Abstrakt
This article attempts to discuss conversion in Gustaw Herling-Grudziński’s stories. Characters in Grudziński’s pieces are neither Jews nor Catholics, they are – as Yirmiyahu Yovel writes in his book The other within – “hybrids, a composite entity in the middle”. The paper applies the figure of marranos from Yovel’s research to reinterpret conversion in Grudziński’s stories and biography and point out how this secret shapes inner conflict in his works.
Bibliografia
Bielik-Robson A., Inne testamenty: świadek, ocalały i maran w poetyce świadczenia Derridy, „Teksty Drugie” 2018, nr 3.
Bieńkowska E., Pisarz i los. O twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Warszawa 2002.
Bolecki W., „Aż do końca świata” (O podzwonnym dla dzwonnika Gustawa Herlinga Grudzińskiego), „Znak” 2003, nr 12.
Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 2003.
Herling-Grudziński G., Dzieła zebrane, t. 5. Opowiadania wszystkie, vol. 1, Kraków 2016.
Herling-Grudziński G., Dzieła zabrane, t. 7, oprac. S. Błażejczyk-Mucha, R. Forycki, J. Kula, A. Lesiakowski, D. Oramus, P. Panas, A. Siwek, M. Śniedziewska, M. Urbanowski, M. Wójcik, Kraków 2017.
Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą, vol. 1, 1982–1992, red. W. Bolecki, Kraków 2018.
Herling-Grudziński G., Dziennik pisany nocą, vol. 2, 1982–1992, red. W. Bolecki, Kraków 2018.
Herling-Grudziński G., Dziennik 1957–1958, Kraków 2018.
Herling-Grudziński G., Eseje, oprac. S. Błażejczyk et al., Kraków 2016.
Herling-Grudziński G., Bolecki W., Rozmowy w Dragonei; Rozmowy w Neapolu, Kraków 2018.
Jagodzińska-Kwiatkowska J., Między świętością a szaleństwem: o postaciach i sytuacjach liminalnych w opowiadaniach Gustawa Herlinga Grudzińskiego, Bydgoszcz 2013.
Kudelski Z., Gustaw Herling-Grudziński – wątek żydowski, „Rzeczpospolita” z 5.07.2005.
Literatura a religia. Wyzwania epoki świeckiej, t. II. Literatura polska po 1945 r. Kierunki, idiomy, paradygmaty, red. Ł. Tischner, A. Bielak, Kraków 2020.
Marani literatury polskiej, red. P. Bogalecki, A. Lipszyc, Kraków 2020.
Panas P., Doświadczenia religijne w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Lublin 2012.
Panas P., O Świętym Smoku Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Roczniki Humanistyczne” 2012, t. LX, z. 1.
Przybylska A., Don Ildebrando w świetle iettatury. Próba interpretacji etnologicznej opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, „Teksty Drugie” 2011, nr 1–2.
Szajnert D., Gustaw Herling Grudziński i Żydzi (rekonesans), „Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis” 2015, z. 3.
Świadectwo – mit – tajemnica, red. Z. Kudelski, Warszawa 2019.
Tokarska-Bakir J., Gustaw Herling-Grudziński i legenda o krwi, czyli czy istnieje obowiązek bycia pisarzem żydowskim, „Studia Litteraria et Historica” 2014/2015, nr 3/4.
Wolska A., Święty Smok Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W poszukiwaniu metafizycznego uzasadnienia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literatura Polonica” 2002, nr 5.
Yovel Y., The Other Within. The Marranos Split Identity and Emerging Modernity, Princeton 2009.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).