Sztuka bez końca

Main Article Content

Briony Fer

Abstrakt

Translation into Polish of a text, orginally published in English, by the British scholar Briony Fer. It concerns the “studioworks” by the American artist Eva Hesse. The article discusses the difficulty of classifying and naming elements of Hesse’s objects which are produced or remain as an effect of her work in her studio. It also focuses on “minor”, lesser known and difficult to classify work by Hesse.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Fer, B. (2019). Sztuka bez końca. Artium Quaestiones, (29), 259-287. https://doi.org/10.14746/aq.2018.29.10
Dział
PRZEKŁADY
Biogram autora

Briony Fer, University College London

Profesor historii sztuki w University College London w Londynie, członkini Brytyjskiej Akademii Nauk. Specjalizuje się w sztuce współczesnej. Jej wybrane publikacje książkowe to On Abstract Art(2000) and The Infinite Line: Re-making Art After Modernism(2004), obie wydane przez Yale University Press. W ostatnich latach publikowała na temat twórczości m.in. Evy Hesse, Gabriela Orozco czy Richarda Serry.

Bibliografia

  1. Adorno, T. W., Teoria estetyczna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1994
  2. Brancusi’s Wooden Sculpture, w: Constantin Brancusi. The Essence of Things, [kat. wystawy], London 2004.
  3. Brassaï, Conversations with Picasso, Chicago–London 1999, Eva Hesse Drawing, red. C. De Zegher, New Haven–London 2006, s. 273–304.
  4. Eva Hesse, red. M. Nixon, October Files series, Cambridge, MA, 2002.
  5. Fer, B., Eva Hesse. Studioworks, Edinburgh 2009
  6. Kafka, Opowieści i przypowieści, tłum. L. Czyżewski, R. Karst et. al., Warszawa 2016
  7. Lewallen, C., M., A Rose Has No Teeth. Bruce Nauman in the 1960s, Berkeley 2007
  8. Lippard, L., Eva Hesse, New York 1976
  9. Nixon, M., Fantastic Reality. Louise Bourgeois and a Story of Modern Art, October Files series, Cambridge, MA, 2005, Rilke, R. M., Letters of Rainer Maria Rilke 1902–1926, London 1947
  10. The Studio of Alberto Giacometti in the Photographer’s Eye, w: The Studio of Alberto Giacometti, red. V. Wiesinger, Paris 2007
  11. Wood, J., Close Encounters. The Sculptor’s Studio in the Age of the Camera, [kat. wystawy], Henry Moore Institute Leeds 2001