Zakres i zasięg czasopisma
Celem czasopisma jest integrowanie badań pedagogicznych w Polsce poprzez coroczne prezentowanie dorobku poszczególnych placówek badawczych, jak również publikowanie rozpraw o charakterze metodologicznym. Rocznik stara się być syntetycznym przeglądem informacyjnym i krytycznym, dotyczącym najważniejszych wydarzeń zachodzących w rzeczywistości oświatowej i próbą krytycznej analizy kierunku prowadzonych badań, jak również postulatów dotyczących ich reorientacji. Rocznik – tak rozumiany – ma być wyrazem samowiedzy pedagogiki jako dyscypliny naukowej. Czasopismo stawia m.in. pytania o kondycję uprawianych subdyscyplin pedagogicznych i warunki funkcjonowania środowisk naukowych je tworzących. Rocznik Pedagogiczny prezentuje pogłębiony obraz dorobku polskiej myśli pedagogicznej, ale jest zarazem świadectwem wszechstronnej działalności organizacyjnej, edukacyjnej, reformatorskiej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk i innych ośrodków i instytucji naukowo – badawczych.
- integrowanie badań pedagogicznych w Polsce poprzez coroczne prezentowanie dorobku poszczególnych placówek badawczych, jak również publikowanie rozpraw o charakterze metodologicznym
- syntetyczny przegląd informacyjny i krytyczny, dotyczący najważniejszych wydarzeń zachodzących w rzeczywistości oświatowej i próba krytycznej analizy kierunku prowadzonych badań, jak również postulatów dotyczących ich reorientacji
Polityka otwartego dostępu
Czasopismo zapewnia natychmiastowy, otwarty dostęp (CC BY-NC- ND 3.0 )do wszystkich swoich treści zgodnie z zasadą, że badania swobodnie dostępne zwiększają i przyśpieszają globalny rozwój nauki i wymianę wiedzy. Redakcja zachęca autorów do zamieszczania opublikowanych w czasopiśmie artykułów w otwartych repozytoriach (po recenzji lub ostatecznej wersji wydawcy) pod warunkiem podania linku do strony czasopisma oraz numeru DOI artykułu.
Za procedurę przyjmowania i publikowania tekstów czasopismo nie pobiera od autorów żadnych opłat.
Proces recenzji
Każdy artykuł publikowany w Roczniku Pedagogicznym jest recenzowany przez dwóch niezależnych recenzentów. Recenzja ma formę pisemną i kończy się jednoznacznym wnioskiem o dopuszczenie do druku/odrzucenie tekstu. Autor i recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. recenzja podwójnie ślepa). Nazwiska recenzentów współpracujących z Rocznikiem Pedagogicznym są publikowane na stronie internetowej pisma.
Zasady etyki
Zasady stosowane w Roczniku Pedagogicznym mają na celu zapewnienie, że publikacje będą spełniały wysokie standardy etyczne i naukowe. Każdy uczestnik procesu publikacyjnego (autorzy, recenzenci, redaktorzy) jest odpowiedzialny za ich przestrzeganie.
Odpowiedzialność Redakcji
- Mając na względach dobre praktyki i zasady etyki publikacyjnej Redakcja stosuje się do zaleceń Committee on Publication Ethics (COPE). Wersja polska dostępna jest w przekładzie Ewy Rozkosz i Sylwii Ufnalskiej.
- Redakcja „Rocznika Pedagogicznego” jest zobowiązana do zapewnienia bezstronności i sprawiedliwości w procesie publikacyjnym.
- Redaktorzy zobowiązują się zapewnić odpowiednią jakość recenzji i dbać o to, aby artykuły były oceniane zgodnie z wysokimi standardami naukowymi.
- Redaktorzy czasopisma mają obowiązek wyciągania konsekwencji wobec autorów, w których publikacjach wykryto plagiat, fałszowanie danych lub inne formy naruszenia zasad etyki.
- W przypadku wątpliwości dotyczących przestrzegania zasad etyki przez autorów artykułu, redakcja zobowiązuje się do dokładnego zbadania sprawy przed podjęciem decyzji o publikacji.
- W przypadku wykrycia niewłaściwych praktyk (plagiatu, autoplagiatu, wytwarzania fałszywych danych, falsyfikowania rezultatów), redakcja informuje autora artykułu oraz reprezentowaną przez niego instytucję (ewentualnie instytucje prawne), i podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
- Redakcja zobowiązuje się do przechowywania wszelkich dokumentów związanych z procesem publikacyjnym w sposób bezpieczny i chroniony przed nieautoryzowanym dostępem.
Odpowiedzialność Autorów
- Autorzy są w pełni odpowiedzialni za treść swoich artykułów publikowanych w „Roczniku Pedagogicznym” i zapewnienie, że praca jest oryginalna, rzetelna oraz nie została wcześniej opublikowana.
- Artykuły muszą opierać się na rzetelnych badaniach, a wszelkie dane muszą być zgodne ze stanem faktycznym i poddane odpowiedniej analizie.
- Autorzy mają obowiązek udzielenia pełniej informacji dotyczącej zaangażowania innych podmiotów (teoretycznego, finansowego, praktycznego itp.) w powstanie artykułu. Dotyczy to szczególnie: współautorstwa, finansowania badań, promotorstwa prac badawczych, zaangażowania innych naukowców, praktyków i instytucji w proces badawczy.
- Autorzy powinni ujawniać wszelkie źródła finansowania oraz potencjalne konflikty interesów, które mogą mieć wpływ na wyniki badań lub interpretację wyników.
- Artykuł powinien być napisany w sposób zgodny z zasadami uczciwości akademickiej, przede wszystkim z unikaniem: plagiatu, autoplagiatu, wytwarzania fałszywych danych, falsyfikowania rezultatów i nieodpowiedniego cytowania wcześniejszych prac własnych lub innych autorów.
Odpowiedzialność Recenzentów
- Recenzenci są odpowiedzialni za ocenę artykułów w sposób obiektywny, profesjonalny i sprawiedliwy. Zobowiązują się do oceniania merytorycznej wartości pracy, jej innowacyjności oraz zgodności z tematyką „Rocznika Pedagogicznego”.
- Recenzenci muszą zachować poufność i nie ujawniać informacji o artykule przed jego publikacją.
- Recenzenci powinni wskazywać wszelkie potencjalne konflikty interesów, które mogą wpłynąć na ich ocenę pracy.
- W przypadku zauważenia problemów związanych z plagiatem, wytwarzaniem fałszywych danych, falsyfikowania rezultatów lub innymi nadużyciami etycznymi, recenzenci mają obowiązek zgłoszenia tych kwestii redakcji.
- Wszystkie procesy recenzji są przeprowadzane w sposób poufny i obiektywny. Zawartość artykułów, jak również komentarze recenzentów, nie będą ujawniane bez zgody autora.
Przeciwdziałanie Plagiatowi
- Redakcja „Rocznika Pedagogicznego” podejmuje działania na rzecz wykrywania plagiatu i innych form nieuczciwości naukowej.
- Wszelkie artykuły, które mogą być podejrzane o plagiat lub inne naruszenia etyki naukowej, poddawane są szczegółowej analizie i w razie potrzeby zostaną odrzucone.
- W przypadku stwierdzenia plagiatu po publikacji artykułu, redakcja informuje autora oraz reprezentowaną przez niego instytucję, oraz podejmuje działania zmierzające do wycofania artykułu z czasopisma i ogłoszenia sprostowania.
- Dla zapewnienia rzetelności i oryginalności publikacji naukowych Redakcja korzysta z narzędzi systemu antyplagiatowego iThenticate. W sytuacji wykrycia plagiatu lub autoplagiatu tekst zostaje odrzucony, a autor zostanie poinformowany o podstawie odrzucenia zgłoszonego tekstu.
Zasady zgłaszania poprawek i sprostowań
- Autorzy i recenzenci mają obowiązek zgłaszania wszelkich błędów lub nieścisłości w artykułach opublikowanych w „Roczniku Pedagogicznym”. Redakcja podejmie odpowiednie kroki w celu ich skorygowania.
- W przypadku ujawnienia poważnych błędów lub oszustw po publikacji, artykuł zostanie wycofany, a sprostowanie opublikowane w czasopiśmie.
Recenzenci
Co roku pojawia się nowa lista recenzentów, drukowana w wersji papierowej czasopisma.