Ekokrytyczne studium nad adaptacją filmową powieści Znachor w reż. Michała Waszyńskiego (1937)
Okładka czasopisma Forum Poetyki, nr 24, rok 2021, tytuł wiosna 2021
PDF
PDF (English)

Słowa kluczowe

literatura
adaptacja filmowa
natura
fikcja
nowoczesność

Jak cytować

Kaźmierczak, M. (2021). Ekokrytyczne studium nad adaptacją filmową powieści Znachor w reż. Michała Waszyńskiego (1937). Forum Poetyki, (24), 122–139. https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30235

Abstrakt

Powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, a także jej dwie filmowe adaptacje (pierwsza – Michała Waszyńskiego z 1937 roku, a druga z 1981 roku w reż. Jerzego Hoffmana) są tekstami kultury popularnej, dlatego intrygujące poznawczo jest wydobycie nieoczywistych, bez wątpienia nie tylko uwarunkowanych estetycznie, relacji między środowiskiem naturalnym i człowiekiem. Autor artykułu analizuje i interpretuje film w reżyserii Michała Waszyńskiego. Podejście ekokrytyczne pozwala w ciekawym kontekście ujrzeć napięcie między fikcją filmową oraz rzeczywistością, a także między tzw. Polską nowoczesną i tradycyjną.

https://doi.org/10.14746/fp.2021.24.30235
PDF
PDF (English)

Bibliografia

Barcz, Anna. Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk, 2016.

Barthes, Roland. Mitologie. Przetłumaczone przez Adam Dziadek. Wstęp Krzysztof Kłosiński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Dr. Murek zredukowany, https://crispa.uw.edu.pl/object/files/102741/display/Default (dostęp: 23.01.2021).

Dołęga-Mostowicz, Tadeusz. Znachor. Warszawa: Wydawnictwo Labos, 1990.

Faulstich, Werner, Strobel, Ricarda. „Uksiążkowienie jako problem estetyczno-medialny. Obcy – ósmy pasażer Nostromo – studium przypadku. Przetłumaczone przez Marek Kasprzyk. Tłumaczenie przejrzał Krzysztof Kozłowski. Przestrzenie Teorii, nr 21 (2014): 231–259.

Fiedorczuk, Julia. Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2015.

Howarth, William. „Some Principles of Ecocriticism”. W The Ecocriticism Reader. Landmarks in Literary Ecology. Zredagowane przez Cheryll Glotfelty, Harold Fromm. (Athens: University Of Georgia Press, 1996, 69–92.

Ivakhiv, Adrian J. „The Anthrobiogeomorphic Machine: Stalking the Zone of Cinema”. Film-Philosophy 15.1 (2011): 118–139.

Ivakhiv, Adrian J. Ecologies of The Moving Image: Cinema, Affect, Nature. Waterloo, Ontario: Wilfrid Laurier University Press, 2013, VII–X.

Kääpä, Pietari. Ecology and Contemporary Nordic Cinemas. From Nation-building to Ecocosmopolitanism. London: Bloomsbury Publishing, 2014.

Kochanowski, Marek. Melodramatyzm i powieść (Żeromski, Mniszkówna, Strug). Od rytuału do sensacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2015.

Kwak, Sabina. „Problem płci w literaturze popularnej okresu międzywojennego: samiec i impotent w prozie Tadeusza Dołęgi-Mostowicza”. Pamiętnik Literacki, z. 4 (2012): 69–81.

Madej, Alina. Mitologie i konwencje. O polskim kinie fabularnym dwudziestolecia międzywojennego. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 1994.

Podraza-Kwiatkowska, Maria. „Schopenhauer i chuć”. Teksty 2(14) (1974): 25–35.

Podsiadło, Magdalena. „Ekokrytyczny trójgłos w kinie polskich reżyserek filmowych”. Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu, nr 3 (2019), https://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/polskie-kino-kobiet/18/ekokrytyczny-trojglos-w-kinie-polskich-rezyserek-filmowych/691 (dostęp: 20.11.2020).

Poniatowska, Izabela. „Płcią opętani, gębą spętani: tabu w powieści popularnej na przykładzie powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza (Bracia Dalcz i S-ka) i Witolda Gombrowicza (Opętani). Napis, nr 18 (2012): 191–205.

Szubert, Mateusz. „Dyskurs maladyczny – perspektywy badawcze”. W Fragmenty dyskursu maladycznego. Zredagowane przez Maciej Ganczar, Ireneusz Gielata i Monika Ładoń. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2019, 17–36.

Śliwiński, Piotr. Tadeusz Dołęga-Mostowicz. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 1996.

Tramer, Anna. „Popularność literatury czy literatura popularna. Kilka uwag na marginesie Przewodnika po beletrystyce Czesława Lechickiego”. W Literatura popularna, t. 1: Dyskursy wielorakie. Zredagowane przez Ewa Bartos, Marta Tomczok. Katowice: Uniwersytet Śląski, 2013, 31–39.

„Wieczór Warszawski” nr 1, 1 stycznia 1936, https://crispa.uw.edu.pl/object/files/102741/display/Default (dostęp: 23.01.2021).

https://filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=118265. (dostęp: 4.06.2021).