Natural and Supernatural Arguments for Entering into Church Marriage
PDF (Język Polski)

Keywords

marriage
reasons for entering into marriage
transmission of life
sexuality
spiritual growth of the spouses
constancy of marriage
matrimonial loyalty

How to Cite

Ozorowski, M. (2012). Natural and Supernatural Arguments for Entering into Church Marriage. Teologia I Moralność, 7(2(12), 37–48. https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.2

Abstract

The article presents two kinds of arguments for entering into marriage: natural and supernatural. On the side of nature the most important argument is transmission of life, some kind of mutual life support of the spouses and social order. On the supernatural side the arguments can basically be addressed only to believers. They have the character of God’s promises and spiritual incentive connected with the growth of love as God’s gift, the development of sexuality and the joy of having children, permanence, loyalty and trust in the marriage relationship, learning to forgive and the flourishing of matrimonial freedom. The content of the arguments has remained unchanged for centuries, perhaps new forms of communication need to be found following the principles of the new evangelization.
https://doi.org/10.14746/tim.2012.12.2.2
PDF (Język Polski)

References

Bajda J., Rodzina miejscem Boga i człowieka, Łomianki 2005.

Bokajło W., J. Koperek J., Obraz rodziny polskiej jako instytucji społecznej w świetle badań empirycznych (2011-2012), Watykan 2012.

Bołoz W., Płciowość między naturą i kulturą, „Studia nad Rodziną” 1 (1997).

Braconnier A., Le sexe des émotions, Paryż 1996; G. Bedouelle, J.-L. Bruguès, P. Becquart, L’Église et la sexualité, Paryż 2006.

Chovelon B., Chovelon B., L’Aventure du mariage, Paryż 2002.

Czachorowski M., Spór o nierozerwalność małżeństwa, Lublin 2009.

Czuba K., Wierność małżeńska w nauczaniu Jana Pawła II, „Chrześcijanin w Świecie” 20 (1988)12.

Fert E., Wychowanie do czystości w nauczaniu Jana Pawła II, Kielce 1998.

Inlender B., Cel małżeństwa w aspekcie naturalnym i nadprzyrodzonym, „Ateneum Kapłańskie” 62(1970), R. 75, z. 1.

Kosowicz S., Ewolucja pojęcia celów małżeństwa, „Prawo Kanoniczne” 31 (1988), 3-4.

Kreeft P., Le Sacrement du Mariage, Paryż 2009.

Kunowski S., Prawo ewolucji życia małżeńskiego, „Ateneum Kapłańskie” 52(1960), t. XL, z. 2.

Labuda Z., Brak wewnętrznej wolności jako tytuł stwierdzenia nieważności małżeństwa, „Studia Pelplińskie” 11 (1980).

Lacroix X., Oser dire le mariage indissoluble, Paryż 2001.

Langa P., La formula agustiniana ‘Proles, Fides, Sacramentum’, „Religión y Cultura” 26(1980).

Longchamps de Bérier F., Dość egzotycznie, ale monogamicznie. Małżeństwo w prawie rzymskim – i dzisiaj, „Więź” (2009)11-12, s. 12-21. Toż w: http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?dosc_egzotycznie_ale_ monogamicznie_malzenstwo_w_pr&p=1

Mariański J., Socjologia moralności jako nauka empiryczna o faktach moralnych, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 33 (1986) 3.

Meyendorff J., Małżeństwo w prawosławiu. Liturgia, teologia, życie, Lublin 1995.

Mielczarek P., Cele małżeństwa: wspólne realizowanie szczęścia, „Koszalińsko-Kołobrzeskie Wiadomości Diecezjalne” 1-2 (1985).

Mielczarek P., Cele małżeństwa: zrodzenie potomstwa, „Koszalińsko-Kołobrzeskie Wiadomości Diecezjalne” 11-12 (1984).

Mroczkowski I., Osoba i cielesność: moralne aspekty teologii ciała, Warszawa 20082; Y. Semen, Seksualność według Jana Pawła II, Poznań 2008; K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001(http://www.katedra.uksw.edu.pl/wojtyla/milosc_i_odpowiedzialnosc/r2_1.html).

Ozorowski E., Małżeństwo i rodzina w zamyśle Bożym, s. 166-185; Jan Paweł II, Pożądliwość jako odejście od oblubieńczego sensu ciała, „Nowości Homiletyczne” 1 (1980)1.

Ozorowski E., Małżeństwo i rodzina w zamyśle Bożym, Warszawa 2009.

Petry Mroczkowska J., Małżeństwo – kwestia dyskusyjna, Spory i argumenty w USA, http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?malzenstwo_kwestia_dyskusyjna_spory_i_argumenty_w_&p=1

Pietrzak-Thébaul J., Formy życia wspólnego Francuzów, „Więź” 11-12 (2009).

Polak W., Sakrament pojednania i pokuty na drodze ku świętości małżeńskiej i rodzinnej, „Colloquia Theologica Adalbertina” 7 (2002) 3.

Ponikło T, Czym jest małżeństwo? Krótka historia zmian w prawie,http://laboratorium.wiez.pl/teksty.php?czym_jest_malzenstwo_krotka_historia_zmian_w_prawie

Rosik S., Wezwania i wybory moralne. Refleksje teologicznomoralne, Lublin 1992.

Rychlicki C., Sakramentalny charakter przymierza małżeńskiego, Płock 1997.

Singer Ch., Eloge du mariage, de l’engagement et autres folies, Paryż 2000.

Sonet D., B. Debelle B., Le mariage pourquoi?, Paryż 2001.

Strona internetowa: http://catholique-nanterre.cef.fr/faq/mariage_sens_sacrement.html

Strona internetowa: http://moment-in-time.blog.onet.pl/Dlaczego-slub-koscielny,2,ID416847544,n.

Sztychmiler R., Cele małżeństwa w propozycjach na Sobór Watykański II, „Studia Płockie” 12 (1984).

Tomasz z Akwinu, Suma filozoficzna (Contra Gentiles IV, 58).

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, objaśnienia tłumacza, Małżeństwo, tłum. F.W. Bednarski, Londyn 1982.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, Supl q.41 a 1; t. 32. „Małżeństwo”, tłum. F.W. Bednarski. Vingt-Trois A., Le Mariage, Acte D’espérance, „La Maison-Dieu” 244(2005) 4.

Wojtyła K., Miłość w sposób odpowiedzialny płodna, „Ruch Katolicki” (1988) 4-6.

Wojtyła K., Zagadnienia katolickiej etyki seksualnej. Refleksje i postulaty, „Roczniki Filozoficzne” 13 (1965

Wolski K., Powołanie małżeńskie, w: Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.

Wójcik M., Specyfika ludzkiej płciowości, w: Człowiek, osoba, płeć, red. M. Wójcik, Łomianki 1998.