Abstrakt
Artykuł przedstawia wzorzec gatunkowy współczesnej instrukcji gry planszowej, uwzględniając również teksty dawniejsze. Materiał badawczy obejmuje 100 instrukcji wydanych od 1861 do 2021 roku. Wykorzystano metody analizy genologicznej, stylistycznej i kulturowej, podkreślając istotną rolę kontekstu sytuacyjnego z uwagi na charakter użytkowy instrukcji. Rozpatrzono cztery aspekty tekstu: strukturalny, poznawczy, pragmatyczny i stylistyczny, składające się, zdaniem Marii Wojtak, na wzorzec gatunkowy. Wykazano, że istnieje wzorzec gatunkowy instrukcji do gier planszowych, który wyróżnia takie teksty spośród innych o charakterze poradnikowym w odmianie instruktażowej. Dowiedziono, że pomimo wpisanego w grę (i podstawowego dla niej) aspektu ludycznego najważniejszym celem instrukcji jest wyjaśnienie zasad gry. Wszystkie elementy – czy to tekstowe, czy wizualne – podporządkowuje się charakterowi użytkowemu tekstu. Instrukcja służy graczowi do szybkiego zrozumienia mechanizmów gry. Z tego powodu wykorzystuje się środki skracające instrukcje, ilustracje mają zaś przede wszystkim wizualizować tekst. Wyróżnienia i struktura pomagają odnaleźć najistotniejsze informacje, a styl nie utrudnia lektury. Nadawca zazwyczaj pełni rolę nauczyciela, natomiast odbiorca laika, który chce nauczyć się gry. Twórca instrukcji często skraca dystans za pomocą form drugoosobowych i trybu rozkazującego.
Bibliografia
Austin, J. L. (1993). Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne (tłum., wstęp, przypisy B. Chwedeńczuk). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bachtin, M. (1986). Estetyka twórczości słownej (tłum. D. Ulicka). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ficek, E. (2013). Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Grice, H. P. (1980). Logika a konwersacja. W: Język w świetle nauki (wybór, wstęp B. Stanosz, tłum. T. Hołówka i in.) (s. 91–114). Warszawa: Czytelnik. Jarosiński, Z. (1975). Tekst użytkowy i tekst literacki w drugiej połowie XIX wieku. Teksty, 4(4), 7–27.
Kabacińska-Łuczak, K. (2018). Gry patriotyczne w II połowie XIX i na początku XX wieku na przykładzie gry „Piast”. Studia Edukacyjne, 51(2), 99–126. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2018.51.6
Kralka, J. (2016). „Bo w 1994 roku pojawiło się prawo autorskie” – częsty błąd mediów technologicznych. Online: <http://techlaw.pl/1994-roku-pojawilo-sie-prawo-autorskie-czesty-blad-mediow-technologicznych/#more-4352>.
Łączyński, M. (2012). Badanie instrukcji gier z perspektywy twórcy i użytkownika. Homo Ludens, 4(1), 119–133.
Morris, Ch. (1946). Signs, Language and Behavior. New York: Braziller. Morris, Ch. (1971). Writings on the General Theory of Signs. The Hague – Paris: Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110810592
Pałucka-Czerniak, I. (2020). Stylizacja językowa w instrukcjach do polskich gier planszowych. Homo Ludens, 12(1), 203–222. DOI: https://doi.org/10.14746/HL.2020.13.12
Searle, J. R. (1987). Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka (tłum. B. Chwedeńczuk). Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”. Skwarczyńska, S. (1965). Wstęp do nauki o literaturze (t. 3). Warszawa: Pax. Skwarczyńska, S. (2006). Teoria listu (oprac. E. Feliksiak, M. Leś). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Wierzbicka, A. (1983). Genry mowy. W: T. Dobrzyńska, E. Janus (red.), Tekst i zdanie. Zbiór studiów (s. 125–138). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Witosz, B. (2005). Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wojtak, M. (2008). Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe. W: D. Ostaszewska, R. Cudak (red. nauk.), Polska genologia lingwistyczna (s. 353–361). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojtak, M. (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zaśko-Zielińska, M., Majewska-Tworek, A., Piekot, T. (2008). Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zielińska, K. (2017). Instrukcja gry planszowej – tekst użytkowy czy literacki? Rozprawy Komisji Językowej [Wrocławskie Towarzystwo Naukowe], 43(1), 57–66.
Zielińska, K. (2018a). Język i komunikacja w instrukcjach strategicznych gier planszowych. W: A. Drabina-Różewicz, A. Momot (red.), Język i kultura w komunikacji społecznej. Tradycja, teraźniejszość, perspektywy (s. 91–104). Wrocław: Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”. Online: <https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/15587/j%c4%99zyk%20i%20kultura%20w%20komunikacji%20spo%c5%82ecznej.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.
Zielińska, K. (2018b). Wzorzec gatunkowy instrukcji gry planszowej i jego tekstowych aktualizacji. Uniwersytet Wrocławski: niepublikowana praca magisterska.
Zielińska-Nowak, K. (2020a), „Znaleźliśmy wskrzesiciela w osobie błogosławionej pamięci Aleksandra I”, czyli o perswazji w edukacyjnych grach planszowych. W: K. Zielińska-Nowak, A. Hryceniak (red.), Językoznawcza strona popkultury (s. 37–50). Wrocław: Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster”. Online: <https://www.google.pl/books/edition/J%C4%99zykoznawcza_strona_popkultury/kjcfEAAAQBAJ?hl=pl&gbpv=1&printsec=frontcover>.
Zielińska-Nowak, K. (2020b). Iconic Nature of Board Game Rules and Instructions. W: B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Cultural Conceptualizations in Language and Communication (s. 83–94). Cham: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-42734-4_5
Zielińska-Nowak, K. (2021a). Skuteczność komunikacyjna instrukcji gry planszowej, Linguistische Treffen in Wrocław, 17(1), 477–489.
Zielińska-Nowak, K. (2021b). Świat przedstawiony w przygodowych grach planszowych. Academic Journal of Modern Philology, 12(1), 261–278.
Żarski, W. (2008). Książka kucharska jako tekst. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Abancourt, Z. d’ (1904). Piast. Zabawa historyczna [zdjęcie]. Księgarnia Seyfartha i Czajkowskiego, Polska.
Andruszkiewicz, J., Gumienny, W. (2016). Boże igrzysko. Magnaci [gra planszowa]. Phalanx Games, Polska.
Baars, G. (1998). Ramzes II [gra planszowa]. Ravensburger Spieleverlag, Polska.
Baars, G. (1999). Peppino [gra planszowa]. Ravensburger Spieleverlag, Polska. Benedyktowicz, J. (l. 80. XX w.). Połowy morskie [zdjęcie]. Spółdzielnia Przemysłu Artystycznego „Światowid”, Polska.
Bierki [gra planszowa] (1967). Spółdzielnia Pracy „Przybory szkolne”, Pruszków, Polska.
Bitwa morska (l. 60 XX w.) [zdjęcie]. „Płomyczek”, Polska.
Blanchot, D. (2011). Dobble [gra karciana]. Rebel, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Dobble.pdf>.
Borowy, W., Strzelczyk, P. (1993). Kryptonim „Lew Morski” [zdjęcie]. Novina, Polska.
Campbell (II), D. (2021), Buła, Pizza, Czapka, Prezent, Tort [gra karciana]. Rebel, Polska.
Chvátil, V. (2013). Mage Knight [gra planszowa]. Lacerta, Polska. Chvátil, V. (2015). Tajniacy [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Cosmic Super Business (l. 80. XX wieku) [zdjęcie].
CROC (2010). Claustrophobia [gra planszowa]. Rebel, Polska. Online: <https://www.wydawnictworebel.pl/repository/files/instrukcje/Clau-strophobia.pdf>.
Czapski, F. (1958). „Cel traf”, „Kapelusik” [zdjęcie]. Wytwórnia Galanterii Drzewnej i Zabawek, Polska.
Czapski, F. (1958). Wyścigi konne [zdjęcie]. Wytwórnia Galanterii Drzewnej i Zabawek, Polska.
Darsaklis, C. (2017). Kraina snów [gra planszowa]. Rebel, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Kraina_snow_instrukcja_PL.pdf>.
Degórski, P., Piechocki, M. (1990). Yggrassil [zdjęcie]. Zakłady Poligraficzne w Poznaniu, Polska.
Dennen, P. (2021). Diuna: Imperium [gra planszowa]. Lucky Duck Games, Polska.
Detektyw (1985) [zdjęcie]. Mała Poligrafia, Polska.
Dyrektorzy (1977) [zdjęcie]. Przegląd Techniczny. Innowacje, 50/51(1), 21–22. Fanchi, T. (2021). Odmęty grozy [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Flis, J. (l. 90. XX wieku). Czerwona rtęć [zdjęcie]. Encore, Polska.
Flodén, T. (2012). Pentago [gra planszowa]. Egmont, Polska. Online: https://www.krainaplanszowek.pl/download/gfx/krainaplanszowek/pl/krainaplanszowekkatalogproduktow/29/38/1/instrukcja/pentago_instrukcja.pdf>.
Fortuna (1984) [zdjęcie]. Spółdzielnia Rzemieślnicza „Żoliborz”, Polska.
Friese, F. (2011). Fauna Junior [gra planszowa]. Egmont, Polska. Online: <http://www.krainaplanszowek.pl/download/gfx/krainaplanszowek/pl/krainaplanszowekkatalogproduktow/29/28/1/instrukcja/fauna_junior.pdf>.
Fujita, S., Ohki, M., Oikawa, H. (2016). Imago [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Gigli, V., Brasini, F. (2018). Coimbra [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Gra „Króla Stasia” (l. 30. XX w.) [zdjęcie]. Centrum „Laboratorium Chemiczne” (?), Polska.
Guiton, R., Lullien, J.-B., Raoult, N. (2013). Zombicide [gra planszowa]. Black Monk, Polska. Online: <https://repository.rebel.pl/files/instrukcje/Zombicide_PL.pdf>.
Halaban, S., Zatz, A. (2016). Szeryf z Nottingham [gra karciana]. Rebel, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Szeryf/szn_Instrukcja_pl_www.pdf>.
Hand, S. (1988). Przekleństwo mumii [skany]. BPiRF Sfera, Polska.
Hand, S. (2010). Dracula [gra planszowa]. Galakta, Polska. Online: <http://galakta.pl/download/Dracula_instrukcja.pdf>.
Hart, Ch., Johnson, J. (2010). Portret pamięciowy [gra planszowa]. Egmont, Polska.
Henry, F. (2006). Timeline: Polska [gra karciana]. Rebel. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Timeline/TIMELINE%20Polska%20zasady.pdf>.www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Timeline/TIMELINE%20Polska%20zasady.pdf>.
Hertzano, E. (1999). Rummikub [gra planszowa]. TM Toys, Polska. Hippocampus (2018). Było sobie życie. Jedz, biegaj i rośnij zdrowo [gra planszowa]. Hippocampus, Polska. Online: <http://www.hippocampus.pl/pdf/Bylo-sobie-zycie-jedz-biegaj-i-rosnij-zdrowo-instrukcja.pdf>.
Hoffmanowa, K. (1861). Assarmot. Zabawa historyczna [zdjęcie]. Księgarnia Maurycego Orgelbranda, Polska.
Jackson, S. (2017). Munchkin [gra karciana]. Black Monk, Polska.
Junior Scrabble (1995) [gra planszowa]. J. W. Spear & Sons PLC, Polska. Kitao, M. (2012). Pojedynek robotów [gra planszowa]. Egmont, Polska. Koivusalo, M. (2012). Party Time [gra planszowa]. Albi, Polska. Online: <http://www.grabaty.pl/uploads/files/Albi_Party_Time_PL.pdf>.
Kolory i figury (1994) [gra planszowa]. Ravensburger Spieleverlag, Niemcy.
Komandosi (l. 90. XX w.) [zdjęcie]. Ertrob, Polska.
Konieczka, C., Valens, N. (2014). Eldritch Horror: Przedwieczna groza [gra planszowa]. Galakta, Polska. Online: <http://galakta.pl/download/Eldritch_Horror_instrukcja.pdf>.
Kramer, W., Witt, H. (2011). Podaj cegłę! [gra planszowa]. Egmont, Polska. Online: <https://gragamel.pl/pl/p/file/49e345951a07d1e38549c8353cd1edb4/podajcegle_instrukcja_low.pdf>.
Kristian, A. Ø. (2010). Ucieczka. Świątynia Zagłady [gra planszowa]. Rebel, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Ucieczka%20instrukcja%20PL.pdf>.
Krzemieniecka, L. (l. 70. XX w.). Wesołe przygody misia podróżnika [zdjęcie].
Spółdzielnia Przemysłu Artystycznego „Światowid”, Polska.
Kwapiński, A. (2018). Nemesis [gra planszowa]. Awaken Realms, Rebel, Polska.
Lach, B., Rapp, U. (2016). Od Helu do Wawelu [gra planszowa]. Granna, Polska. Online: <http://www.granna.pl/pliki/produkt-267/OD_HELU_instr.pdf>.
Lamouche, J. (2018). Eliksir mnożenia [gra karciana]. Rebel, Polska.
Lapp, K. (2017). Magic Maze [gra planszowa]. Lacerta, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/magic-maze-instrukcja.pdf>.
Madaj, K. (2015). W obronie Lwowa [gra planszowa]. Instytut Pamięci Narodowej, Polska. Online: <http://pamiec.pl/download/49/42965/7instrukcjaPL.pdf>.
Makler giełdowy (l. 80. XX w.) [zdjęcie]. Mała Poligrafia, Polska.
Manewry morskie (l. 80. XX w.) [zdjęcie]. Spółdzielnia Rzemieślnicza „Plastyk”, Polska.
Markowski, A. (1993). Magiczny miecz [zdjęcie]. Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki „Sfera”, Polska.
Markowski, A. (1994). Robin Hood [skan]. Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki „Sfera”, Polska.
Miłuński, F. (2012). Słowostwory [gra planszowa]. Egmont, Polska. Online: <https://hurt.rebel.pl/repository/files/instrukcje/Slowo%20Stwory%20-%20instrukcja.pdf>.
Miłuński, F. (2016). Planeta zwierząt [gra karciana]. Granna, Polska. Online: <http://www.granna.pl/pliki/produkt-274/IQ_PLANETA_ZWIERZAT_inst_00277_3.pdf>.
Mirska, M., Sypek, R. (2015). Stawka większa niż życie [gra planszowa]. Inter-gra, TVP SA, Polska. Online: <http://aleplanszowki.pl/pliki/kloss_instrukcja_mini_.pdf>.
Monpertuis, J.-Y., Beaujannot, G. (2016). Flick’em Up [gra planszowa]. Lacerta, Polska. Online: <https://www.rebel.pl/repository/files/instrukcje/flickem-up-instrukcja.pdf>.
Moyersoen, F. (2013). Sabotażysta [gra karciana]. G3, Polska. Online: <http://www.g3poland.com/pliki/instrukcje/Sabotazysta_RULES_PL_2016_edition_10_web.pdf>.
Obcy (1988) [zdjęcie].
Oracz, M., Trzewiczek, I. (2005). Neuroshima Hex! [gra planszowa]. Portal Games, Polska.
Pallières, P. des (2006). Wilk i owce [gra planszowa]. Granna, Polska.
Pallières, P. des, Marly, H. (2021). Disney Villains: Zlot złoczyńców [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Piramidka – gra w kolory (1977) [gra planszowa]. Rzemieślnicza Spółdzielnia Zaopatrzenia i Zbytu „Centrum”, Polska.
Pogoda, Ł. M. (2018). Miś Wojtek [gra planszowa]. Instytut Pamięci Narodowej, Polska. Online: <http://pamiec.pl/ftp/pamiec_ebooki/Mis_Woj-tek_instrukcja_PL.pdf>.
Polowanie (1967) [gra planszowa]. Krakowskie Zakłady Zabawkarskie, Polska.
Polowanie na myszy (1989) [zdjęcie]. Przedsiębiorstwo Papierniczo-Poligraficzne „Prodryn”, Polska.
Poznajemy ujście Odry (1946) [gra planszowa]. Spółdzielnia Wydawnicza „Polskie Pismo i Książka”, Polska.
Pranzo, M. (2014). Historia [gra planszowa]. Centrum Gier „Bard”, Polska. Online: <https://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=112>.
Puchar Europy (l. 80. XX w.) [gra planszowa]. Fano, Polska.
Quiz o Polsce (2011) [gra planszowa]. Alexander, Polska. Online: .
Randolph, A. (2012). Dobre i Złe Duchy [gra planszowa]. Granna, Polska. Online: <http://aleplanszowki.pl/pliki/Duchy%20-%20instrukcja.pdf>.
Rodeo (1996) [gra planszowa]. Adamigo, Polska.
Rojewski, J., Stajszczak, M. (1984). Mini Grand Prix [gra planszowa]. DAS Dariusz Szlachetka, Polska.
Roubira, J.-L. (2016). Dixit [gra karciana]. Rebel, Polska.
Sadler, A., Konieczka, C., Clark, D. L. (2012). Descent. Wędrówki w Mroku [gra planszowa]. Galakta, Polska. Online: <http://galakta.pl/download/Descent_Wedrowki_w_Mroku_instrukcja_www.pdf>.
Skarabeusz (l. 70–80. XX w.) [wydanie klubowe].
Skoczki (l. 70. XX w.) [zdjęcie].
Stajszczak, M. (1999). Nasz wiek XX [gra planszowa]. Granna, Polska.
Stankiewicz, P., Mydel, M., Stachyra, M., Zasowski, M. (2005). WiochmenRejser [gra karciana]. Kuźnia Gier, Polska.
Szlakiem Mikołaja Kopernika [plansza do gry z instrukcją] (1973). Szymański, F. (1946). 1000 lat walki o Pomorze Zachodnie [gra planszowa].
Spółdzielnia Wydawnicza „Polskie Pismo i Książka”, Polska.
Teuber, K. (2015). Osadnicy z Catanu [gra planszowa]. Galakta, Polska.
Tęcza (1993) [gra planszowa]. Granna, Polska.
Trzewiczek, I. (2006). Machina II: Przeładowanie [gra planszowa]. Cheapass Games – Portal Games, USA–Polska.
Trzewiczek, I. (2006). Machina II: Przeładowanie [gra planszowa]. Cheapass Games – Portal Games, USA–Polska.
Uwaga, zakręt (1957) [zdjęcie]. Spółdzielnia Przemysłu Artystycznego „Światowid”, Polska.
Valens, N. (2016). Posiadłość Szaleństwa [gra planszowa]. Galakta, Polska. Online: <http://galakta.pl/download/Posiad%C5%82osc_Szalenstwa_2_edycja_instrukcja.pdf>.
Wallace, M., Hardy, D. (2006). Runebound [gra planszowa]. Galakta, Polska. Online: <http://galakta.pl/download/runebound_instrukcja_0.9.pdf>.
Wyprawa do lasu (l. 70. XX w.) [zdjęcie]. Spółdzielnia „Drukator”, Polska.
Ying, J. (2008). Doom [gra planszowa]. Rebel, Polska.
Zakaszewska, P., Norman, E. (2019). Bójka na słówka na 3 Sposoby. Gra do nauki angielskiego [gra karciana]. Edgard, Polska.
Zarzycki, A. (l. 80. XX w.). Labirynt śmierci [zdjęcie]. Encore, Polska.
Zawody motocyklowe na żużlu (1965) [gra planszowa]. Zabawkarstwo „Wacław Pietkun”, Polska.
Zwierzęta – ssaki (l. 70. XX w.) [zdjęcie]. Poligraficzna Spółdzielnia Pracy „Zespół”, Polska.
Żurowska, M. (1973). Akcja „P” [gra planszowa]. Państwowy Zakład Higieny, Polska.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Kamila Zielińska-Nowak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe informacje dotyczące prawa autorskiego zawarte są w umowie podpisywanej między wydawcą a autorem.