„Jeśli umiecie – mówcie: kim jesteście?”. O Wiedźmach w wybranych polskich inscenizacjach Makbeta
PDF

Słowa kluczowe

Szekspir
Makbet
Wiedźmy
inscenizacja
adaptacja
postaci fantastyczne

Jak cytować

Kowalski, T. (2021). „Jeśli umiecie – mówcie: kim jesteście?”. O Wiedźmach w wybranych polskich inscenizacjach Makbeta. Polonistyka. Innowacje, (14), 163–172. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.15

Abstrakt

Rozważania prowadzone w artykule skupiają się na postaciach Wiedźm w Makbecie Williama Szekspira oraz trzech jego inscenizacjach z pierwszej dekady XXI wieku (wyreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę, Grzegorza Jarzynę i Maję Kleczewską). Wychodząc od niejasnego statusu postaci w samej tragedii, autor analizuje wybrane sceny ukazujące różne sposoby interpretowania ich spotkań z tytułowym bohaterem ze współczesnej perspektywy oraz sygnalizuje korzyści, jakie dydaktyka szkolna może czerpać z odwoływania się do współczesnych inscenizacji Makbeta.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.15
PDF

Bibliografia

Cetera Anna, 2011, Makbet, czyli wylęgarnia skorpionów, w: Shakespeare W., Makbet, Kamiński P. (przeł.), Warszawa.

Drewniak Łukasz, 2005, Eksplozja zła, „Newsweek”, nr 6.

Dudek Katarzyna, Kleczewska Maja, (2004), Wyjątkowo okrutna rzeczywistość [rozmowa], „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Gruszczyński Piotr, 2004, Wiedźmy wojny, „Tygodnik Powszechny”, nr 50.

Guczalska Beata, 2004, „Makbet” w próżni, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Komorowski Jarosław, 2004, Piekielny rosół, czyli kuchnia szkocka, w: Fabiszak J., Gibińska M., Nawrocka E. (red.), Czytanie Szekspira. Interpretacje, Gdańsk.

Kornaś Tadeusz, 2004, Makbet wielkiego miasta, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Kowalski Tomasz, 2014, Pre(-)tekst – Szekspir Mai Kleczewskiej, w: Kujawińska-Courtney K., Sosnowska M. (red.), Shakespeare 2014. W 450. rocznicę urodzin, Łódź.

Mroczkowska-Brand Katarzyna, 2013, „Złe dobre jest, a dobre – złe”. Konsekwencje interpretacyjne przekładu kluczowego cytatu z „Makbeta”, „Ruch Literacki”, nr 3.

Pawłowski Roman, 2004, Ciężkie zbrodnie popkultury, „Gazeta Wyborcza”, nr 288, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/6765/ciezkie-zbrodnie-popkultury (dostęp: 23.10.2021).

Pieniążek Marek, 2012, Tragizm, wiedźmy i Elsynor : co Szekspir mówi dzieciom we współczesnej szkole, w: Łubieniewska E., Latawiec K., Waligóra J. (red.), Szekspir wśród znaków kultury polskiej, Kraków.

Rutkowski Paweł, 2012, Kot czarownicy. Demon osobisty w Anglii wczesnonowożytnej, Kraków.

Shakespeare William, 2013, Tragedie i kroniki, Barańczak S. (przeł.), Kraków.

Shakespeare William, 1997, Macbeth, Braunmuller A.R. (oprac.), Cambridge.

Targoń Joanna, 2005, Macbeth. The movie, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 67-68.

Zbierski Henryk, 1988, William Shakespeare, Warszawa.