Abstrakt
Michał Bristiger took a fragment from the book La musique et la vie interieure by L. Bourguès and A. Denéréaz published in 1921, translated it under the title Chopin, and published it in “De musica” vol. I–III in 2006. The authors, who represented energo-psychological research approach, a theory that was being promoted at that time (H. Mersman, Angewandte Musikaesthetik, 1926 and E. Kurth, Musikpsychologie), provided a psychological and musical interpretation of Chopin’s melodics (linked to harmony and texture), and their significance in the integration of form. They distinguish such categories as c o n t i n u i t y and p e n d u l u m m o t i o n, or undulating, wave-like movements that expand and lead to a culmination, the outflow from which takes the form of, for example, a gliding flight, “plané”. They describe Chopin’s imagination as ballistic. Previous research had focused exclusively on the microstructures of melody, on characteristic intervals, typical phrases, expressive gestures, and not on the flow, on the impulses in the creation of contrast, on the rising and falling of the melodic line, and for this reason the Chopin chapter in this book remains a source of inspiration to this day.
Bibliografia
Boccadoro Brenno, Eléments de grammaire mélancolique, „Acta Musicologica” 2004, t. 76, nr 1, s. 25–65.
Bourguès Lucien, Denéréaz Alexandre, La musique et la vie interieure. Essai d’une histoire psychologique de l’art Musical, Librairie Félix Alcan – Georges Bridel & Co, Paris– Lausanne 1921, fragment Chopin, tłum. Michał Bristiger, „De Musica” 2006, t. 1–3, s. 72–85.
Caruncho Vàzquez Manuel, Braňas Fernández Franciso, The Hallucinations of Frédéric Chopin, „Medical Humanities” 2011, t. 37, nr 1, s. 5–8. https://doi.org/10.1136/jmh.2010.005405 DOI: https://doi.org/10.1136/jmh.2010.005405
Chechlińska Zofia, Rozwój badań nad melodyką Chopina, [w:] Studia i rozprawy, z. 3: Z badań nad Chopinem, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1973, s. 55–67.
Chomiński Józef Michał, Preludia (seria: Analizy i Objaśnienia Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina), Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1950.
Eigeldinger Jean-Jacques, Le vingt quatre préludes op. 28 Chopina. Genre. structure, signification, „Revue de Musicologie” 1989, t. 72, nr 2, tłum. Magdalena Musiał, Dwadzieścia cztery Preludia op. 28. Gatunek, struktura, znaczenie, [w:] Świat muzyczny Chopina, red. naukowa Zbigniew Skowron, Oficyna Artystyczna Astraia, Kraków 2010, s. 125–141. https://doi.org/10.2307/928883 DOI: https://doi.org/10.2307/928883
Galeazzi Francesco, Elementi teorico-pratici di musica con un saggio sopra l’arte di suonare il violino, t. 1: Stamperia Pilucchi Cranas, t. 2: Stamperia M. Pucinelli a Tor Sanguigna, Roma 1791–1796.
Gide André, Notes sur Chopin, 1949. Edycja polska Notatki o Chopinie, tłum. Magdalena Musiał, Oficyna Artystyczna Astraia, Kraków 2007.
Hordyński Władysław, Zofia Rosengardt Zaleska, uczennica Chopina i jej pamiętnik, „Roczniki Biblioteczne” 1961, z. 1/4, s. 139–158.
Jameson Fredric, Le postmodernisme ou la logique culturelle du capitalisme tardif, trad. Florence Nevoltry, Beaux Arts de Paris, Paris 2007.
Kopmels Aida, Marsilio Ficino: Melancholy and the Relations between Body, Spirit and Soul, Master Thesis University of Amsterdam, August 2014.
Korespondencja Fryderyka Chopina, oprac. Bronisław Edward Sydow, t. 1–2, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1955.
Korespondencja Fryderyka Chopina, tom 2, część 1 1831–1838, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.
Korespondencja Fryderyka Chopina z George Sand i z jej dziećmi, (oprac. Krystyna Kobylańska), red. II wydania Zbigniew Skowron, tłum. Julia Hartwig, Zofia Jędrzejowska-Waszczuk, Państwowy Instytut Wydawniczy – Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2010.
Kuczyńska Alicja, Piękny stan melancholii. Filozofia niedosytu i sztuka, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999.
Kurth Ernst, Musikpsychologie, Max Hesse, Berlin 1931.
Mersmann Hans, Angewandte Musikästhetik, Max Hesse, Berlin 1926.
Meyer Leonard B., Emocja i znaczenie w muzyce, tłum. Karol Berger, Antoni Buchner, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1974.
Miketta Janusz, Mazurki (seria: Analizy i Objaśnienia Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina), Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1949.
Narmour Eugene, The Analysis and Cognition of Basic Melodic Structure, University of Chicago Press, Chicago 1990.
Reti Rudolph, The Thematic Process in Music, Macmillan, New York 1951.
Sell Joanna, Gdy łzy zamieniają się w nuty – Wpływ doświadczeń migracyjnych na twórczość Fryderyka Chopina / When tears turn into Music – The Impact of Frederic Chopin’s Migration in His Oeuvre, [w:] W przestrzeni stresu i lęku. Medyczne i społeczne aspekty traumy / Medical and social Aspects of Trauma, red. Jadwiga Jaśko-Ochojska, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice 2016, s. 195–219, 220–242.
Stróżewski Władysław, Istnienie i wartość, Znak, Kraków 1981.
Stróżewski Władysław, Wokół piękna, szkice z estetyki, Universitas, Kraków 2002.
Tarasti Eero, Fondements de la semiotique existentielle, trad. Jean-Laurent Csinidis, l’Harmattan, Paris 2009.
Tomaszewski Mieczysław, Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2005.
Tuchowski Andrzej, Integracja strukturalna w świetle przemian stylu Chopina, Musica Iagellonica, Kraków 1996.
Wójcik-Keuprulian Bronisława, Melodyka Chopina, K.S. Jakubowski, Lwów 1930.
Zamoyski Adam, Chopin. Książę romantyków, wyd. drugie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Irena Poniatowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.