczywistości. Warszawa, 1999.

Kubiak, Władysław, Jerzy Ficowski, i Tadeusz Lewicki. „Opowieść o królu Szachrijarze i bracie jego, królu Szachzamanie”. W Księga tysiąca i jednej nocy: wybrane opowieści, 16. Wrocław, 1966.

Łebkowska, Anna. „Narracja”. W Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, zredagowane przez Ryszard Nycz i Michał Paweł Markowski, 186. Kraków, 2006.

Mikołajczak, Małgorzata. „«Jak wypowiadać…» (teoria języka poetyckiego)”. W Podjąć przerwany dialog: o poezji Urszuli Kozioł, 96. Kraków, 2000.

Mikołajczak, Małgorzata. „Wprowadzenie. Próba rozpoznania idiolektu poetyckiego Urszuli Kozioł”. W Podjąć przerwany dialog: o poezji Urszuli Kozioł, 12. Kraków, 2000