Abstrakt
The article unfolds the history of Polish drama from the traumatic moment of transition that began in Poland in 1989 to the present. The methodological framework of the argument is set by the concepts of post-traumatic growth and epistemic injustice. The first concept allows at the beginning of the article to look at the gap between the aesthetics of the dramas of the 1990s and the difficult experience of the Poles of the ongoing political transition. Epistemic injustice, on the other hand, which consists in the lack of a language to describe one’s own experience by less privileged groups, is a point of reference for the latest achievements of drama, which, through the inclusion of a wider range of co-creators in the creative process, develops languages that allow us to address issues that we have not had access to before. The whole history of overcoming the traumatic exclusions experienced by Polish society since the transition has been shown on the example of selected dramatic works, which, finding at the beginning of the 21st century a language adequate to express the experiences of the people of that time, in the long run, increasingly broadens its horizon, thanks to the development of new drama.
Bibliografia
Domańska E., Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 2017, nr 1. DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.1.3
Kopciński J., Przejście. Dramaturgia końca XX wieku, [w:] Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku, red. J. Kopciński, Warszawa 2012.
Mannheim K., Das Problem der Generationen, [w:] Jugend in der Modern Gesellschaft I, red. L. von Friedenburg, Koln–Berlin 1965.
Matusiak A., Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej końca XX i początku XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wojnowice–Wrocław 2018.
Pokolenie porno, red. R. Pawłowski, Kraków 2003.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Wojciech Baluch

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
