Abstrakt
One of the phonetic curiosities of the modern Spanish language is the occurrence of a group of voiced allophones [ ß, R, y] in its phonetic and phonological system, at present defined by Spanish specialists in phonetics as "aproximantes" which are the realisation of /b, d, g/ phonemes inside words and between words. The paper presents the acoustic and articulatory basis for their detachment from the group of the fricative allophones and a detailed way of articulation. The issue of their articulatory stabilisation within the system of standard and non-standard Spanish is also raised. Additionally, the author of the paper pays special attention to problems of articulation in the process of teaching the above-named allophones in phonetics classes designed for the students of the Spanish philology.cBibliografia
Aguilar L., Machuca M.J. (1995), « Procesos fonéticos en el español actualy su relación con fenómenos diacrónicos: debilitamiento de obstruyentes, asimilación de consonantes contiguas y procesos de monoptongación », en W. Nowikow (ed.), « Lingüística española. Aspectos sincrónico y diacrònico », Estudios Hispánicos, IV, 71-86, W rocław : W ydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego.
Albalá M.J., Marrero V. (1995), « La intensidad de los sonidos españoles », Revista de Filología Española, LXXV, 1-2, 105-132.
Canellada M.J., Kuhlmann Madsen J. (1987), Pronunciación del español. Lengua hablada y literaria, Madrid : Editorial Castalia.
Costa Sánchez M. (1984), « La geminación de las consonantes en el español de Cuba », Islas. Revista de la Universidad Central de las Villas, 11, 97-110.
Fernández Planas A.M. (2005), Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Apuntes de catalán, gallego y euskera, Barcelona : Horsi ed.
Martínez Celdrán E. (1984), Fonética, Barcelona : Editorial Teide.
Martínez Celdrán E. (1991), « Sobre la naturaleza fonética de los alófonos de [b,d,g] en español y sus distintas denominaciones », Verba, 18, 235-253.
Martínez Celdrán E. (1996), El sonido en la comunicación humana. Introducción a la fonética, Barcelona : Ediciones Octaedro.
Nowikow W. (1996 [1992]), Fonetyka hiszpańska, Warszawa : PWN.
Nowikow W., Szałek J. (2001), Introducción a la fonología y la fonética españolas, Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM.
Quilis, A. (1997), Principios de fonología y fonética españolas, Madrid : Arco/Libros.
Robayna P.R. y Herrera Santana J. (2005), « Una terminología lingüística sesgada en espiral: la del plano fónico en español », Revista de Filología, 23, 265-283.
Szałek J. (2000), « Dificultades para la adquisición de una pronunciación estándar del español por los estudiantes universitarios » en: M.-P. Malcuzynski (ed.), 25 Aniversario de la Catédra de Estudios Ibéricos, Universidad de Varsovia. Memorias del Simposio Internacional, 8-10 de octubre de 1991. Itinerarios 3/2, 105-112, Varsovia : Universidad de Varsovia.
Toledo G.A. (2005), « Uso del Speech Analizer para la enseñanza de la ortofonía, la fonética y la fonología españolas », Revista de Filología, 23, 293-303.
Veiga A. (1994), « Problemas de clasificación de algunos fonemas consonanticos en español: /b, d, g/ante la oposición continuo/interrupto », Etudes Hispanique, 22, 109-122.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).