Abstrakt
The article describes the methods of the SMS genre use, emphasising language competency (system proficiency) and communication competency (including pragmatic competency) of the tested group. The author presents the results of tests performed on a group of children with hearing disability (with various rate and type of hearing disability) aged 12–16 and confronts the results with the results achieved in the group of children without hearing issues (development norm). The article attempts to determine the mutual relations between language and communication competency acquisition by children with hearing disability and their genre competency. Short Message Service (SMS) was used as an example genre.
Bibliografia
Bachtin Michał (1986), Problem gatunków mowy, w: tegoż, Estetyka twórczości słownej, przeł. Danuta Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 384–402.
Dryżałowska Grażyna (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Emiluta-Rozya Danuta (1994), Wymowa dzieci niedosłyszących, w: Głuchota a język, red. Stanisław Grabias, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin (Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 7), s. 177–183.
Grabias Stanisław (2001), Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 popr., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Gunia Grażyna (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.
Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
O badaniach słuchu, https://whc.ifps.org.pl/2017/10/o-badaniach-sluchu-w-polskiejagencji-prasowej/ [dostęp: 22 lipca 2018].
Kaczmarek Małgorzata (2002), Specyfika językowa i graficzna krótkich wiadomości tekstowych (SMS-ów), w: Tekst w mediach, red. Kazimierz Michalewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 127–135.
Karwatowska Małgorzata (2003), Hi! Co tam? Hi! Popotam!, czyli o SMS-ach jako nowej formie komunikacji, w: Od teatru żaków do Internetu. O edukacji humanistycznej w szkole, red. Barbara Myrdzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 113–124.
Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta (2004a), Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS-ów, w: Dialog a nowe media, red. Małgorzata Kita, współudział Jan Grzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 155–167.
Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta (2004b), Zasady konwersacyjno-grzecznościowe dialogów młodzieżowych w SMS-ach, w: Dialog a nowe media, red. Małgorzata Kita, współudział Jan Grzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 141–154.
Korendo Marta (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Kurkowski Zdzisław Marek (1996), Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Krakowiak Kazimiera (2006), Studia i szkice o wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, Lublin 2006.
Krzempek Monika (2006), SMS jako genologiczne signum temporis, http://www.academia.edu/15626710/SMS_jako_genologiczne_signum_temporis [dostęp: 24 kwietnia 2018].
Malinowska Ewa (2004), Napisz do mnie przez telefon – od epistoły do SMS-a, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2, Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 189–197.
Peisert Maria (2004), Rozmowa pisana – nowa odmiana polszczyzny w Internecie, w: Współczesne odmiany języka narodowego, red. Kazimierz Michalewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 145–151.
Rakowska Alicja, (1995), Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Skudrzykowa Aldona, Urban Krystyna (2000), Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Kraków–Warszawa.
Wojtak Maria (2004), Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2, Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 29–39.
Wolańska Ewa (2006), Szybko mobilnie skrótowo, czyli właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Językoznawczej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).