Abstrakt
To develop communicative competence in L2 does the learner need to have the knowledge of linguistic resources, but also of other factors shaping the situational context in which the act of communication is taking place. The elements bearing directly on effi ciency on information exchange comprise all kinds of noises and sound images which make up a signifi cant part of the broadly conceived communicative context. The present paper aims to raise the question of how the use of sound images in the process of foreign language learning/teaching should be made. Among other issues, it addresses the usefulness of various sounds and noises in stimulating learners’ imagination, creativity and skills, as well as in enhancing spoken output in L2.Bibliografia
Beaudot, Alain (1973): Vers une pédagogie de la créativité. Paris: Les Éditions sociales françaises.
Care, Jean-Marc; Debyser, Francis (1978): Jeu, langage et créativité. Les jeux dans la classe de français. Paris: Hachette / Larousse.
Chomsky, Noam (1975): The logical structure of lingustic theory. New York: Plenum Press.
Clerc, Stéphanie (2003): « L’utilisation des bruitages dans le développement de la compétence narrative». In : Manfred Friedrich Prinz (éd.), FFF – Frühes Fremdsprachenlernen Französisch II, Giessen : Gunter Narr Verlag Tübingen, 48-57.
Conseil de L’europe, (2001): Cadre européen commun de référence pour les langues, Paris : Les Éditions Didier.
Coste, Daniel; Galisson, Robert (1976): Dictionnaire de didactique des langues. Paris : Hachette.
Demory, Bernard (1974): La créativité en pratique. Paris : Chotard et Associés.
Gajos, Mieczysław (2003): « Du non-linguistique au communicatif ». In : Manfred Friedrich Prinz (éd.), FFF – Frühes Fremdsprachenlernen Französisch II, Giessen : Gunter Narr Verlag Tübingen, 41-47.
Karpeta-peć, Beata (2008): Otwarty, aktywny, samodzielny… alternatywne formy pracy : przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa : Fraszka Edukacyjna.
Mattelart, Armand et Michèle (2004): Histoire des théories de la communication. Paris : La Découverte.
Nęcka, Edward (2012): Trening twórczości. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, Edward (2012): Psychologia twórczości. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Porcher, Louis (1986): Adaptation de « Un niveau seuil » pour des contextes scolaires. Paris : Hatier.
Robert, Jean-Pierre (2002): Dictionnaire pratique de didactique du FLE. Paris : Éditions OPHRYS.
Sagaz, Michel (2006) : « De la créativité à l’autonomie ». In : Małgorzata pamuła ; Anita Pytlarz (éd.), Diversité des recherches en langues-cultures. Synérgies Pologne, 3/2006, 43-52.
Rey-Debove, Josette; Rey, Alain (1993): Le Nouveau Petit Robert. Paris : Dictionnaires le Robert.
Rouquette, Michel-Louis (1973): La créativité. Paris : PUF, Que sais-je ?
Szmidt, Krzysztof J. (2005): Dydaktyka twórczości. Kraków : Wydawnictwo Impuls.
Szmidt, Krzysztof J. (2010): ABC kreatywności. Warszawa : Difin.
Szmidt, Krzysztof J. (2012): Pedagogika twórczości. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Weiss, François (1983) : Jeux et activités communicatives dans la classe de langue. Paris : Hachette.
Sources Électroniques
Pages web avec les images sonores
Source électronique 1 :
http://www.universal-soundbank.com. Consulté le 12 mai 2014.
Source électronique 2 :
http://lasonotheque.org. Consulté le 12 mai 2014
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).