Abstrakt
The special relationship that developed during the second half of the 1920s between Karol Szymanowski and Zygmunt Mycielski, composers from two different generations, lasted until Szymanowski’s death in 1937. In this relationship there was a combination of experience, wisdom and knowledge, identified with the position of the master, and supported by his having overcome the reluctance to share them with a young novice in composition, just entering the field of music. The attitude of the pupil often lacked the usual boundless trust in themaster, compensated for by Mycielski through enormous respect and fascination with Szymanowski’s stance. The two composers were linked by background, respect for tradition, and by dramatic events which at different moments in history deprived them of contact with the material heritage of their ancestors. The bond they built between them turned not only into deep friendship but also a special kind of spiritual closeness. They affirmed each other in their roles, giving this bond an almost symbolic dimension.
Bibliografia
Album Marii z Szembeków Mycielskiej, Archiwum Zygmunta Mycielskiego w Zakładzie Rękopisów Biblioteki Narodowej w Warszawie (V 13998, Akc. 020389).
Korespondencja Zygmunta Mycielskiego z Marią z Szembeków Mycielską, Biblioteka Jagiellońska w Krakowie, Przyb 53/50.
Pamiętnik Zygmunta Mycielskiego, Archiwum Zygmunta Mycielskiego w Zakładzie Rękopisów Biblioteki Narodowej w Warszawie (III 14360, Akc. 020751).
Bolesławska-Lewandowska Beata, Paryskie lata Zygmunta Mycielskiego w świetle jego zapisków i korespondencji, [w:] Muzyka polska za granicą, t. 2: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2019, s. 85–100.
Bolesławska-Lewandowska Beata, Z teki Zygmunta Mycielskiego (2). Gniazdo rodzinne WIŚNIOWA, „Ruch Muzyczny” 2021, nr 2, s. 34–37.
Bolesławska-Lewandowska Beata, Z teki Zygmunta Mycielskiego (3). O studiach w Paryżu (1), „Ruch Muzyczny” 2021, nr 5, s. 41–43.
Bolesławska-Lewandowska Beata, Z teki Zygmunta Mycielskiego (4). O studiach w Paryżu (2), „Ruch Muzyczny” 2021, nr 6–7, s. 47–49.
Bolesławska-Lewandowska Beata, Z teki Zygmunta Mycielskiego (5). O Karolu Szymanowskim, „Ruch Muzyczny” 2021, nr 12, s. 42–43.
Cegiełła Janusz, Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1976.
Chylińska Teresa, Karol Szymanowski i jego epoka, t. 1–3, Musica Iagellonica, Kraków 2008.
Gwizdalanka Danuta, Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2021.
Harędzińska Anna, Działalność kulturalna rodziny Mycielskich w latach 1867–1939, [w:] Barbizon Wiśniowski. Mecenat artystyczny Mycielskich w Wiśniowej 1867–1939.
Pamiętnik wystawy, red. Teresa Szetela-Zauchowa, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 1997, s. 9–61.
Karoń-Ostrowska Anna, Mistrz-uczeń, czyli miłość niejedno ma imię, „Więź” IX 2009, nr 9, http://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,38,art,2928 (dostęp: 18.11. 2017).
Klubiński Michał (oprac.), Katalog rękopisów Biblioteki Narodowej, t. 24: Archiwum Zygmunta Mycielskiego, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2017.
Koźmian Stanisław, Polska pani z ostatniego okresu. Walerya z hr. Tarnowskich Franciszkowa hr. Mycielska 1830–1914, Kraków 1916.
Listy Zygmunta Mycielskiego do Marii Mycielskiej, oprac. Andrzej Szypuła, „Ruch Muzyczny” 2016, nr 6.
Markowska Elżbieta, Mycielski Zygmunt, Dwie rozmowy, „Res Facta Nova” 1994, t. 1, s. 37–41.
Mielcarek-Krzyżanowska Barbara, Lamento di Tristano Zygmunta Mycielskiego. W poszukiwaniu znaczeń, [w:] Interpretacje dzieła muzycznego. W kręgu semantyki (3), red.
Anna Nowak, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego, Bydgoszcz 2018, s. 187–202.
Mielcarek-Krzyżanowska Barbara, Zeuropeizowany folkloryzm – Pięć pieśni weselnych Zygmunta Mycielskiego, [w:] Muzyka polska za granicą, t. 2: Między Warszawą a Paryżem (1918–1939), red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2019, s. 171–181.
Mycielski Kazimierz, Historia domu w Wiśniowej, [w:] Barbizon Wiśniowski. Mecenat artystyczny Mycielskich w Wiśniowej 1867–1939. Pamiętnik wystawy, red. Teresa Szetela-Zauchowa, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 1997, s. 31–61.
Mycielski Zygmunt, Horyzont Szymanowskiego, „Nowiny Literackie” 1947, nr 3–4 oraz przedruk [w:] idem, Ucieczki z pięciolinii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1957, s. 192–197.
Stęszewski Jan, Mycielski Zygmunt, Encyklopedia muzyczna PWM, t. m, red. Elżbieta Dziębowska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2000, s. 463–466.
Szetela Czesław, Miejsce Wiśniowej w kulturze polskiej, „Barbizon Wiśniowski” 2008, nr 1/2, s. 9–11.
Szymanowski Karol, Korespondencja. Pełna edycja zachowanych listów od i do kompozytora, t. 1–3, zebrała i oprac. Teresa Chylińska, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1982–1997.
Szypuła Andrzej, Tradycje rodowe w kształtowaniu postawy życiowej Zygmunta Mycielskiego, „Barbizon Wiśniowski” 2008, nr 1/2, s. 4–8.
Szypuła Andrzej, Wiśniowa, dom rodzinny Zygmunta Mycielskiego, [w:] Człowiek, myśl, muzyka. Wokół postaci i twórczości Zygmunta Mycielskiego, red. Beata Bolesławska-Lewandowska, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Grzegorz Oliwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2019, s. 9–16.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.