Abstrakt
Artykuł przedstawia podstawowe założenia dotyczące twórczej roli nauczycieli w edukacji polskiej społeczności za granicą na przykładzie wybranych szkół sobotnich w Hiszpanii, Islandii, Turcji i Włoszech. Podkreśla znaczenie działalności polskich szkół w środowiskach dwujęzycznych i wielojęzycznych we współczesnym świecie. Artykuł opisuje wybrane przykłady działań prowadzonych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w ramach praktyki sześciu placówek. Zwraca również uwagę na rolę doświadczeń nauczycieli w inspirowaniu uczniów i rodziców do współpracy przy projektach oraz zaangażowania w życie polskich społeczności w Polsce i za granicą. Podkreślono ideę współpracy pomiędzy instytucjami polskimi a instytucjami polonijnymi w zakresie wspierania kompetencji nauczycieli w edukacji małych dzieci.
Bibliografia
Czetwertyńska, G., Krasuska, M., Mochól, S., Petri, K. (b.d.). Poradnik dla animatorów szkolnictwa polonijnego, nauczycieli i rodziców. Włącz Polskę. Retrieved from http://www.pss.nets.pl/pss_northampton/wp-content/uploads/2018/01/poradnik_animatorzy_web.pdf
Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego. Retrieved from https://irjp.gov.pl/
Jarmakowska, D. (2021). Gdyby pszczoły latały do szkoły? Reguły i zasady zachowania w klasie/w szkole. Uczymy jak uczyć. Kwartalnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, (4), 57–61.
Karpińska, A., Zińczuk, M., Kowalczuk, K. (red.). (2021). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. DOI: https://doi.org/10.15290/nwwre.2021
Kasprzak, M. (2023). Elementy edukacji artystycznej w szkołach polonijnych w Katalonii (Hiszpania). W N. Kłysz-Sokalska (red.), Kulturowe konteksty edukacji artystycznej (s. 137–149). Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Kasprzak, M., Hojna, E. (2020). Szkoły polskie w Katalonii (Hiszpania) jako przykład kreatywnej edukacji. W A. Boroń, J. Gulczyńska, M. Barańska, M. Brenk, A. Mańkowska, K. Nowak-Klużyński (red.), Polonia i Polacy za granicą. Kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń (s. 327–336). Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kujawska, M. (2013). Model współczesnego nauczyciela. Cieszyński Almanach Pedagogiczny, 2, 38–55.
Lipińska, E., Seretny, A. (2012). Szkoła polonijna czy językowa? Szkolnictwo polonijne w perspektywie dydaktycznej. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 38(4(146), 23–37.
Modrzejewska, J., Walaszek-Latacz, J. (2017). The Polonia teacher of early education. Polish Journal of Continuing Education, 1, 22–31.
ORPEG. Retrieved from https://www.orpeg.pl/
ORPEG. (2023). Jubileusz Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Grafpol.
Ostrowska, A. (2011). Szkoła miejscem wspierania rozwoju twórczości uczniów. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Wokół problematyki zdolności (t. 2, s. 94–105). Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Polonijne Stowarzyszenie Kultury i Nauki w Antalyi. Retrieved from https://www.facebook.com/PolonijneStowarzyszenieKulturyiNauki/?fref=ts
Projekt Polish PIE. Retrieved from https://polishpie.amu.edu.pl/
Szkoła Języka i Kultury Polskiej w Padwie. Retrieved from https://www.polskaszkola-padwa.pl/scuola_polacca/?lang=pl
Szkoła Polska „Czerwone Maki” w Perugii. Retrieved from https://www.facebook.com/photo?fbid=1117244726378600&set=pcb.1117253509711055, https://www.czerwonemakiperugia.com/
Szkoła Polska im. Janusza Korczaka w Reykjaviku. Retrieved from https://szkolapolska.is/
Szkoła Polska w Barcelonie, Tarragonie, Gironie i Gavà. Retrieved from https://szkolapolska.blogspot.com/
Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wollman, L. (2017). Nauczyciel innowator XXI wieku jako organizator środowiska uczenia się. W U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Teoria i praktyka (t. 1, s. 11–24). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zińczuk, M. (2009). Nauczyciel jako współtwórca sukcesu szkolnego uczniów. W K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym (s. 133–144). Wydawnictwo UMCS.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Michalina Kasprzak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.