Creative teacher in Polish diaspora education: Examples from school practice
PDF (Język Polski)

Keywords

teacher
creativity
Polish diaspora education
preschool education
early childhood education

How to Cite

Kasprzak, M. (2024). Creative teacher in Polish diaspora education: Examples from school practice. Yearbook of Pedagogy, 46, 47–55. https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.4

Abstract

The article presents the basic assumptions concerning the teachers’s creative role in the education of the Polish community abroad based on selected Saturday schools across Spain, Iceland, Turkey, and Italy. It highlights the importance of the activities of Polish schools in bilingual and multilingual environments in the contemporary world. The article describes selected examples of activities conducted with preschool and early school-age students from the school practice of six institutions. It also emphasizes the importance of teachers’ experiences in inspiring students and parents to collab orate on projects and engage with Polish communities in Poland and abroad. The article underscores the idea of cooperation between Polish and Polish diaspora institutions in supporting teachers’ com petences for educating young children.

https://doi.org/10.14746/rp.2023.46.4
PDF (Język Polski)

References

Czetwertyńska, G., Krasuska, M., Mochól, S., Petri, K. (b.d.). Poradnik dla animatorów szkolnictwa polonijnego, nauczycieli i rodziców. Włącz Polskę. Retrieved from http://www.pss.nets.pl/pss_northampton/wp-content/uploads/2018/01/poradnik_animatorzy_web.pdf

Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. Świętego Maksymiliana Marii Kolbego. Retrieved from https://irjp.gov.pl/

Jarmakowska, D. (2021). Gdyby pszczoły latały do szkoły? Reguły i zasady zachowania w klasie/w szkole. Uczymy jak uczyć. Kwartalnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, (4), 57–61.

Karpińska, A., Zińczuk, M., Kowalczuk, K. (red.). (2021). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. DOI: https://doi.org/10.15290/nwwre.2021

Kasprzak, M. (2023). Elementy edukacji artystycznej w szkołach polonijnych w Katalonii (Hiszpania). W N. Kłysz-Sokalska (red.), Kulturowe konteksty edukacji artystycznej (s. 137–149). Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Kasprzak, M., Hojna, E. (2020). Szkoły polskie w Katalonii (Hiszpania) jako przykład kreatywnej edukacji. W A. Boroń, J. Gulczyńska, M. Barańska, M. Brenk, A. Mańkowska, K. Nowak-Klużyński (red.), Polonia i Polacy za granicą. Kulturowe i edukacyjne obszary badań i doświadczeń (s. 327–336). Wydawnictwo Naukowe UAM.

Kujawska, M. (2013). Model współczesnego nauczyciela. Cieszyński Almanach Pedagogiczny, 2, 38–55.

Lipińska, E., Seretny, A. (2012). Szkoła polonijna czy językowa? Szkolnictwo polonijne w perspektywie dydaktycznej. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 38(4(146), 23–37.

Modrzejewska, J., Walaszek-Latacz, J. (2017). The Polonia teacher of early education. Polish Journal of Continuing Education, 1, 22–31.

ORPEG. Retrieved from https://www.orpeg.pl/

ORPEG. (2023). Jubileusz Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Grafpol.

Ostrowska, A. (2011). Szkoła miejscem wspierania rozwoju twórczości uczniów. W J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Wokół problematyki zdolności (t. 2, s. 94–105). Wydawnictwo Universitas Rediviva.

Polonijne Stowarzyszenie Kultury i Nauki w Antalyi. Retrieved from https://www.facebook.com/PolonijneStowarzyszenieKulturyiNauki/?fref=ts

Projekt Polish PIE. Retrieved from https://polishpie.amu.edu.pl/

Szkoła Języka i Kultury Polskiej w Padwie. Retrieved from https://www.polskaszkola-padwa.pl/scuola_polacca/?lang=pl

Szkoła Polska „Czerwone Maki” w Perugii. Retrieved from https://www.facebook.com/photo?fbid=1117244726378600&set=pcb.1117253509711055, https://www.czerwonemakiperugia.com/

Szkoła Polska im. Janusza Korczaka w Reykjaviku. Retrieved from https://szkolapolska.is/

Szkoła Polska w Barcelonie, Tarragonie, Gironie i Gavà. Retrieved from https://szkolapolska.blogspot.com/

Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wollman, L. (2017). Nauczyciel innowator XXI wieku jako organizator środowiska uczenia się. W U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Teoria i praktyka (t. 1, s. 11–24). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zińczuk, M. (2009). Nauczyciel jako współtwórca sukcesu szkolnego uczniów. W K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.), Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym (s. 133–144). Wydawnictwo UMCS.