Obraz lekcji z zakresu kształcenia językowego w gimnazjum
PDF

Słowa kluczowe

dydaktyka
język polski
kształcenie językowe

Jak cytować

Horwath, E. (2015). Obraz lekcji z zakresu kształcenia językowego w gimnazjum. Polonistyka. Innowacje, (2), 51–64. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.4

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań prowadzonych w ramach projektu IBE „Dydaktyka literatury i języka polskiego w świetle nowej podstawy programowej”. Tekst poświęcony jest sposobom pracy nauczycieli na lekcjach z zakresu kształcenia językowego w gimnazjum. Analizie poddano materiał uzyskany podczas obserwowanych i nagrywanych lekcji w wybranych reprezentatywnie szkołach, biorących udział w badaniach IBE. Uwzględniono nie tylko strategie, metody, techniki i pomoce dydaktyczne, ale także przebieg interakcji między nauczycielami a uczniami.
https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.4
PDF

Bibliografia

Biedrzycki Krzysztof, Bordzoł Piotr, Hącia Agata, Kozak Wioletta, Przybylski Błażej, Strawa Ewelina i Wróbel Iwona, 2015, Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, Warszawa.

Handzel Agnieszka, 2015, Prezentacja multimedialna na lekcji języka polskiego, w: Janus–Sitarz A., Handzel A., Kania A., Kulig A. (red.), Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym, Kraków.

Horwath Ewa, 2012, O twórczości uczniowskiej na lekcjach językowych, w: Niesporek–Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice.

Horwath Ewa, 2015, Rola ilustracji w kształceniu językowym. Wskazówki, przykłady ćwiczenia, w: Pilch A., Rusek M. (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, Kraków.

Kowalikowa Jadwiga, 2004, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Janus–

Sitarz A. (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty,

Kraków.

Nagajowa Maria, 1990, Abc metodyki języka polskiego, Warszawa.

Nagajowa Maria, 1994, Nauka o języku dla nauki języka, Warszawa.

Nocoń Jolanta, 2014, Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych, w: Nocoń J.,

Tabisz A. (red.), Język a Edukacja. Świadomość językowa, Opole.

Okoń Wincenty, 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.