Treść głównego artykułu
Abstrakt
The article discusses the direct and indirect influence that the concepts of Édouard Séguin, creator of a pedagogy for people with intellectual disabilities, had on the development of Polish special and general pedagogy in the interwar period. It also presents a brief overview of the biography and achievements of this Franco-American pedagogue and doctor.
Słowa kluczowe
pedagogy of the mentally disabled
Édouard Séguin
Maria Grzegorzewska
Second Republic of Poland
Szczegóły artykułu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Zgodne z normami prawa polskiego.
Jak cytować
Fetzki, T. (2017). Recepcja koncepcji pedagogicznych Édouarda Séguina w pedagogice Drugiej Rzeczypospolitej. Biuletyn Historii Wychowania, (37), 23-36. https://doi.org/10.14746/bhw.2017.37.2
Bibliografia
- Dąbrowska E. (red.), Stulecie urodzin Marii Grzegorzewskiej. Materiały sesji naukowej 18 IV 1988, Warszawa 1990.
- Doroszewska J., Pedagogika specjalna, t. I, Wrocław – Warszawa – Kraków 1989.
- Fetzki T., Édouard Séguin – jeszcze jeden zapomniany geniusz, „Biuletyn Historii Wychowania” 2005/2006 nr 1–2.
- Fetzki T., Édouard Séguin, twórca pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Szkoła Specjalna” 2012, nr 2.
- Fetzki T., Jubileusz dwóchsetlecia narodzin Édouarda Séguina; u źródeł pedagogiki specjalnej, „Szkoła Specjalna” 2012, nr 1.
- Fetzki, T., Koncepcje Édouarda Séguina i ich znaczenie dla rozwoju pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie, Praca doktorska, Poznań 2011.
- Fetzki T., Koncepcje pedagogiczne Édouarda Séguina, „Szkoła Specjalna” 2012, nr 3.
- Fetzki T., Spadkobiercy myśli Édouarda Séguina, „Szkoła Specjalna” 2012, nr 4.
- Grzegorzewska M., Głuchociemni, „Szkoła Specjalna” 1927, nr 1.
- Grzegorzewska M., Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, „Szkoła Specjalna” 1928, nr 3–4.
- Grzegorzewska, M., Wzajemne wpływy pedagogiki specjalnej i ogólnej. „Nowa Szkoła” 1971, nr 6.
- Grzegorzewska, M., Znaczenie psycho-pedagogiki dziecka anormalnego w studjach nauczyciela, „Ruch Pedagogiczny” 1921, nr 1–5.
- Hessen S., Pedagogika specjalna i pedagogika ogólna, „Szkoła Specjalna” 1937/38, nr 1–5.
- Hessen S., Źródło pedagogii Montessori, jej zasługi i niebezpieczeństwa, „Przedszkole” 1935, nr 3.
- Jezierska E., Obserwacje nad rozwojem głucho ciemnej Krystyny Hryszkiewicz, Warszawa 1963.
- Łatacz E., Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939, Łódź 1996.
- Marcinkowski R., Życie i działalność pedagogiczna Michała Wawrzynowskiego. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. W. Jamrożka, Poznań 1997.
- Mauersberg S. (red.), Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej. Warszawa 1990.
- Médici A., L’éducation nouvelle: ses fondateurs – son evolution. Paris 1940.
- Montessori M., Domy dziecięce; metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Warszawa 2005.
- Séguin É., Idiocy and its treatment by the physiological method... by Edward Séguin..., NewYork 1866.
- Séguin É., Traitement moral, hygiène et éducation des idiots et des autres enfants arriérés ou retardés dans leur développement, Paris 1995.
- Slaska E. M., Fetzki T., Eugenia Lublinerowa i jej dzieło; pogranicze biografii literackiej i monografii pedagogicznej, w: Przedmiot, źródła i metody badań w biografii, R. Skrzyniarz, L. Dziaczkowska, D. Opozda (red.), Lublin 2016.
- Tomasik, E., „Ocalić od zapomnienia…” Maria Grzegorzewska w relacjach ze współczesnym, Warszawa 1998.
- Wawrzynowski M., Opieka nad dziećmi upośledzonemi umysłowo, Warszawa 1931.
- Wawrzynowski M., Program nauczania w szkole specjalnej dla upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna” 1926, nr 1, 2, 3–4.
- Wspomnienia o Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 1989.
- Żabczyńska E. (red.), Maria Grzegorzewska-pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych, Warszawa 1995.
- Żulińska B., Natalja Cicimirska: MOJA OCHRONKA, „Czasopismo Pedagogiczne” 1919/20, nr 4.
- Żukiewiczowa Z., Froebel i Montessori, „Przedszkole” 1935/36, nr 7.