Kształcenie umiejętności efektywnego słuchania na lekcjach języka polskiego
PDF

Słowa kluczowe

efektywne słuchanie
sprawności percepcyjne
kształcenie
zadanie dydaktyczne
podręcznik szkolny
edukacja polonistyczna

Jak cytować

Chyb, M. U. (2015). Kształcenie umiejętności efektywnego słuchania na lekcjach języka polskiego. Polonistyka. Innowacje, (2), 115–130. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.9

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest zweryfikowanie, w jaki sposób autorzy podręczników szkolnych proponują kształcić umiejętność słuchania na lekcjach języka polskiego. Autorka po omówieniu specyfiki słuchania w komunikacji interpersonalnej oraz szczegółowych sprawności percepcyjnych, wyznacza cele doskonalenia słuchowego odbioru w edukacji polonistycznej. Następnie przedstawia analizę zadań dydaktycznych sklasyfikowanych ze względu na rozwijaną sprawność percepcyjną. Artykuł kończy się ukazaniem modelu kształcenia umiejętności słuchania wyłaniającego się z wybranych podręczników szkolnych.

https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.9
PDF

Bibliografia

Adler Ronald Brian i in., 2006, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań.

Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2009, Tekstologia, Warszawa.

Brześkiewicz Zbigniew W., 1996, Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa.

Gronbeck Bruce E. i in., 2011, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań.

Kurkowski Zdzisław Marek, 1997, Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10.

Lipińska Ewa, 1994, Słuchanie – sprawność zaniedbywana, „Przegląd Polonijny”, z. 4.

Morreale Sherwyn P., Spitzberg Brian H., Barge J. Kevin, 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.

Nocoń Jolanta, 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole.

Patrzałek Tadeusz, 1997, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 6.

Patrzałek Tadeusz, 1998, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 2.

Przybyla Olga, 2012, Dźwiękowe funkcje języka w kształceniu kompetencji językowej uczniów – problemy, uwagi i postulaty, w: Niesporek- -Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice, s. 299-315.

Rocławski Bronisław, 1995, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka,

Gdańsk.

Stróżyński Klemens, 2001, Słuchanie a komunikacja, „Polonistyka”, nr 7.

Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa.