Developing the skill of effective listening in Polish language lessons
PDF (Język Polski)

Keywords

effective listening
perceptual skills
developing
didactic tasks
school textbook
Polish language education

How to Cite

Chyb, M. U. (2015). Developing the skill of effective listening in Polish language lessons. Polonistyka. Innowacje, (2), 115–130. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.9

Abstract

The aim of this article is to verify the way in which authors of school textbooks propose develop listening comprehension in Polish language lessons. The author, after discussing the specifics of listening within an interpersonal communication and detailed perceptual skills, sets objectives of improving the auditory reception in Polish language education. Subsequently, she presents an analysis of didactic tasks that are classified according to a perceptual skill which are being developed. The article finishes with the presentation of a model of developing listening comprehension that emerges from selected school textbooks.
https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.2.9
PDF (Język Polski)

References

Adler Ronald Brian i in., 2006, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań.

Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, 2009, Tekstologia, Warszawa.

Brześkiewicz Zbigniew W., 1996, Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa.

Gronbeck Bruce E. i in., 2011, Zasady komunikacji werbalnej, Poznań.

Kurkowski Zdzisław Marek, 1997, Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy, „Audiofonologia”, t. 10.

Lipińska Ewa, 1994, Słuchanie – sprawność zaniedbywana, „Przegląd Polonijny”, z. 4.

Morreale Sherwyn P., Spitzberg Brian H., Barge J. Kevin, 2007, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.

Nocoń Jolanta, 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole.

Patrzałek Tadeusz, 1997, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 6.

Patrzałek Tadeusz, 1998, Dobre słuchanie, „Polonistyka”, nr 2.

Przybyla Olga, 2012, Dźwiękowe funkcje języka w kształceniu kompetencji językowej uczniów – problemy, uwagi i postulaty, w: Niesporek- -Szamburska B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, Katowice, s. 299-315.

Rocławski Bronisław, 1995, Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka,

Gdańsk.

Stróżyński Klemens, 2001, Słuchanie a komunikacja, „Polonistyka”, nr 7.

Uryga Zenon, 1996, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa.