Abstrakt
The article is a review of Anna Maria Busse Berger’s book The Search for Medieval Music in Africa and Germany, 1891–1961: Scholars, Singers, Missionaries. This volume discusses the role of youth movements (Jugendbewegung, Wandervogel, Singbewegung) responsible for creating the cultural life of Germany, and the interdependencies between musicologist-medievalists, ethnomusicologists and missionaries. It also deals with the fascinating, difficult beginnings of comparative musicology, including the story of musicology as a scholarly discipline that was slowly finding its place among other branches of learning that had already been long established at universities.
Bibliografia
Adler Guido, Umfang, Methode, und Ziel der Musikwissenschaft, „Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft” 1885, nr 1, s. 5–20.
Busse Berger Anna Maria, Głosząc ewangelię „Singbewegung”. Etnomuzykolog na misji w Tanganice w latach trzydziestych XX wieku, tłum. Agata Klichowska, „Prace Kulturoznawcze” 2019, t. 23, nr 2–3, s. 235–260, https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.13 (dostęp: 1.02.2021). DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.13
Busse Berger Anna Maria, The Leipzig Mission and Bruno Gutmann, „Prace Kulturoznawcze” 2019, t. 23, nr 2–3, s. 147–161, https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.9 (dostęp: 1.02.2021). DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.9
Busse Berger Anna Maria, The Search for Medieval Music in Africa and Germany, 1891–1961: Scholars, Singers, Missionaries, University of Chicago Press, Chicago 2020. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226740485.001.0001 DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226740485.001.0001
Eco Umberto, W poszukiwaniu języka uniwersalnego, tłum. Wojciech Soliński, Marabut, Gdańsk–Warszawa 2002.
Montagu Ashley, Man’s Most Dangerous Myth: The Fallacy of Race, Columbia University Press, New York 1942.
Sebald Winfried Georg, Wyjechali, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, W.A.B., Warszawa 2010.
Steiner George, Po wieży Babel, tłum. i posłowie Olga i Wojciech Kubińscy, Aletheia, Warszawa 2018.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Wojciech Odoj
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.