Abstrakt
In the article, the author presents an interpretation of the novel Szpital Czerwonego Krzyża by Michał Choromański. One of the key interpretative hypothesis advanced by the author of the article based on a reading of the novel is the assumption that the work constitutes an important statement on masculinity and disability, exposing the artificiality and unoriginality of masculine gender roles and criticizing somatic culture. This criticism is, in turn, significant with regard to twentieth-century reflections on body issues in post-war modernity. The author of the article indicates that Choromański’s work, written before the Second World War but published not until 1956, is a piece of significance
for the reconstruction of issues of disability in terms of Polish literary history.
Bibliografia
Brosses Ch. de, O kulcie fetyszów, przeł. M. Skrzypek, Warszawa 1992.
Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Warszawa 2008.
Choromański M., Schodami w górę, schodami w dół, Warszawa 2017.
Choromański M., Szpital Czerwonego Krzyża, Poznań 1987.
Galant A., Kobiecość i niepełnosprawność. Między feminizmem a posthumanizmem, [w:] Nowa Kobieta – figury i figuracje, red. I. Iwasiów, A. Krukowska, A. Zawiszewska, Szczecin 2017.
Galant A., Literatura z niepełnosprawnościami. Zarys możliwych lektur, „Czas Kultury” 2019, nr 4.
Garland-Thomson R., Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym, przeł. K. Ojrzyńska, „Czas Kultury” 2019, nr 4.
Haraway D., Manifest gatunków stowarzyszonych, przeł. J. Bednarek, [w:] Teorie wywrotowe, red. A. Gajewska, Poznań 2012.
Horkheimer M., Adorno T., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.
Januk J., Terminologia i problematyka medyczna we wczesnych (1931–1939) utworach Michała Choromańskiego, „Medycyna Nowożytna” 2005, 12/1–2.
Kołos S., Od gruźlicy do elektrycznego oka. Medycyna, niepełnosprawność i technologia w Polskiej Kronice Filmowej, „Kultura Współczesna” 2018, nr 3.
Kosińska A., Literatura choromaniaków, „Dekada Literacka” 1997, nr 10–11.
Shusterman R., Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. W. Małecki, S. Stankiewicz, Kraków 2008.
Sobolczyk P., Homogotycki skandal według Choromańskiego, „Czytanie Literatury: Łódzkie Studia Literaturoznawcze” 2014, nr 3.
Śmieja W., Dygresje na temat kampowania męskości. O Dygresjach na temat kaloszy Michała Choromańskiego, [w:] (Nie)męskość w tekstach kultury XIX i XX wieku, red. B. Zwolińska i K.M. Tomala, Gdańsk 2019.
Śmieja W., Erotyzacja relacji męsko-męskich w prozie Michała Chromańskiego, [w:] tegoż, Homoseksualność i polska nowoczesność. Szkice o teorii, historii i literaturze, Katowice 2015.
Umińska B., Michał Choromański. Zazdrość i medycyna, [w:] tejże, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze, Warszawa 2001.
Wysłouch S., Twórczość Choromańskiego wobec międzywojennego psychologizmu, „Pamiętnik Literacki” 1975, 66/1.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).