Abstrakt
The cognitive information processing system is a key cognitive mechanism that enables both the perception of the world through experience, as well as its creation, among others by creating new mental objects. The literary work is an excellent area of research due to the fact that it contains the implementation and examples of the functioning of the human cognitive apparatus. The article deals in particular with the theory of amalgam as a cognitive system of formulating meanings. The conducted analysis concerns mainly the recognition in a literary work of the types of mental operations taking place in the process of their production. A literary example to be analyzed will be the Gothic novel Castle in Otranto by Horace Walpole.
Bibliografia
Amalgamaty kognitywne w sztuce, red. A. Libura, Kraków 2007.
Arnheim R., Visual Thinking, Berkeley 1969.
Bernacki M., Pawlus M., Słownik gatunków literackich, Bielsko-Biała 2002.
Coulson S., Oakeley T., Blending basics, „Cognitive Linguistics” 2000, nr 11(3/4), s. 175–196. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.2001.014
Cuddon J.A., A Dictionary of Literary Terms, London 1977.
Delumeau J., Strach w kulturze Zachodu, przeł. A. Szymanowski, Warszawa 1986.
En quête de sens. Études dédiées à Marcela Świątkowska. W poszukiwaniu znaczeń. Studia dedykowane Marceli Świątkowskiej, red. J. Górnikiewicz, H. Grzmil-Tylutki, I. Piechnik, Kraków 2010.
Fauconnier G., Espaces mentaux, Paris 1984.
Fauconnier G., Mappings in Thought and Language, Cambridge 1997. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139174220
Fauconnier G., Sweetser E., Spaces. Worlds and Grammar, Chicago 1996.
Fauconnier G., Turner M., Compression and global insight, ,,Cognitive Linguistics” 2000, nr 11(3/4), s. 283–304. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.2001.017
Fauconnier G., Turner M., Conceptual Projection and Middle Spaces, Report 9401, San Diego 1994.
Fauconnier G., Turner M., The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, New York 2002. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110895698.79
Formy aktywności umysłu. Ujęcie kognitywistyczne, t. 1: Emocje, percepcja, świadomość, red. A. Klawiter, przeł. A. Binder, M. Binder, Warszawa 2008.
Freyd J., Finke R., Reprezentational momentum, „Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition” 1984, nr 10, s. 126--132. DOI: https://doi.org/10.1037//0278-7393.10.1.126
Gemra A., Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
Gemra A., Sukcesy i porażki „dzikiej opowieści” Horacego Walpole’a „Zamczysko w Otranto”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2010, nr VIII, s. 130–141.
Gotycyzm i groza w kulturze, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003.
Grady J., Cognitive mechanisms of conceptual integration, ,,Cogutive Linguistics” 2000, nr 11(3/4), s. 335–345. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.2001.019
Kognitywizm w poetyce i stylistyce, red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków 2006.
Korwin-Piotrowska D., Powiedzieć świat. Kognitywna analiza tekstów literackich na przykładach, Kraków 2006.
Lewis M.G., Mnich, przeł. Z. Sinko, Wrocław 1964.
Libura A., Teoria przestrzeni mentalnych i integracji pojęciowej. Struktura modelu i jego funkcjonalność, Wrocław 2010.
Metonymy and Metaphor in Grammar, red. K.-U. Panthera, L. Thornburg, A. Barcelona, New York – Philadelphia 2009.
Outram D., Panorama Oświecenia, przeł. J. Kolczyńska, Warszawa 2008.
Profilowanie pojęć. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Lublin 1993.
Saja K., Wampir w świecie antropii. Kognitywizm subsymboliczny w literaturoznawstwie, Kraków 2017.
Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Warszawa 2012.
Spitzer M., Jak uczy się mózg?, przeł. M. Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Sweetser E., Blended spaces and performativity, „Cognitive Linguistics” 2000, nr 11(3/4), s. 305–333. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.2001.018
Walpole H., Zamczysko w Otranto, przeł. M. Przymanowska, Kraków 1976.
Watt I., Narodziny powieści. Studia o Defoe’em, Richardsonie i Fieldingu, Wrocław 1973.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Krystian Saja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
