School narration on refugees and the formative dimension of Polish language education
PDF (Język Polski)

Keywords

education
refugees
reportage
ethics
Europeanness

How to Cite

Koc, K. (2017). School narration on refugees and the formative dimension of Polish language education. Polonistyka. Innowacje, (6), 99–118. https://doi.org/10.14746/pi.2017.6.7

Abstract

The basic thesis of the article is the conviction that the condition for an effective implementation of the formative function of humanistic education is reflection on the contemporary world, and especially on such disturbing and current problems as, for example, intercultural tensions, migrations and connected with them the refugee crisis. The analysis of texts addressing this topic in the Polish school may be a response to the ethical crisis of isolation from other people’s suffering and passivity towards evil, especially if the victims are people belonging to a different cultural or national community. Inspiration for such considerations can be found in reportages devoted to refugees and their situation.

https://doi.org/10.14746/pi.2017.6.7
PDF (Język Polski)

References

Bauer Wolfgang, 2016, Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Kalinowska E. (przeł.), Wołowiec.

Bauman Zygmunt, 2016, Obcy u naszych drzwi, Mincer W. (przeł.), Warszawa.

Bobkowski Andrzej, 2003, Szkice piórkiem, Warszawa.

Boni Katarzyna, Tochman Wojciech, 2014, Kontener, Warszawa.

Chrząstowska Bożena, 2009, Konteksty aksjologiczne, w: Przedmiot, podmiot, proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań, s. 145-162.

Kapuściński Ryszard, 2006, Ten Inny, Kraków.

Kłakówna Zofia Agnieszka, 2017, Język polski. Wykłady z metodyki. Akademicki podręcznik myślenia o zawodzie szkolnego polonisty, Kraków.

Koziołek Krystyna, 2017, Czas lektury, Katowice.

Liberti Stefano, 2013, Na południe od Lampedusy, Wyrembelski W. (przeł.), Wołowiec.

Mikołajewski Jarosław, 2017, Niewierzący praktykujący, „Gazeta Wyborcza”, 14.06.2017, http://wyborcza.pl/7,75968,21957829,niewierzacy-praktykujacy.html (dostęp 10.09.2017).

Mikołajewski Jarosław, 2017, Terremoto, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław, 2015, Wielki przypływ, Warszawa.

Szwecja czyta. Polska czyta, 2015, Tubylewicz K. i Diduszko-Zyglewska A. (red.),Warszawa.

Miller Krzysztof, 2013, 13 wojen i jedna, Kraków.

Miller Krzysztof, 2017, Fotografie, które nie zmieniły świata, Warszawa.

Rawlence Ben, 2017, Miasto cierni. Największy obóz dla uchodźców, Kowalski S. (przeł.), Wołowiec.

Steiner George, 1993, W zamku Sinobrodego. Kilka uwag w kwestii przedefiniowania kultury, Kubińska O. (przeł.), Gdańsk.

Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków.