Abstrakt
In the article we present short profiles and analysis of two gesture systems: the technical one - on the basis of conventional signs used by scuba-divers - and the Italian sign language in respect of signs of other languages. These are systems alternative to the gestures used in each verbal utterance and they show a lot of concurrence with language itself.Bibliografia
Calbris G., Montredon J. (1986), Des gestes et des mots pour le dire, Paris : CLÉ International.
Calbris G., Porcher L. (1989), Geste et communication, Paris : Hatier.
Caselli C., Pagliari Rampelli L. (1987), LIS-Lingua Italiana dei Segni, Italiano e oltre, nr 1 (gennaio - febbraio), La Nuova Casa Editrice, p. 8-13.
Dziechcińska H. (1996), Ciało, strój, gest w czasach renesansu i baroku, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Semper.
Efron D. (1941, rist. 1974), Gesto, razza e cultura, Milano : Bompiani.
Jarząbek K. (2002), Mowa ciała ludzkiego, in: Mowa ciała i jej funkcje w kulturze, red. M. Jasińska, J. Kuć, Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, p. 5-13.
Lakoff G., Johnson M. (1988), Metafory w naszym życiu. Warszawa : PWN.
Montredon J. (1998), Comment la gestuelle a joué parfois identiquement, parfois différemment pour figurer à partir des positions et d'oppositions spatiales universelles (droite/gauche, haut/bas, devant/derrière), des axes ou des sites temporels (passé, présent, futur), in: Oralité et gestualité, red. S. Santi, I. Guaïtella, G. Konopczynski, Ch. Cav, Paris : l’Harmattan, p. 147-152.
Morris D. (1987), L’uomo e i suoi gesti: la comunicazione non-verbale nella specie umana, Milano : Arnoldo Mondadori Editore.
Ożdżyński J. (1979), Pozajęzykowe formy środowiskowego komunikowania, in: Mówione warianty w środowisku sportowym, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk : Ossolineum.
Pavelin B. (2002), Le geste à la parole, Toulouse : Presses Universitaires du Mirail.
Poggi I. (1987), La comunicazione verbale e non verbale, in: Le parole nella testa : guida a un’educazione linguistica cognitivista, Bologna : Il Mulino. p. 99-127.
Pyżo W. (1968), Język gestów, Kultura fizyczna, nr 11, p. 518-520.
Radutzky E. (1988), La lingua dei segni dei sordi e la comunicazione „non verbale”, in: Comunicazione e gestualità (red. P.E. Ricci Bitti). Milano : Franco Angeli, p. 86-107.
Ricci Bitti P.E. (1988), Comunicazione e gestualità, Milano : Franco Angeli.
Romeo O. (2002), Dizionario dei segni, Bologna : Zanichelli.
Szczepankowski B. (2002), Język migowy a mowa ciała, in: Mowa ciała i jej funkcje w kulturze (red. M. Jasińska, J. Kuć), Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, p. 127-138.
Watzlawick P., Beavin J.H., Jackson D.D. (1972), Une logique de la communication, Paris : Éditions du Seuil.
Żegleń U.M. (2000), Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej i semiotyki kultury, Toruń : Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).