Abstrakt
This article presents the views of Maurizio Ferraris, one of today’s best-known Italian middle-generation philosophers. Since the end of the 1990s, he has been constructing a concept he calls new realism. It is a critique of postmodernism defined in the broad sense, which, in Ferraris’ view, is characterised by the primacy of interpretation over facts, epistemology over ontology, conceptual schemes over reality. Ferraris assumes the possibility of strictly separating the two cognitive activities: the primary determination of facts and their secondary interpretation. Ferraris’ realist views are also expressed in his aesthetics and the concept of social document, founded on the notion of trace understood in the material sense. The author also attempts to critique Ferraris’ views on his understanding of realism and interpretation.
Bibliografia
Benoist J., Éléments de philosophie réaliste. Réflexions sur ce que l’on a, Paris 2011.
Bentornata realtà. Il nuovo realismo in discussione, red. M. De Caro, M. Ferraris, Torino 2012.
Ferraris M., Benvenuti nel realitysmo, „La Reppublica” 2011, 29 gennaio.
Ferraris M., Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce, Roma–Bari 2009.
Ferraris M., Dove sei? Ontologia del telefonino, Milano 2005.
Ferraris M., L’ermeneutica, Roma–Bari 1998.
Ferraris M., Ermeneutica di Proust, Milano 1987.
Ferraris M., Estetica razionale, Milano 2011 (wyd. pierwsze 1997).
Ferraris M., Hermeneutyka, [w:] Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstów, wybór, przekład i opracowanie M. Surma-Gawłowska i A. Zawadzki, Kraków 2015.
Ferraris M., Introduzione a Derrida, Roma-Bari 2003.
Ferraris M., Invecchiamento della „scuola del sospetto”, [w:] Il pensiero debole, ed. G. Vattimo, P.A. Rovatti, Milano 1983.
Ferraris M., Jackie Derrida: ritratto a memoria Torino 2006.
Ferraris M., Manifesto del nuovo realismo, Roma–Bari 2012.
Ferraris M., Ricostruire la decostruzione. Cinque saggi a partire da Jacques Derrida, Milano 2010.
Ferraris M., Storia dell’ermeneutica, Milano 2008.
Ferraris M., Tracce. Nichilismo moderno postmoderno, Milano 2006 (wyd. pierwsze 1983).
Ferraris M., Zestarzenie się „szkoły podejrzliwości”, [w:] Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstów, wybór, przekład i opracowanie M. Surma-Gawłowska i A. Zawadzki, Kraków 2015.
Habermas J., Modernizm – niedokończony projekt, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. N. Nycz, Kraków 1997.
Heidegger M., Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa 2004.
Krasnodębski Z., Rozumienie ludzkiego zachowania: rozważania o filozoficznych podstawach nauk humanistycznych i społecznych, Warszawa 1986.
Myśl mocna, myśl słaba. Hermeneutyka włoska od połowy XX wieku. Antologia tekstów, wybór, przekład i opracowanie M. Surma-Gawłowska i A. Zawadzki, Kraków 2015.
Storia dell’ontologia, a cura di M. Ferraris, Milano 2008.
Zahavi D., Fenomenologia Husserla, przeł. M. Święch, Kraków 2012.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).