The image of the lesson in the field of language training in a secondary school
PDF (Język Polski)

Keywords

didactics
Polish language
linguistic training

How to Cite

Horwath, E. (2015). The image of the lesson in the field of language training in a secondary school. Polonistyka. Innowacje, (2), 51–64. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.4

Abstract

The article presents the results of a research conducted within the Project “Polish language and literature didactics in a secondary school in the light of the new curriculum”. The text is devoted to the ways how teachers work in the classroom on language training in secondary schools. The author analyzes material obtained during the observed and recorded lessons in representatively selected schools involved in the project. It includes not only the strategies, methods, techniques and teaching, but also interactions between teachers and students.

https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.4
PDF (Język Polski)

References

Biedrzycki Krzysztof, Bordzoł Piotr, Hącia Agata, Kozak Wioletta, Przybylski Błażej, Strawa Ewelina i Wróbel Iwona, 2015, Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, Warszawa.

Handzel Agnieszka, 2015, Prezentacja multimedialna na lekcji języka polskiego, w: Janus–Sitarz A., Handzel A., Kania A., Kulig A. (red.), Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym, Kraków.

Horwath Ewa, 2012, O twórczości uczniowskiej na lekcjach językowych, w: Niesporek–Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice.

Horwath Ewa, 2015, Rola ilustracji w kształceniu językowym. Wskazówki, przykłady ćwiczenia, w: Pilch A., Rusek M. (red.), Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki, Kraków.

Kowalikowa Jadwiga, 2004, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, w: Janus–

Sitarz A. (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty,

Kraków.

Nagajowa Maria, 1990, Abc metodyki języka polskiego, Warszawa.

Nagajowa Maria, 1994, Nauka o języku dla nauki języka, Warszawa.

Nocoń Jolanta, 2014, Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych, w: Nocoń J.,

Tabisz A. (red.), Język a Edukacja. Świadomość językowa, Opole.

Okoń Wincenty, 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.