„Speak if you can: what are you?”: on the Witches in selected Polish productions of Macbeth
PDF (Język Polski)

Keywords

Shakespeare
Macbeth
The Witches
staging
adaptation
fantastic characters

How to Cite

Kowalski, T. (2021). „Speak if you can: what are you?”: on the Witches in selected Polish productions of Macbeth. Polonistyka. Innowacje, (14), 163–172. https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.15

Abstract

The paper focuses on The Witches as they are depicted in Macbeth by William Shakespeare and in three Polish productions of the play from the first decade of the 21st century (directed by Andrzej Wajda, Grzegorz Jarzyna, and Maja Kleczewska). While pointing out an equivocal status of these characters in the tragedy, the author analyses selected scenes which present various ways of interpreting their encounters with the protagonist in contemporary perspective and suggests how literary education in school might benefit from referring to recent productions of Macbeth.

https://doi.org/10.14746/pi.2021.14.15
PDF (Język Polski)

References

Cetera Anna, 2011, Makbet, czyli wylęgarnia skorpionów, w: Shakespeare W., Makbet, Kamiński P. (przeł.), Warszawa.

Drewniak Łukasz, 2005, Eksplozja zła, „Newsweek”, nr 6.

Dudek Katarzyna, Kleczewska Maja, (2004), Wyjątkowo okrutna rzeczywistość [rozmowa], „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Gruszczyński Piotr, 2004, Wiedźmy wojny, „Tygodnik Powszechny”, nr 50.

Guczalska Beata, 2004, „Makbet” w próżni, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Komorowski Jarosław, 2004, Piekielny rosół, czyli kuchnia szkocka, w: Fabiszak J., Gibińska M., Nawrocka E. (red.), Czytanie Szekspira. Interpretacje, Gdańsk.

Kornaś Tadeusz, 2004, Makbet wielkiego miasta, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 64.

Kowalski Tomasz, 2014, Pre(-)tekst – Szekspir Mai Kleczewskiej, w: Kujawińska-Courtney K., Sosnowska M. (red.), Shakespeare 2014. W 450. rocznicę urodzin, Łódź.

Mroczkowska-Brand Katarzyna, 2013, „Złe dobre jest, a dobre – złe”. Konsekwencje interpretacyjne przekładu kluczowego cytatu z „Makbeta”, „Ruch Literacki”, nr 3.

Pawłowski Roman, 2004, Ciężkie zbrodnie popkultury, „Gazeta Wyborcza”, nr 288, https://encyklopediateatru.pl/artykuly/6765/ciezkie-zbrodnie-popkultury (dostęp: 23.10.2021).

Pieniążek Marek, 2012, Tragizm, wiedźmy i Elsynor : co Szekspir mówi dzieciom we współczesnej szkole, w: Łubieniewska E., Latawiec K., Waligóra J. (red.), Szekspir wśród znaków kultury polskiej, Kraków.

Rutkowski Paweł, 2012, Kot czarownicy. Demon osobisty w Anglii wczesnonowożytnej, Kraków.

Shakespeare William, 2013, Tragedie i kroniki, Barańczak S. (przeł.), Kraków.

Shakespeare William, 1997, Macbeth, Braunmuller A.R. (oprac.), Cambridge.

Targoń Joanna, 2005, Macbeth. The movie, „Didaskalia. Gazeta Teatralna”, nr 67-68.

Zbierski Henryk, 1988, William Shakespeare, Warszawa.