Odkrywanie tajemnicy - rozwiązywanie zagadki. O scenariuszu telewizyjnego serialu kryminalnego (na przykładzie serialu Rojst)
Okładka czasopisma Przestrzenie Teorii, nr 38, rok 2022
PDF

Słowa kluczowe

scenariusz
historia kryminalna
tajemnica
sekret

Jak cytować

Otto, W. (2023). Odkrywanie tajemnicy - rozwiązywanie zagadki. O scenariuszu telewizyjnego serialu kryminalnego (na przykładzie serialu Rojst). Przestrzenie Teorii, (38), 357–374. https://doi.org/10.14746/pt.2022.38.21

Abstrakt

Authors of the series use various scenario techniques, creating the aesthetics of a black retro-crime with consciously developed allusions to the end of the communist era in Poland. They concern: space-time, dramaturgy, props, characters and the audio sphere. Their message is, on the one hand, an expression of a certain nostalgia for the lost time, and on the other, a kind of resentment with historically deepened criticism of the reality of the time. Solving a criminal mystery becomes at the same time uncovering the mystery of a double murder and a double suicide, it also refers to a mystery from many years ago, connected by the thread of romance.

https://doi.org/10.14746/pt.2022.38.21
PDF

Bibliografia

Dabert D., Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003.

Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2008.

Otto W., Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Poznań 2012.

Russin R.U., Downs W.M., Jak napisać scenariusz filmowy, przeł. E. Spirydowicz, Warszawa 2007.