Szkolna narracja o uchodźcach a formacyjny wymiar edukacji polonistycznej
PDF

Słowa kluczowe

edukacja
uchodźcy
reportaż
etyka
europejskość

Jak cytować

Koc, K. (2017). Szkolna narracja o uchodźcach a formacyjny wymiar edukacji polonistycznej. Polonistyka. Innowacje, (6), 99–118. https://doi.org/10.14746/pi.2017.6.7

Abstrakt

Podstawową tezą artykułu jest przekonanie, że warunkiem skutecznego realizowania formacyjnej funkcji edukacji humanistycznej jest refleksja nad współczesnym światem, a szczególnie nad tak niepokojącymi i aktualnymi problemami, jak np. napięcia międzykulturowe, migracje i związany z nimi kryzys uchodźczy. Analiza w polskiej szkole tekstów podejmujących tę tematykę może być odpowiedzią na kryzys etyczny polegający na izolowaniu się od cudzego cierpienia i na bierności wobec zła, zwłaszcza jeśli ofiarami są ludzie należący do innej niż nasza wspólnoty kulturowej czy narodowej. Inspirację do takich rozważań można odnaleźć w reportażach poświęconych uchodźcom i ich sytuacji.

https://doi.org/10.14746/pi.2017.6.7
PDF

Bibliografia

Bauer Wolfgang, 2016, Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Kalinowska E. (przeł.), Wołowiec.

Bauman Zygmunt, 2016, Obcy u naszych drzwi, Mincer W. (przeł.), Warszawa.

Bobkowski Andrzej, 2003, Szkice piórkiem, Warszawa.

Boni Katarzyna, Tochman Wojciech, 2014, Kontener, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, 2009, Konteksty aksjologiczne, w: Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań, s. 145-162.

Kapuściński Ryszard, 2006, Ten Inny, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2017, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.

Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.

Liberti Stefano, 2013, Na południe od Lampedusy, Wyrembelski W. (przeł.), Wołowiec.

Mikołajewski Jarosław, 2017, Niewierzący praktykujący, „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2017, http://wyborcza.pl/7,75968,21957829,niewierzacy-praktykujacy.html (dostęp 10.09.2017).

Mikołajewski Jarosław, 2017, Terremoto, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław, 2015, Wielki przypływ, Warszawa.

Szwecja czyta. Polska czyta, 2015, Tubylewicz K. i Diduszko-Zyglewska A. (red.),Warszawa.

Miller Krzysztof, 2013, 13 wojen i jedna, Kraków.

Miller Krzysztof, 2017, Fotografie, które nie zmieniły świata, Warszawa.

Rawlence Ben, 2017, Miasto cierni. Największy obóz dla uchodźców, Kowalski S. (przeł.), Wołowiec.

Steiner George, 1993, W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury, Kubińska O. (przeł.), Gdańsk.

Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków.