Abstract
The article describes the methods of the SMS genre use, emphasising language competency (system proficiency) and communication competency (including pragmatic competency) of the tested group. The author presents the results of tests performed on a group of children with hearing disability (with various rate and type of hearing disability) aged 12–16 and confronts the results with the results achieved in the group of children without hearing issues (development norm). The article attempts to determine the mutual relations between language and communication competency acquisition by children with hearing disability and their genre competency. Short Message Service (SMS) was used as an example genre.
References
Bachtin Michał (1986), Problem gatunków mowy, w: tegoż, Estetyka twórczości słownej, przeł. Danuta Ulicka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 384–402.
Dryżałowska Grażyna (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Emiluta-Rozya Danuta (1994), Wymowa dzieci niedosłyszących, w: Głuchota a język, red. Stanisław Grabias, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin (Komunikacja Językowa i Jej Zaburzenia, t. 7), s. 177–183.
Grabias Stanisław (2001), Język w zachowaniach społecznych, wyd. 2 popr., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Gunia Grażyna (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy.
Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
O badaniach słuchu, https://whc.ifps.org.pl/2017/10/o-badaniach-sluchu-w-polskiejagencji-prasowej/ [dostęp: 22 lipca 2018].
Kaczmarek Małgorzata (2002), Specyfika językowa i graficzna krótkich wiadomości tekstowych (SMS-ów), w: Tekst w mediach, red. Kazimierz Michalewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 127–135.
Karwatowska Małgorzata (2003), Hi! Co tam? Hi! Popotam!, czyli o SMS-ach jako nowej formie komunikacji, w: Od teatru żaków do Internetu. O edukacji humanistycznej w szkole, red. Barbara Myrdzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 113–124.
Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta (2004a), Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS-ów, w: Dialog a nowe media, red. Małgorzata Kita, współudział Jan Grzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 155–167.
Karwatowska Małgorzata, Szpyra-Kozłowska Jolanta (2004b), Zasady konwersacyjno-grzecznościowe dialogów młodzieżowych w SMS-ach, w: Dialog a nowe media, red. Małgorzata Kita, współudział Jan Grzenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 141–154.
Korendo Marta (2009), Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Kurkowski Zdzisław Marek (1996), Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Krakowiak Kazimiera (2006), Studia i szkice o wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, Lublin 2006.
Krzempek Monika (2006), SMS jako genologiczne signum temporis, http://www.academia.edu/15626710/SMS_jako_genologiczne_signum_temporis [dostęp: 24 kwietnia 2018].
Malinowska Ewa (2004), Napisz do mnie przez telefon – od epistoły do SMS-a, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2, Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 189–197.
Peisert Maria (2004), Rozmowa pisana – nowa odmiana polszczyzny w Internecie, w: Współczesne odmiany języka narodowego, red. Kazimierz Michalewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 145–151.
Rakowska Alicja, (1995), Rozwój systemu gramatycznego u dzieci głuchych, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Skudrzykowa Aldona, Urban Krystyna (2000), Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Spółka Wydawniczo-Księgarska, Kraków–Warszawa.
Wojtak Maria (2004), Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, w: Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2, Tekst a gatunek, red. Danuta Ostaszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 29–39.
Wolańska Ewa (2006), Szybko mobilnie skrótowo, czyli właściwości komunikacyjne, tekstowe i stylistyczne krótkiej wiadomości tekstowej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).