Abstrakt
The aim of this chapter is to present the mythological poem by Claudianus about Proserpine’s kidnapping and marriage. The poem still encourage the scholars to discussion about its aim and the state of its preservation. I will also focus my attention to the intratextual as well intertextual connections joining the poem with itself and the wide ancient tradition. I will propose two very hypothetical lines of interpretation concerning the De raptu Proserpinae.
Bibliografia
Bielawski K., Dawny żal (palaion penthos) Persefony – twarze Kory w kulcie i micie starożytnej Grecji, [w:] Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. M. Cieśla--Korytowska, A. Sokalska, Kraków 2010, s. 9–18.
Bowen E.C., Claudian. The Last of the Classical Roman Poets, „Classical Journal” 1954, 48, s. 355–358.
Claudius Claudian, De raptu Proserpinae, Klaudiusz Klaudian, O porwaniu Prozerpiny, wstęp, przekład i komentarz M. Petry, red. K. Ilski, A. Kotłowska, Poznań 2016.
Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992.
Danielewicz J., Nowo odczytane teksty Safony i Archilocha, „Meander” 2005, 60, s. 135–146.
Dutsch D., Demeter, [w:] Mit, człowiek, literatura, red. S. Stabryła, Warszawa 1992.
Frisch M., Homo Faber, przeł. I. Krzywicka, Warszawa 1973.
Gruzelier C.E., Temporal and timeless in Claudian’s „De raptu Proserpinae”, „Greece and Rome” 2012, 35, s. 56–78.
Kerenyi K., Eleusis. Archetypowy obraz matki i córki, przeł. I. Kania, Kraków 2004.
Korus K., Żart, śmiech, zabawa w micie o Demeter i Persefonie, [w:] Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. M. Cieśla-Korytowska, A. Sokalska, Kraków 2010, s. 19–30.
Musialska I., Mit czterech wieków ludzkości u autorów rzymskich epoki augustowskiej, „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 2003, XV, s. 75–90.
Musialska I., Rzymskie poczucie upływu czasu i biegu historii, „Symbolae Philologorum Posnaniensium” 2002, XIV, s. 115–125.
Petry M., Propaganda u Klaudiana, maszynopis pracy doktorskiej, Poznań 2015.
Petry M., Verbal and Situational Parallels in Claudian’s „De raptu Proserpinae”, „Euphrosyne” 2017, s. 287–296.
Stabryła S., Persefona, [w:] Mit, człowiek, kultura, red. idem, Warszawa 1992.
Wesołowska E., Persefona raz jeszcze oraz pewna hipoteza metryczna, „Classica Cracoviensia. Studies of Greek and Roman Literature and Culture” 2011, XIV, s. 369–379.
YMNOI OMEPIKOI, Hymny Homeryckie, przeł. i oprac. W. Appel, Toruń 2001.
Żurek G., Motyw złotego wieku w twórczości Klaudiana, „Meander” 1970, 7–8, s. 290–306.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).