Spójność ludonarracyjna i harmonia ludomuzyczna: przypadek Night in the Woods
PDF (English)

Słowa kluczowe

spójność ludonarracyjna
harmonia ludomuzyczna
dysonans ludonarracyjny
gry narracyjne
narracja w grach
rozgrywka
Night in the Woods

Jak cytować

Mochocka, A., & Walczak, R. (2024). Spójność ludonarracyjna i harmonia ludomuzyczna: przypadek Night in the Woods. Homo Ludens, (1(16), 127–141. https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.6

Abstrakt

Artykuł prezentuje dwa powiązane ze sobą pojęcia spójności ludonarracyjnej
i harmonii ludomuzycznej, ważne z punktu widzenia badania
i tworzenia narracyjnych gier wideo, na przykładzie Night in the Woods
(Infinite Fall 2017). Spójność ludonarracyjna dotyczy tych wyborów projektowych,
które pozwalają zintegrować narrację z rozgrywką, natomiast
harmonia ludomuzyczna odnosi to pojęcie do muzyki w grze. Innymi słowy,
w grach ukierunkowanych na snucie historii opowieść oraz świat gry powinny
współgrać i uzupełniać zastosowane mechaniki, i vice versa. Night
in the Woods jest grą, która z powodzeniem podtrzymuje obie spójności,
jak wykazujemy na wybranych przykładach mechanik, które regulują ograniczoną
sprawczość gracza, względnie niski poziom trudności gry czy też
poczucie porażki.

https://doi.org/10.14746/HL.2023.16.6
PDF (English)

Bibliografia

Austin, M. L. (2021). Music Games. In: M. Fritsch, T. Summers (eds.), The Cambridge Companion to Video Game Music (vol. 1, pp. 140–158). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108670289.011

Caravella, E. (2021). Procedural Ethics and a Night in the Woods. In: R. Colby, M. S. S. Johnson, R. Shultz Colby (eds.), Ethics of Playing, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-63311-0_6

Researching and Teaching Games in the Writing Classroom (pp. 97–113). Cham: Palgrave Macmillan.

Consalvo, M., Phelps, A. (2020). Getting Through a Tough Day (Again): What Possum Springs Says about Mental Health and Social Class. American Journal of Play, 12(3), 338–362. Online: < https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1284139.pdf>.

Fiorilli, P. O. (2019). Monstrous Existence: A Critical Reading of “Night in the Woods” through the Works of Mark Fisher. Georgia Institute of Technology: unpublished MA thesis.

Harkin, S. (2020). The Restoration of Female Friendship in “Life is Strange” and “Night in the Woods”. In: L. Grace (ed.), Love and Electronic Affection: A Design Primer (pp. 111–129). Boka Raton, Florida: CRC Press, Taylor&Francis Group. DOI: https://doi.org/10.1201/9780429429903-8

Hogenbirk, H. D., van de Hoef, M., Meyer, J.-J. Ch. (2018). Clarifying Incoherence in Games. Journal of the Philosophy of Games, 1(1), 1–15. Online: <https://journals.uio.no/JPG/article/view/2653>. DOI: https://doi.org/10.5617/jpg.2653

Huerter, M. (2019). Is This My Story? Is This My Song? Exploring Narrative Dissonance in Worship Music through the Lens of Ludomusicology. Baylor University: unpublished MM thesis. Online: <https://baylor-ir.tdl.org/server/api/core/bitstreams/25d9bdbb-1367-4670-a0ab-9cd17c0391ab/content>.

Keever, J. (2019). The Unemployed Flâneur: The Weight of “Playful” Walking in “Night in the Woods”. After Work Conference. Online: <https://www.academia.edu/38503821/The_Unemployed_Fl%C3%A2neur_The_Weight_of_Playful_Walking_in_Night_in_the_Woods>.

Lazzaro, N. (7 July 2021). Engagement in Wonderland: The 4 Keys to Fun in XR. UX Collective. Online: <https://uxdesign.cc/engagement-in-wonderland-the-4-keys-to-fun-in-xr-90966faa5f0f>.

Night in the Woods Wiki (n.d.). Mae Borowski. Online: <https://nightinthewoods.fandom.com/wiki/Mae_Borowski#Trivia>.

Palmer, A. H. (2014). Re-Constructing the Rust Belt: An Exploration of Industrial Ruin in Blogs, Fiction, and Poetry. University of Michigan: unpublished PhD thesis. Online: <https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/110357/asynith_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.

Phelps, A., Wagner, J., Moger, A. (2020). Experiential Depression and Anxiety Through Proceduralized Play: A Case Study of Fragile Equilibrium. Journal of Games, Self& Society, 2(1), 104–149. Online: <https://press.etc.cmu.edu/file/download/1117/e5c7857d-d945-4e5d-85f6-bbb921e3593c>.

Rusch, D. C. (2017). Making Deep Games: Designing Games with Meaning and Purpose. Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor& Francis Group, An Informa Business. DOI: https://doi.org/10.1201/9781315748986

Stevens, R. (2021). The Inherent Conflicts of Musical Interactivity in Video Games. In: M. Fritsch, T. Summers (eds.), The Cambridge Companion to Video Game Music (vol. 1, pp. 74–93). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108670289.007

Stevens, R., Reybould, D., McDermott, D. (2015). Extreme Ninjas Use Windows, Not Doors: Addressing Video Game Fidelity through Ludonarrative Music in the Stealth Genre. In: 56th Conference of the Audio Engineering Society (1–12). Online: <https://www.researchgate.net/publication/329210499>.

Trattner, K. (2017). “Night in the Woods”. A Review. gamevironments 6(1), pp. 130–137. Online: <https://journals.suub.uni-bremen.de/index.php/gamevironments/article/view/55/41>.

Veale, K. (2022). “If anyone’s going to ruin your night, it should be you”: and affective materiality in “Undertale” and “Night in the Woods”. Convergence, 28(2), 451–467. Online: <https://www.deepdyve.com/lp/sage/if-anyone-s-going-to-ruin-your-night-it-should-beyou-responsibility-rp7AMV5Op7?key=sage>. DOI: https://doi.org/10.1177/13548565211014434

Westberg, J. (2022). Ludonarrative Harmony: Music Production through the Lens of Game Design. Royal College of Music (KMH): unpublished independent thesis, advanced level.

Harmonix et al. (2005–). Guitar Hero [multiplatform game]. Redoctane, Aspyr, USA.

Infinite Fall (2017). Night in the Woods [multiplatform game]. Finji, USA.

House House (2019). Untitled Goose Game [multiplatform game]. Panic, USA.