Abstrakt
Podstawową tezą artykułu jest przekonanie, że warunkiem skutecznego realizowania formacyjnej funkcji edukacji humanistycznej jest refleksja nad współczesnym światem, a szczególnie nad tak niepokojącymi i aktualnymi problemami, jak np. napięcia międzykulturowe, migracje i związany z nimi kryzys uchodźczy. Analiza w polskiej szkole tekstów podejmujących tę tematykę może być odpowiedzią na kryzys etyczny polegający na izolowaniu się od cudzego cierpienia i na bierności wobec zła, zwłaszcza jeśli ofiarami są ludzie należący do innej niż nasza wspólnoty kulturowej czy narodowej. Inspirację do takich rozważań można odnaleźć w reportażach poświęconych uchodźcom i ich sytuacji.
Bibliografia
Bauer Wolfgang, 2016, Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Kalinowska E. (przeł.), Wołowiec.
Bauman Zygmunt, 2016, Obcy u naszych drzwi, Mincer W. (przeł.), Warszawa.
Bobkowski Andrzej, 2003, Szkice piórkiem, Warszawa.
Boni Katarzyna, Tochman Wojciech, 2014, Kontener, Warszawa.
Chrząstowska Bożena, 2009, Konteksty aksjologiczne, w: Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań, s. 145-162.
Kapuściński Ryszard, 2006, Ten Inny, Kraków.
Kłakówna Zofia Agnieszka, 2017, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.
Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.
Liberti Stefano, 2013, Na południe od Lampedusy, Wyrembelski W. (przeł.), Wołowiec.
Mikołajewski Jarosław, 2017, Niewierzący praktykujący, „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2017, http://wyborcza.pl/7,75968,21957829,niewierzacy-praktykujacy.html (dostęp 10.09.2017).
Mikołajewski Jarosław, 2017, Terremoto, Warszawa.
Mikołajewski Jarosław, 2015, Wielki przypływ, Warszawa.
Szwecja czyta. Polska czyta, 2015, Tubylewicz K. i Diduszko-Zyglewska A. (red.),Warszawa.
Miller Krzysztof, 2013, 13 wojen i jedna, Kraków.
Miller Krzysztof, 2017, Fotografie, które nie zmieniły świata, Warszawa.
Rawlence Ben, 2017, Miasto cierni. Największy obóz dla uchodźców, Kowalski S. (przeł.), Wołowiec.
Steiner George, 1993, W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury, Kubińska O. (przeł.), Gdańsk.
Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków.