Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego
PDF

Słowa kluczowe

małżeństwo
przyczyny zawarcia małżeństwa
przekazywanie życia
seksualność
rozwój duchowy małżonków
trwałość małżeństwa
wierność małżeńska

Jak cytować

Ozorowski, M. (2012). Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego. Teologia I Moralność, 7(2(12), 37–48. https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.2

Abstrakt

W niniejszym artykule zostały przedstawione dwa rodzaje argumentów za zawarciem związku małżeńskiego: naturalne i nadprzyrodzone. W porządku naturalnym najważniejsze jest: przekazywanie życia; pewnego rodzaju wzajemne życiowe wsparcie małżonków oraz porządek społeczny. Argumenty dotyczące sfery nadprzyrodzonej mogą być kierowane zasadniczo tylko do ludzi wierzących. Mają one charakter obietnic Bożych i zachęty duchowej związanej z rozwojem miłości jako daru Bożego, dojrzewaniem seksualności oraz radością posiadania dzieci, trwałością, wiernością i zaufaniem w związku małżeńskim, nauką przebaczania i rozkwitem wolności małżeńskiej. Treść argumentów pozostaje od wieków taka sama, być może trzeba szukać nowych form przekazu, zgodnie zasadami nowej ewangelizacji.
https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.2
PDF

Bibliografia

Bajda J., Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.

Bokajło W., J. Koperek J., Obraz rodziny polskiej jako instytucji społecznej w świetle badań empirycznych (2011-2012), Watykan 2012.

Bołoz W., Płciowość między naturą i kulturą, „Studia nad Rodziną” 1 (1997).

Braconnier A., Le sexe des émotions, Paryż 1996; G. Bedouelle, J.-L. Bruguès, P. Becquart, L’Église et la sexualité, Paryż 2006.

Chovelon B., Chovelon B., L’Aventure du mariage, Paryż 2002.

Czachorowski M., Spór o nierozerwalność małżeństwa, Lublin 2009.

Czuba K., Wierność małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, „Chrześcijanin w Świecie” 20 (1988)12.

Fert E., Wychowanie do czystości w nauczaniu Jana Pawła II, Kielce 1998.

Inlender B., Cel małżeństwa w aspekcie naturalnym i nadprzyrodzonym, „Ateneum Kapłańskie” 62(1970), R. 75, z. 1.

Kosowicz S., Ewolucja pojęcia celów małżeństwa, „Prawo Kanoniczne” 31 (1988), 3-4.

Kreeft P., Le Sacrement du Mariage, Paryż 2009.

Kunowski S., Prawo ewolucji życia małżeńskiego, „Ateneum Kapłańskie” 52(1960), t. XL, z. 2.

Labuda Z., Brak wewnętrznej wolności jako tytuł stwierdzenia nieważności małżeństwa, „Studia Pelplińskie” 11 (1980).

Lacroix X., Oser dire le mariage indissoluble, Paryż 2001.

Langa P., La formula agustiniana ‘Proles, Fides, Sacramentum’, „Religión y Cultura” 26(1980).

Longchamps de Bérier F., Dość egzotycznie, ale monogamicznie. Małżeństwo w prawie rzymskim – i dzisiaj, „Więź” (2009)11-12, s. 12-21. Toż w: http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?dosc_egzotycznie_ale_ monogamicznie_malzenstwo_w_pr&p=1

Mariański J., Socjologia moralności jako nauka empiryczna o faktach moralnych, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 33 (1986) 3.

Meyendorff J., Małżeństwo w prawosławiu. Liturgia, teologia, życie, Lublin 1995.

Mielczarek P., Cele małżeństwa: wspólne realizowanie szczęścia, „Koszalińsko-Kołobrzeskie Wiadomości Diecezjalne” 1-2 (1985).

Mielczarek P., Cele małżeństwa: zrodzenie potomstwa, „Koszalińsko-Kołobrzeskie Wiadomości Diecezjalne” 11-12 (1984).

Mroczkowski I., Osoba i cielesność: moralne aspekty teologii ciała, Warszawa 20082; Y. Semen, Seksualność według Jana Pawła II, Poznań 2008; K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001(http://www.katedra.uksw.edu.pl/wojtyla/milosc_i_odpowiedzialnosc/r2_1.html).

Ozorowski E., Małżeństwo i rodzina w zamyśle Bożym, s. 166-185; Jan Paweł II, Pożądliwość jako odejście od oblubieńczego sensu ciała, „Nowości Homiletyczne” 1 (1980)1.

Ozorowski E., Małżeństwo i rodzina w zamyśle Bożym, Warszawa 2009.

Petry Mroczkowska J., Małżeństwo – kwestia dyskusyjna, Spory i argumenty w USA, http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?malzenstwo_kwestia_dyskusyjna_spory_i_argumenty_w_&p=1

Pietrzak-Thébaul J., Formy życia wspólnego Francuzów, „Więź” 11-12 (2009).

Polak W., Sakrament pojednania i pokuty na drodze ku świętości małżeńskiej i rodzinnej, „Colloquia Theologica Adalbertina” 7 (2002) 3.

Ponikło T, Czym jest małżeństwo? Krótka historia zmian w prawie,http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?czym_jest_malzenstwo_krotka_historia_zmian_w_prawie

Rosik S., Wezwania i wybory moralne. Refleksje teologicznomoralne, Lublin 1992.

Rychlicki C., Sakramentalny charakter przymierza małżeńskiego, Płock 1997.

Singer Ch., Eloge du mariage, de l’engagement et autres folies, Paryż 2000.

Sonet D., B. Debelle B., Le mariage pourquoi?, Paryż 2001.

Strona internetowa: http://catholique-nanterre.cef.fr/faq/mariage_sens_sacrement.html

Strona internetowa: http://moment-in-time.blog.onet.pl/Dlaczego-slub-koscielny,2,ID416847544,n.

Sztychmiler R., Cele małżeństwa w propozycjach na Sobór Watykański II, „Studia Płockie” 12 (1984).

Tomasz z Akwinu, Suma filozoficzna (Contra Gentiles IV, 58).

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, objaśnienia tłumacza, Małżeństwo, tłum. F.W. Bednarski, Londyn 1982.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, Supl q.41 a 1; t. 32. „Małżeństwo”, tłum. F.W. Bednarski. Vingt-Trois A., Le Mariage, Acte D’espérance, „La Maison-Dieu” 244(2005) 4.

Wojtyła K., Miłość w sposób odpowiedzialny płodna, „Ruch Katolicki” (1988) 4-6.

Wojtyła K., Zagadnienia katolickiej etyki seksualnej. Refleksje i postulaty, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965

Wolski K., Powołanie małżeńskie, w: Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.

Wójcik M., Specyfika ludzkiej płciowości, w: Człowiek, osoba, płeć, red. M. Wójcik, Łomianki 1998.