Аннотация
Michał Kopczyk, GRYMAS DEDALA. ANDRZEJA KIJOWSKIEGO KONFRONTACJE Z PARYŻEM. „PORÓWNANIA” 1 (24), 2019. T. XXIV, S. 147-162. ISSN 1733-165X. Artykuł jest propozycją lektury dzieł Andrzeja Kijowskiego, będących zapisem pobytu pisarza w stolicy Francji – eseju Sezon w Paryżu oraz fragmentów dziennika. Autor artykułu skupia się szczególnie na intelektualnym aspekcie tych doświadczeń, rekonstruuje polityczne diagnozy autora-bohatera, analizuje jego postrzeganie relacji pomiędzy rodzimą kulturą a kulturą zachodnioeuropejską, w szczególności francuską. Intelektualny ferment, w jakim zobaczył Francję pochłoniętą „wojną algierską”, Kijowski odczytuje nie tylko jako doniosły fakt o znaczeniu politycznym, ale i jako okazję do przyjrzenia się aktualnej kondycji kultury współczesnego mu Zachodu, wreszcie i kondycji (moralnej, intelektualnej) jego mieszkańców. Sezon w Paryżu – inaczej niż dziennik – staje się ostatecznie pochwałą kultury jako zjawiska na swój sposób „niesterylnego”, niepoddającego się racjonalizacji. Najbliższa owej wizji okazuje się w ocenie pisarza kultura francuska. Autor artykułu wskazuje na podobieństwa niektórych wniosków pisarza do diagnoz formułowanych dziś ramach badań postkolonialnych nad Europą Środkową i Wschodnią.
Библиографические ссылки
Bieńczyk, Marek. „Herezja i melancholia”. Cioran, Emil. Historia i utopia. Przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008. S. 165-210.
Cioran, Emil. Historia i utopia. Przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
Grand Larousse de la langue française, Paryż: Librairie Larousse, 1975.
Heck, Dorota. Personalista w czasach kolektywizmu. O twórczości Andrzeja Kijowskiego. Wrocław: Gajt, 2002.
Jedlicki, Jerzy. „Przedmowa”. Kijowski, Andrzej. Rachunek naszych słabości. Warszawa: Bellona, 2009. S. 7-13.
Kijowski, Andrzej. „Biografia”. Kijowski, Andrzej. Szósta dekada. Warszawa: PIW, 1972. S. 50-56.
Kijowski, Andrzej. „W labiryncie”. Twórczość 6 (1966). S. 165-170.
Kijowski, Andrzej. Dziennik. T. 1-3. Oprac., wybór K. Kijowska, J. Błoński. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1998.
Kijowski, Andrzej. Sezon w Paryżu. Warszawa: Wydawnictwo MON, 1962.
Kijowski, Andrzej, „Grymas Baudelaire’a”. Baudelaire, Charles. Sztuka romantyczna. Oprac. C. Pichois. Przeł. Ewa Burska i in. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, 2003. S. 5-30.
Lottman, Herbert R. Lewy brzeg. Od Frontu Ludowego do zimnej wojny. Przeł. Jacek Giszczak. Warszawa: PIW, 1997.
Maciąg, Włodzimierz. „Andrzej Kijowski”. Andrzeja Kijowskiego portret wielokrotny. Pamięci pisarza w dwudziestą rocznicę śmierci. Wybór, oprac. W. Tomaszewska, współpraca K. Kijowska, T. Burek. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 2008. S. 121-136.
Rimbaud, Arthur. Sezon w piekle. Iluminacje. Przeł. Artur Międzyrzecki. Kraków: Prószyński i S-ka, 1998.
Said, Edward. Orientalizm. Przeł. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Zysk i S-ka, 2005.
Skórczewski, Dariusz. Teoria – literatura – dyskurs. Pejzaż postkolonialny. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013.
Tannery, Claude. Malraux. The Absolute Agnostic or Metamorphosis. Przeł. Teresa Lavender Fagan. Universal Law, Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
Tomasik, Agnieszka. (Nie)napisane arcydzieło. Znaczenie „Dziennika” w twórczości Andrzeja Kijowskiego. Gdańsk: słowo/obraz/terytoria, 2009.
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license